شناسهٔ خبر: 66687302 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

خاموشی‌های سراسری در اوکراین

اقتصادنیوز: در پی حملات روسیه به زیرساخت‌های تولید انرژی برق در این کشور مجبور شده است خاموشی‌های موقتی را در سراسر اوکراین اجرا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شرکت «اوکرنرگو» اپراتور ملی شبکه برق اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حملات روسیه به زیرساخت‌های تولید انرژی برق در این کشور مجبور شده است خاموشی‌های موقتی را در سراسر اوکراین اجرا کند.

راشا تودی گزارش داد، بنا بر اعلام شرکت اوکرنرگو، به دلیل کمبود قابل توجه انرژی برق ناشی از حملات موشکی و گلوله‌باران زیرساخت‌های خطوط تولید و انتقال انرژی برق اوکراین توسط روسیه و همچنین افزایش مصرف برق به دلیل سردی هوا خاموشی‌های کنترل شده‌ای برای مصرف‌کنندگان صنعتی و خانگی در تمام مناطق اوکراین اجرا شده است.

خبر مرتبط
سوغات بلینکن برای کی یف / واشنگتن برای انتخابات کی یف شرط گذاشت!

اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به کی‌یف گفت هنگامی که تمامی اوکراینی‌ها از جمله آنهایی که در مناطق تحت کنترل روسیه هستند زمان مناسب را اعلام کنند، دولت اوکراین انتخابات را برگزار خواهد کرد.

بر اساس بیانیه شرکت اوکرنرگو، در حال حاضر این اپراتور برای رفع کمبود انرژی برق، از کشورهای همسایه اوکراین از جمله رومانی، لهستان، اسلواکی، مجارستان و مولداوی انرژی برق وارد می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: در حال حاضر عملیات تعمیر و اتصال خطوط شبکه سراسری آسیب دیده انتقال انرژی برق اوکراین از سوی کارکنان بخش تعمیرات این شرکت ادامه دارد اما این عملیات در مناطق نزدیک به خط مقدم جنگ، به طور مداوم توسط آژیرهای حمله هوایی مختل می‌شود.

به نوشته راشا تودی، این خاموشی‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد که دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در اوایل ماه جاری میلادی اعتراف کرد که حملات روسیه به نیمی از سیستم انرژی این کشور آسیب رسانده است.

در همین حال، آلمان گالوشچنکو وزیر انرژی اوکراین مجموع خسارات مالی ناشی از حملات روسیه را بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده و هشدار داده که این رقم همچنان در حال افزایش است.

مسکو در هفته‌های اخیر حملات خود را به زیرساخت‌های نظامی و انرژی اوکراین افزایش داده است. وزارت دفاع روسیه ماه گذشته اعلام کرد که این حملات در پاسخ به تلاش‌های کی‌یف برای هدف قرار دادن تاسیسات نفتی در روسیه بوده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما