شناسهٔ خبر: 66684878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

سیگنال هند به دلار تهران سیگنال هند به دلار تهران

به گزارش اکوایران، رییس بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این بازار با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی تشکیل می‌شود. محمدرضا فرزین اعلام کرد که حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان در سال می‌رسد. این تالار در مرکز مبادله ارز و طلا خواهد بود

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، رییس بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این بازار با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی تشکیل می‌شود. محمدرضا فرزین اعلام کرد که حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان در سال می‌رسد. این تالار در مرکز مبادله ارز و طلا خواهد بود و تا پایان خرداد ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

هدف بازارساز از احداث این بازار تسهیل رفع تعهد ارزی است ولی باید مدنظر قرار داد که این اقدام به چندنرخی بودن قیمت دلار در ایران دامن خواهد زد که از دیدگاه سیاست‌های پولی مطلوب نیست.

وزیر امور خارجه هند در واکنش به هشدار آمریکا یک روز پس از امضای قرارداد 10 ساله هند و ایران برای بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران، تاکید کرد که این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود. هند اولین کشور پرجمعیت جهان و رقیب اصلی چین است‌ که آینده روشنی برای اقتصاد آن پیش‌بینی می‌شود و ظرفیت قابل توجهی برای تجارت دارد.

این اقدام هند در شرایط تحریمی ایران یک سیگنال مثبت به تجارت خارجی ایران است که هیجان خرید در بازار ارز را خنثی می‌کند و باعث آرام شدن انتظارات افزایشی در بازار ارز می‌شود با توجه به اثر انتظارات بر قیمت ارز در ایران و جایگاه هند در آینده اقتصاد جهانی، این خبر از چشم بازار ارز دور نمانده است. گواه این اتفاق کاهش تتر پس از انتشار این خبر است. در لحظه نگارش این گزارش تتر در کانال ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومانی قرار گرفته و پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شود که نشان دهنده افزایش فشار تتر بر دلار برای خداحافظی با محدوده ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

واکنش وزیر خارجه هند به اظهارات آمریکا مانع از واکنش دلار به اظهارات گروسی شد، رافائل گروسی به احتمال تغییر دکترین ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که توانایی او برای تضمین صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود است و شاید به لحظه‌ای نزدیک شود که دیگر نتواند با قطعیت این را بگوید، البته بازار ارز نتیجه جلسه شورای حکام در اواسط خرداد را مهم‌تر تلقی کرده و فعلا نسبت به اظهارات این‌چنینی کم‌توجه است.

معافیت‌ها در بازار سهام تمدید شد

بازار سرمایه در آخرین روز کاری به روند نزولی خود ادامه داد؛ البته شاخص هم‌وزن امروز کاهش بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرد.

مجلس تعطیلی شنبه‌ها را تصویب کرد و از اواخر خردادماه این مصوبه اجرایی خواهد شد - البته در صورت تایید شدن مصوبه از سوی شورای نگهبان. تعطیلی شنبه‌ به جای پنجشنبه باعث می‌شود که بازار داخل و بازار جهانی هماهنگ‌تر عمل کند و تجارت خارجی ایران با بازار بین‌المللی همراه‌تر شود‌ در صورتی که روزهای پنجشنبه تعطیل می‌شد ایران فقط سه روز فرصت حضور در عرصه تجارت بین‌الملل را داشت و می‌توانست بروکراسی اداری را افزایش داده و بر میزان تجارت اثر منفی داشته باشد.

فعالان اقتصادی هم مخالفت خود را با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بارها اعلام کرده بودند که با این خبر علی‌اصغر جمعه‌ای عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصمیم مجلس را مسؤلانه خواند. در صورتی که بازار سرمایه هم مشمول این قانون شود و شنبه به جای پنجشنبه تعطیل شود، این تصمیم بازار سرمایه ایران را با بازارهای جهانی منطبق‌تر خواهد کرد و تاثیر تغییر قیمت‌ها در بازار بین المللی و تغییرات بین‌المللی بر بازار سهام بیشتر خواهد شد. به همین خاطر انتظار می‌رود صنایع کامودیتی محور تحت تاثیر این مصوبه قرار بگیرند.

اصلاحیه بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد و تمام معافیت‌ها به بازار سرمایه برگشت یا این تصمیم معافیت مالیاتی ناشران بورسی و فرابورسی ناشی از پذیرش در بازار سهام، معافیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و معافیت افزایش سرمایه از محل انباشته، باقی خواهد ماند. این تصمیم ‌چون معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی را حفظ می‌کند ریسک کاهش درآمدها را که تأثیر منفی بر بازار سرمایه گذاشته بود از بین برد.

بررسی تکنیکی شاخص هم‌وزن

شاخص هم‌وزن در روز جاری بیش از ۱۶۰۰ واحد اصلاح کرد و بررسی تکنیکی این شاخص نشان می‌دهد که به محدوده حمایتی خود در ۷۱۳ هزار واحد رسیده است که با حمایت شاخص قدرت خرید نسبی همزمان است و در صورتی که این حمایت از دست برود حمایت ۶۷۸ هزار واحد حمایت بعدی خواهد بود. شاخص کل هم‌وزن برای صعودی شدن در ابتدا باید محدوده ۷۴۰ هزار واحدی را به عنوان حمایتی که تبدیل به مقاومت شده بازپس بگیرد.

درهم و تتر دلار را تحت فشار قرار دادند

دلار تهران به حمایت محدوده ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان نفوذ کرده این حمایت منطبق با سطح اصلاحی ۵۰ درصدی فیبوناچی بوده است . در حال حاضر تتر پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شود و حباب درهم منفی است که نشان می‌دهد دلار تهران از جانب تتر و درهم تحت فشار است و به پایین کشیده می‌شود در صورتی که دلار پایین حمایت فوق تثبیت شود کانال ۵۷ هزار تومانی محدوده بعدی حمایت دلار خواهد بود.

در روز جاری بازار طلا با افزایش اونس جهانی طلا سبزپوش شد و رشد اونس جهانی طلا باعث حرکت خلاف جهت طلای داخلی شد.

منبع: ecoiran-63609

نظر شما