شناسهٔ خبر: 66681745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

چه کسانی پشت‌پرده لو رفتن فایل صوتی ظریف بودند؟+ ویدئو

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم در بخشی از گفت‌وگوی ویدئویی که با «سالنامه اعتماد» انجام داده‌ است، به حواشی انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت پرداخته است. لو رفتن و انتشار بخشی از فایل صوتی ظریف در اواخر دولت دوازدهم جنجال‌های زیادی به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم در بخشی از گفت‌وگوی ویدئویی که با «سالنامه اعتماد» انجام داده‌ است، به حواشی انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت پرداخته است. لو رفتن و انتشار بخشی از فایل صوتی ظریف در اواخر دولت دوازدهم جنجال‌های زیادی به همراه داشت. این گفت‌وگو در ادامه گفت‌وگوهایی که نهاد ریاست جمهوری در آن زمان برنامه‌ریزی کرده بود، در قالب تاریخ شفاهی انجام شده بود اما صحبت‌های طبقه‌بندی شده‌ای در میان آن وجود داشت که انتشار آن بسیاری از عملکرد محمدجواد ظریف و دولت وقت را در آن زمان تحت‌الشعاع قرار داد. 

به گزارش اعتمادآنلاین، بخش‌هایی از توضیحات محمود واعظی درباره نحوه لو رفتن این فایل صوتی و پشت‌پرده‌های آن را بخوانید و ببینید: 

 

وزارت اطلاعات خیلی روی لو رفتن فایل صوتی ظریف تمرکز کرد/ جایی که مصاحبه انجام شده استودیویی بوده که اجاره می‌دادند و همه به آن دسترسی داشتند/ قرار نبود در مصاحبه تاریخ شفاهی حرف‌های طبقه‌بندی مطرح شود/ ظریف اعتماد کرده و به سوالات پاسخ داده چون آقای آشنا از او خواسته بود، گفت‌وگو کند

*موضوع جنجالی دیگر در دولت شما، ماجرای  فایل صوتی آقای ظریف بود. آیا هیچ ‌وقت مشخص شد که از کجا و توسط چه کسانی و چطور به خارج از کشور رفته و از ایران خارج شده است؟

وزارت اطلاعات خیلی روی این موضوع تمرکز کرد. ماجرا این‌طور بود جایی که مصاحبه انجام شده استودیویی بوده که اجاره می‌دادند. یعنی به این استودیو همه دسترسی داشتند؛ حالا چه امنیتی‌ها، چه دیگران و حتی صداوسیما هم برای  کارهایش آنجا را اجاره می‌کرده است. دوم اینکه اصلا قرار نبوده در این تاریخ شفاهی‌ای که آقای ظریف و وزرای  دیگر صحبت می‌کنند، حرف‌های طبقه‌بندی شده مطرح شود؛ حالا چطور شده که مجری و آقای ظریف بحث‌شان به این کشیده شده است، مثل بحث من و شماست که همین‌طوری شما جاهایی سوالاتی می‌کنید و یک مقدار پافشاری هم می‌کنید. روی این حساب به این صورت پیش رفته و آقای ظریف هم اعتماد کرده است، چون بالاخره گفته آقای آشنا از من خواسته که چنین اقدامی انجام شود. این‌طور بود که به هر حال یکسری مسائل دیگر هم دخیل شد. می‌خواهم بگویم ممکن است آقای ظریف این صحبت‌ها را در سخنرانی‌اش هم قبلا داشته است.

با انتشار فایل صوتی ظریف می‌خواستند بین تفکر سردار سلیمانی و تفکر دولت روحانی اختلاف بیندازند/ احتمال دیگر این است که به دلیل برجام و محبوبیت ظریف، رقبای احتمالی ریاست جمهوری می‌خواستند او را بزنند/ داشتند به نحوی درباره لو رفتن فایل صوتی ظریف رفتار می‌کردند که بگویند دولت آن را بیرون داده است/ یعنی خود ریاست جمهوری فایل ظریف را بیرون داده و علیه خودش، دولتش و وزیرش کار کرده!/ ظریف هم این سناریوسازی را مقداری پذیرفته بود از من پرسید که کار دولت بوده یا نه/ ظریف وقتی از من شنید که دولت در انتشار فایل صوتی دخیل نبوده قبول کرد

* آیا در اهداف‌شان بازدارندگی از ریاست ‌جمهوری آقای ظریف هم بوده است؟

می‌خواستند که یک اختلافی بین تفکر شهید سلیمانی و تفکر آقای روحانی و دولت آقای روحانی درست کنند و یک احتمال هم می‌دادند که مثلا آقای ظریف به دلیل برجام و مسائل موجود محبوبیتی هم دارد و در آن ایام رقیب (حالا هر کسی که هست) می‌خواسته کلا  [آن] را بزند. خب این کار را کرده است. شیرین این است که داشتند به نوعی کار می‌کردند که خود ریاست‌جمهوری بیرون داده است؛ یعنی خود ریاست‌جمهوری علیه خودش و سیاست‌های دولتش و وزیرش همگی با هم کار کرده است! طوری هم سناریوسازی کرده بودند که آقای ظریف یک مقدار هم قبول کرده بود و از من سوالی مبنی بر این پرسید که نه اینکه شما بلکه کسانی دیگر؛ من خیلی صریح و روشن برای‌شان گفتم که به دلیل رابطه 48-47 ساله‌ای که از دوران دانشجویی تا الان با هم داریم، ایشان بزرگواری کردند و گفتند اینکه شما می‌گویید را من قبول دارم.

آنهایی که باید بدانند چه کسانی در انتشار فایل صوتی ظریف دخیل بودند، می‌دانند

* بالاخره مشخص شد که چه کسانی این کار را کردند؟

بله، بالاخره آنهایی که باید می‌دانند.

 *به نظرتان لازم نیست مردم بدانند؟

باید بگویند.

آنچه درباره انتشار فایل صوتی ظریف می‌دانم این است که گروهی که داشتند برای ریاست‌جمهوری بعدی کار می‌کردند، نمی‌خواستند رقیبی بالا برود/ فایل صوتی ظریف پنج ساعت و خرده‌ای بود اما همین مقدارش منتشر شد/ منتشرکنندگان فایل صوتی ظریف، کل فایل را داشتند اما همین مقدار را منتشر کردند، چون هدفی داشتند/ مشخص است این بخش فایل صوتی ظریف را جدا کرده‌اند و با هدف منتشر کردند، حالا چه داخل و چه خارج از کشور 

  *خب چه کسی بوده است؛ شما که دستی بر آتش کد دادن دارید!

چیزی که من می‌دانم، این است که در ماجرای فایل صوتی آقای ظریف افراد یا گروهی که داشتند برای  ریاست‌جمهوری بعدی کار می‌کردند و نمی‌خواستند رقیبی بالا برود، در این موضوع نقش داشتند. این فایل حدود 5 ساعت و خرده‌ای بوده است، یعنی دو تا 2 ساعت و خرده‌ای؛ بعد ما فهمیدیم بقیه این فایل را هم دارند. اینکه این قسمت را انتخاب کرده‌اند یک هدفی داشته است.

 این نبوده که مثلا یک‌باره 2 ساعت و نیم آن لو رفته باشد؛ این فایل با هم بوده است. یعنی حتی ما بعد که پیگیری کردیم این 5 ساعت و خرده‌ای در یک فایل بوده است. یعنی اگر به هر جایی که می‌رفته؛ چه در خارج و چه در داخل، همه‌اش با هم می‌رفته است. اینکه همین بخش بود، مشخص است که این بخش را جدا کرده‌اند.

*یعنی سفارشی بوده است؟

بله، بعد هم دیگر بقیه‌اش بیرون نیامد!

 

نظر شما