شناسهٔ خبر: 66687433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست نگاهی به چند اثر برجسته با موضوع «زندگی شهید طهرانی‌مقدم» مطرح شد؛

جذابيت شهيد طهراني‌مقدم به‌دليل شخصيت چند وجهي اوست/ علاقه‌مندي جوانان به صنعت موشکي

صاحب‌خبر -
جذابيت شهيد طهراني‌مقدم به‌دليل شخصيت چند وجهي اوست/ علاقه‌مندي جوانان به صنعت موشکي
خبرگزاری آریا - مهدی یزدی، نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر اینکه شهید طهرانی‌مقدم دارای ویژگی‌هایی چندوجهی است که موجب جذابیت وی برای نسل جوان می‌شود، گفت: پدر موشکی ایران طرفدار متعصب استقلال بودند که همین ویژگی نسبت به بسیاری دیگر از شخصیت‌های برجسته، متفاوت است.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهرا ن، نشست نگاهی به چند اثر برجسته با موضوع «زندگی شهید سردار حاج‌حسن طهرانی‌مقدم»، عصر امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ 1403 هم‌زمان با هشتمین روز از برپایی نمایشگاه کتاب تهران با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین علیجان‌زاده و مهدی بختیاری از نویسندگان آثاری با موضوع شهید طهرانی‌مقدم در سرای ملل برگزار شد. 
ضرورت الگو در جامعه
در ابتدا، حجت‌الاسلام محمدحسین علیجان‌زاده در پاسخ به اینکه تعدد کتاب در خصوص قهرمانان ملی خوب است یا نه، گفت: انسان اساسا در زندگی نیاز به مجموعه‌ای از الگوها دارد. آدم وقتی متولد می‌شود در طول زندگی پدر و مادر سبک زندگی او را شکل می‌دهند اما در ادامه مسیر در جامعه افرادی دیگر را به‌عنوان الگو برمی‌گزیند. 
او با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم برای انسان و بشر امروزی یک الگو تعریف کنیم که نماد زندگی و آخرت‌گرایی و معنویت باشد، عنوان کرد: شهدا بهترین الگوها هستند. با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) که نظم جدیدی رقم خورد، ضرورت داشت که قهرمان‌ها را معرفی کنیم. شهدا به‌عنوان شخصیت‌های برجسته‌ای که در کنار زندگی خوب، آخرت‌گرایی را به بهترین شکل ترسیم کردند، بهترین الگوها برای فرهنگ ایرانی بودند و این شهدا در مقابل قهرمانان و نمادهای سبک زندگی غربی قرار دارند. در غرب نتیجه الگو قرار دادن شخصیت‌های خیالی پوچ‌گرایی است لذا حرکت به سمت نمادهایی از جنس شهدا ضرورت دارد. 
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا اسم کتاب را «فاتح قدس» گذاشته است، گفت: شهید طهرانی‌مقدم با یک نگاه مقدس پا به عرصه موشکی گذاشته است. این صنعت با اینکه یک صنعت های‌تک و در لبه تکنولوژی است هدف آن توسط شهید طهرانی‌مقدم این سخن حضرت امام(ره) که فرمودند «اسرائیل باید از بین برود» قرار داده شد، لذا ایشان به سمت تحقق این شعار رفت. شهید طهرانی‌مقدم دهه‌ها قبل و پیش از اتفاقات امروز در سرزمین‌های اشغالی، مقدمه نابودی این رژیم را برنامه‌ریزی کرده بودند و ما به‌همین‌علت نام‌ کتاب را «فاتح قدس» گذاشتیم. 
جذابیت حوزه موشکی برای جوانان
در ادامه، مهدی یزدی، نویسنده و پژوهشگر در پاسخ به اینکه چه برجستگی‌هایی از حسن طهرانی‌مقدم موجب نگارش کتاب او شده است، گفت: بسیاری از شهدای دوران دفاع مقدس به‌عنوان الگوهای برجسته شناخته‌شده هستند؛ مانند بزرگانی همچون شهیدان ابراهیم همت، حاج‌احمد کاظمی، مهدی باکری و زین‌الدین. اما این الگوها در دورانی زیست کرده‌اند که جوانان امروز آنها را درک نکرده‌اند، به‌همین‌دلیل پرداختن به شخصیت شهید طهرانی‌مقدم برای من مهم بود. 
او با تاکید براینکه شهید طهرانی‌مقدم یک شخصیت چندوجهی است، افزود: طهرانی‌مقدم در حوزه موشکی که برای یک جوان جذابیت دارد، سرآمد است. ایشان لقب پدر موشکی ایران را دارند و در جنبه‌های شخصی زندگی برجستگی‌های زیاد و خاصی دارند که جوان نسل امروز می‌تواند ارتباط خوبی برقرار کند.
این نویسنده گفت: مثلا شهید طهرانی‌مقدم یک ورزشکار حرفه‌ای بودند؛ ایشان در بحث فوتبال خیلی متفاوت‌تر از افرادی است که کلیشه‌ای درباره آنها شنیده‌ایم. او که خودش اهل فوتبال بوده یک استقلالی متعصب بود. 
یزدی به محتواهای این کتاب اشاره کرد و با بیان اینکه کتاب طهرانی‌مقدم در دوره‌ای چاپ شد که بسیاری از اطلاعات درباره شهید طهرانی‌مقدم محرمانه بود، افزود: شهید طهرانی‌مقدم با یک تیم 16 نفره به سوریه رفتند و با اینکه هیچ تجربه‌ای درباره موشک نداشتند توانستند پایه‌گذاری صنعت موشکی کشور باشند و با دست خالی کار را شروع کردند و کار به جایی رسید که اواخر جنگ توانستند اولین موشک‌های ایران را طراحی و پرتاب کنند. 
او تصاویر استفاده شده در کتاب طهرانی‌مقدم را که توسط انتشارات یازهرا(س) منتشر شده، ویژگی آن دانست و عنوان کرد: یکی از زمینه‌های اصلی و ویژگی این کتاب آرشیوی از تصاویری بود که درباره شهید طهرانی‌مقدم به دست ما رسید و اساس انتشار این کتاب به خاطر این تصاویر شکل گرفت، لذا تصاویر آن ویژگی برجسته کتاب شد. 
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما