شناسهٔ خبر: 66687288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سخنگوی قوه قضائیه:

در برخورد با فساد با هیچ شخص یا گروهی مماشات نخواهیم کرد

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه، روز گذشته با اخبار مهمی مانند آخرین وضعیت پرونده پسران معاون سابق رئیس قوه قضائیه، روغن‌های آلوده و اتهامات مهدی افشارنیک و توماج صالحی در جمع خبرنگاران حاضر شد. او در ابتدای دومین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه گفت: در هفته‌های گذشته دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین را داشتیم، گروهکی که قبل از پیروزی انقلاب دست به خیانت و ترور علیه فرزندان مسلمان این مرزوبوم زد؛ دستگاه قضائی اگرچه با تأخیر به آن ورود پیدا کرد و باید همان دهه ۶۰ ورود پیدا می‌کرد، ولی باز به جنایات آنها پرداخته شد.

صاحب‌خبر -

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه، روز گذشته با اخبار مهمی مانند آخرین وضعیت پرونده پسران معاون سابق رئیس قوه قضائیه، روغن‌های آلوده و اتهامات مهدی افشارنیک و توماج صالحی در جمع خبرنگاران حاضر شد. او در ابتدای دومین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه گفت: در هفته‌های گذشته دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین را داشتیم، گروهکی که قبل از پیروزی انقلاب دست به خیانت و ترور علیه فرزندان مسلمان این مرزوبوم زد؛ دستگاه قضائی اگرچه با تأخیر به آن ورود پیدا کرد و باید همان دهه ۶۰ ورود پیدا می‌کرد، ولی باز به جنایات آنها پرداخته شد.

دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه علنی است

جهانگیر در ادامه نشست روز گذشته در پاسخ به سؤالی درباره علت غیرعلنی‌بودن دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه و انتشار برخی اخبار مربوط به آن صرفا از طریق یک رسانه، گفت: بی‌شک مسئله مبارزه با فساد در هر بعدی حتی اگر به فرزندان مسئولان کشور و دستگاه قضائی برگردد، جزء افتخارات قوه قضائیه است که نشان می‌دهد در این زمینه پیشتاز است و نشان می‌دهد در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و بدون ملاحظه‌کاری اقدام و اعلام می‌کند.

جزئیات پرونده مسمومیت‌های اخیر در شیراز

او در پاسخ به این سؤال که درباره مسمومیتی که به‌تازگی در شیراز شاهد آن بودیم و مسمومیت‌هایی که ناشی از مصرف الکل رخ می‌دهد و برخی فوت شده و عده‌ای هم مسموم شده‌اند، آیا پرونده قضائی تشکیل شده و مجازات آنها چه خواهد بود؟ گفت: پرونده این موضوع در دادسرای شیراز مطرح شده و سه نفر از متهمان به اتهامات مشارکت در قتل به نحو تسبیب و خرید و فروش مشروبات الکلی و شرب خمر بازداشت شده‌اند و در آن میهمانی ۲۴ نفر حضور داشتند که شش نفر دچار مسمومیت شدند و یک نفر فوت شده است و صاحب این باغ که تهیه‌کننده مشروبات بوده، بازداشت شده و درباره پرونده دیگر افراد مرتبط با این پرونده افراد احضار شدند و محل پلمب شده و تحقیقات در حال انجام است.

آخرین اقدامات در پرونده بیماران پروانه‌ای

جهانگیر درباره آخرین اقدامات در پرونده مربوط به بیماران پروانه‌ای با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه دولت مستکبر آمریکا و برخی از دولت‌های اروپایی با وجود ادعاهایی که به‌عنوان حمایت از مردم دارند، گفت: این دولت‌ها علاوه بر اینکه آحاد ملت را تحت‌ فشار قرار داده‌اند، برای بیماران خاص به‌ویژه بیماران صعب‌العلاج نیز گرفتاری‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند.

او گفت: آمریکا با استفاده ابزاری از دارو و تجهیزات خاص بیماران، به‌ صورت مزورانه کودکان، جوانان، زنان و مبتلایان به بیماری‌های خاص را با رنج بیشتری روبه‌رو کرده و آنان را از دسترسی به دارو که حق طبیعی آنهاست، محروم کرده است.

تا امروز روغن‌های غیراستاندارد ترخیص نشده است/ روغن‌ها در انبار نگهداری می‌شوند

جهانگیر در دومین نشست خبری خود درباره خبر ترخیص ۴۷ هزار تن روغن غیراستاندارد که واکنش قوه قضائیه را نیز در پی داشته است، گفت: با اشاره به برنامه دستگاه قضا درباره برخورد با نقش مخرب اخبار کذب در برهم‌زدن آرامش روانی مردم، درباره خبر روغن‌های آلوده با پیگیری رئیس دستگاه قضا و دستوراتی که برای بخش‌های مختلف قضائی صادر کرد، هیچ دستگاهی اجازه ترخیص محصولات فاقد استاندارد را ندارد و تا امروز روغن‌های غیراستاندارد ترخیص نشده است و اگر هم روغنی ترخیص شده، از استانداردهای لازم برخوردار بوده است.

پاسخی درباره پرونده‌ توماج صالحی و همدستان بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده توماج صالحی و همدستان بابک زنجانی در جمع خبرنگاران گفت: طبق ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات بابک زنجانی تبدیل شده است. او گفت: درباره دیگر محکومان تاکنون اقدام جدیدی رخ نداده است و اگر اقدام جدیدی انجام شود، اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود.

پرونده کوروش‌کمپانی به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش‌کمپانی گفت: تاکنون پنج‌هزارو ۳۰۰ شکایت علیه این شرکت و این فرد انجام شده و پرونده این فرد در حال رسیدگی است. او ادامه داد: شناسایی اموال متهم را در همه بخش‌ها، چه در داخل و چه در خارج از کشور در دستور کار قرار داده‌ایم. ضابطان در این زمینه شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا با شناسایی و پیگیری لازم، اموال مردم را به‌موقع برگردانده و بتوانند درباره مال‌باختگی مردم جبران خسارت کنند.

جهانگیر به موضوع مورد تأکید ریاست قوه قضائیه درباره این پرونده و همه پرونده‌های کثیرالشاکی با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه مرحله رسیدگی تکمیل و کار به صدور حکم برسد، باید امکان استرداد وجوه مردم فراهم شود که در موضوع این پرونده با پیگیری‌های لازم صورت گرفته است. امیدورایم علاوه بر اموال مردم، با پیگیری از طریق نهادهای بین‌المللی متهم و مرتبطین نیز به‌موقع دستگیر و به میز محاکمه سپرده شوند.

اتهامات مهدی افشارنیک امنیتی است

جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی افشارنیک گفت: اتهامات این فرد هیچ ارتباطی با وظایف خبرنگاری و شغل وی نداشته است، بلکه اتهامات وی امنیتی است؛ به دلیل ممنوعیت قانونی برای پرداختن به جزئیات، در زمان لازم درباره این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

راهکاری برای رسیدگی به پرونده‌هایی که با تأخیر در سازمان تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرند 

وی در پاسخ به این سؤال که راهکار قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده‌هایی که با تأخیر در سازمان تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، چیست؟ گفت: سازمان تعزیرات از‌جمله سازمان‌های ذیل وزارت دادگستری است و وظایف آن به‌صورت خطی با دستگاه قضائی مرتبط است. جهانگیر گفت: درباره مطالباتی که رئیس دستگاه قضا از سازمان تعزیرات داشته باید نکاتی را مطرح کنم؛ نخست اینکه کالاهایی که در انبارها هستند و ارزش آنها به پنج میلیون تومان می‌رسد، اگر مالک اعتراضی نکند، سازمان اموال تملیکی بدون تشکیل پرونده نسبت به این کالاها اقدام می‌کند. در مواردی که زمان زیادی در رسیدگی به پرونده‌ها صرف می‌شود همین بخش است، زیرا به دلیل ارزش کم کالا، مالک مراجعه نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: دوم، کالاهایی هستند که ارزش بالاتر از پنج میلیون تومان دارند که موارد توسط ضابطین تحویل سازمان مربوطه می‌شود و پرونده‌ای که تشکیل می‌شود در حضور متهم به مرجع ذی‌ربط ارسال می‌شود. در رابطه با این موضوع، برخی از این پرونده‌ها به سازمان تعزیرات ارسال نشده در نتیجه سابقه‌ای هم در تعزیرات وجود نداشته است. لذا با پیگیری‌هایی که انجام شده، تأکید شد درباره این موارد پرونده تشکیل شود تا سازمان تعزیرات به‌موقع ورود کند تا کالاها دچار اطاله در سازمان تعزیرات نشوند.

 

نظر شما