شناسهٔ خبر: 66681114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

در بیانیه پایانی همایش مشورتی علمای جهان اسلامی تاکیدشد؛

حمایت از مقاومت فلسطین وظیفه ایمانی هر مسلمانی است

در بیانیه پایانی همایش مشورتی علمای جهان اسلامی با تاکید بر این که حمایت از مقاومت فلسطین وظیفه ایمانی هر مسلمانی است، آمده است که فلسطین و غزه سرزمین مسلمانان است و تا آخرالزمان چنین خواهد بود.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، "اجلاس مشورتی علمای جهان اسلام" که توسط ریاست امور دینی ترکیه در استانبول و با حضور رهبران دینی مسلمان از 54 کشور برگزار شد، با به قرائت بیانیه پایانی به پایان رسید.
 
در این بیانیه که توسط علی ارباش، رئیس ریاست امور دینی ترکیه منتشر شده، آماده است:  

در دوره حساسی که رویدادهای مؤثر بر حیات دینی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بشریت در سطح جهانی تجربه می‌شود، همایش مشورتی علمای جهان اسلام برای بحث در مورد مشکلات و راه‌حل‌هایی که می‌توان در برابر درگیری‌ها و جنگ‌های پیرامونی انجام داد،  توسط ریاست امور دینی جمهوری ترکیه در تاریخ 13-14 مه 2024 به میزبانی ریاست جمهوری در استانبول برگزارشد.


افتتاحیه این اجلاس در کاخ دولما باغچه با نظارت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برگزار گردید و  در چارچوب اجلاس دو روزه نشست‌های «بحران غزه و آزمون بشریت»، «زنده نگه داشتن مفهوم حلفول الفضول پس از بحران غزه»، «آگاه‌سازی  امت در مواجهه با چالش‌های معاصر»، «دستور کار مصنوعی تهدیدکننده صلح و صلح بشریت: اسلام ستیزی» و «گفتمان و اقدام مشترک علیه افراط گرایی به عنوان تهدید کننده امت» مورد بررسی قرار گرفت.

در نتیجه مذاکرات، در میان گذاشتن موضوعات زیر با افکار عمومی جهان مفید تشخیص داده شد:

جهان ما در محاصره بحران‌های عظیم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ خود را می‌گذراند. جنگ‌ها، اشغال‌ها، تروریسم، گرسنگی، فقر و مشکلات اجتماعی، زندگی را برای اکثریت قریب به اتفاق جمعیت جهان سخت می‌کند. مهندسی اجتماعی که قدرت‌های جهانی برای جاه‌طلبی‌های امپریالیستی خود انجام می‌دهند، کشورها و جوامع را به فاجعه‌های بی‌سابقه‌ای می‌کشاند. متأسفانه بزرگترین قربانیان این وضعیت دردناک و وحشتناک، کودکان، زنان و سالمندان هستند. در این دوران پر هرج و مرج، مسؤولیت پیشگامی مسلمانان در حل مشکلات جهانی، با ابتکارات قوی‌تر و ارائه پیام‌های حیات‌بخش جهانی اسلام، بیش از پیش به عنوان یک نیاز مبرم و غیر قابل جبران آشکار شده است.

علاوه بر این، پایان دادن به انواع اشغال‌ها، حملات، تروریسم و ​​جنگ‌هایی که زمین را غیرقابل سکونت می‌کند و حفظ عزت و کرامت انسانی بر عهده همه افراد، نهادها، سازمان‌ها، جوامع، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی یک وظیفه و مسئولیت فوری است.

سیاست‌های ضدبشری صهیونیست‌ها و نسل‌کشی در جغرافیای فلسطین با عقیده انحرافی و سیاست کثیف طی 76 سال، تمام جهان را به فاجعه می‌کشاند. اسرائیل، شبکه تروریستی که با حمایت امپریالیست‌ها هزاران نفر از مردم بی‌گناه غزه را به طرز وحشیانه‌ای به قتل رساند، باید فورا به حملات خود به فلسطینیان پایان دهد. مبارزه مردم فلسطین که قهرمانانه در برابر اشغال سرزمین‌های خود مقاومت می‌کنند، از نظر دینی، اخلاقی و حقوق بین‌الملل مبارزه‌ای مشروع و شرافتمندانه است. وظیفه ایمان و بندگی هر مسلمانی است که از هر جهت از این مبارزه شریف حمایت نماید و برای توقف نسل‌کشی، مبارزه مادی و معنوی کند. باید به صراحت دانست که بیت‌المقدس متعلق به مسلمانان است، فلسطین و غزه سرزمین مسلمانان است و تا آخرالزمان چنین خواهد بود.

این واقعیت که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از جهان دانشگاهی گرفته تا سازمان‌های غیردولتی، از ادیان مختلف گرفته تا محافل هنری و سیاسی، صدای خود را علیه وحشیگری صهیونیست‌ها در غزه بلند کرده‌اند، برای آینده بشریت امیدوار کننده است. با وجود همه موانع، راهپیمایی‌های حمایت از فلسطین که در بسیاری از نقاط جهان برگزار می‌شود، خبر از غلبه وجدان اجتماعی جهانی بر ظلم و نسل‌کشی می‌دهد. این رفتارهای شریف و حساس مردمی که به ندای وجدان خود از کرامت و عدالت و رحمت انسانی در برابر بربریت صهیونیستی دفاع می‌کنند، قابل ستایش است. تلاش بیشتر برای افزایش این حساسیت و به منظور از بین بردن تهدید صهیونیستی که قانون، اخلاق، کرامت انسانی را نادیده می‌گیرد و تلاش می‌کند امکان زندگی مشترک را از بین ببرد، ضروری است.

در دین بزرگ ما اسلام، علم، حکمت، و اخلاق یک کل است. برداشت‌ها و رفتارهای گستاخانه، سطحی، خشک، طردکننده و خشونت‌آمیز، نشانه‌های دور شدن از حقیقت دین است. همچنین این خطر جدی است که اختلافات فرقه‌ای، اخلاقی و تفسیری به نزاع و تفرقه تبدیل شود و آگاهی اخوت و وحدت اسلامی از بین برود. برای از بین بردن چنین برداشت‌هایی که در خدمت امپریالیسم جهانی است، تقویت آگاهی امت و ایجاد ذهن، رویکرد، گفتمان و اراده مشترک در هر زمینه‌ای مهم است.

در این زمینه، مسلمانان باید در برابر اظهارات تبعیض‌آمیز و کفرآمیز دقت بیشتری داشته باشند. اصول حق، حقیقت و رحمت اسلام و آرمان‌های تمدنی ما در علم، حکمت، اخلاق و شریعت باید به خوبی تبیین و به نسل‌های جدید آموزش داده شود.

در جهان در حال جهانی شدن، این واقعیت غیرقابل انکار است که ساختارهای قوی و نهادی بین‌المللی در همه سیاست‌های مربوط به مردم و جامعه تعیین کننده هستند. مسلمانان برای تأثیرگذاری و اظهار نظر در عرصه بین‌المللی، باید قدرت‌ها و فرصت‌های خود را در زمینه‌های فکری، سیاسی، فرهنگی، مالی و مانند آن جمع کنند. تعیین راهکارهای کاری که زمینه‌های مشترک را در بین خود تقویت کند، یک ضرورت برای جوامع اسلامی است. در این راستا حوزه‌هایی مانند آموزش، علم، فرهنگ و نشر از جمله مواردی هستند که باید در اولویت قرار گیرند. نیاز به تهیه آثار چاپی، تصویری و دیجیتالی است که ارزش‌ها، اصول و موازین جهانی اسلام را با رهنمودهای قرآن و سنت به بهترین نحو به جهانیان معرفی کند. نیاز به ایجاد نهادهای قوی وجود دارد که در آن جوانان آموزش دینی کافی و صحیح دریافت کنند و پروژه‌های مشترک همه جانبه در هر زمینه‌ای انجام شود.

اسلام هراسی، نوعی نژادپرستی که با احساسات ضدمسلمانان مشخص می‌شود، به خصومت واقعی با اسلام تبدیل شده و در برخی مناطق به سطوح هشدار دهنده رسیده است. این وضعیت یک مشکل جدی حقوق بشری است که از بی‌حساسیتی سیاسی تغذیه می‌کند و منافع کثیفی را پشت آن پنهان می کند. حمله به مقدسات، نمادها، معابد و اعضای یک دین به معنای واقعی کلمه جنایت علیه بشریت است و هرگز قابل قبول نیست. حاکمان کشورهایی که خصومت با اسلام در آنها رخ می‌دهد، موظفند برای جلوگیری از این گونه رفتارها و اعمال و حفظ حقوق و آزادی‌های اساسی مسلمانان، انواع اقدامات را انجام دهند. کشورها و جوامع مسلمان با قدرت و قاطعیت به مبارزه با اسلام هراسی ادامه خواهند داد.

در جغرافیای اسلامی، سازمان‌های تروریستی که عناصر اختلاف، تفرقه و هرج و مرج هستند، از مفاهیم اسلامی و ارزش‌های انسانی بهره برداری می‌کنند. این سازمان‌های تروریستی که مدام مسلمانان را با گفتار و اعمال خود هدف قرار می‌دهند و سعی می‌کنند چهره درخشان اسلام را خدشه دار کنند، تهدید و آفتی جهانی برای همه مسلمانان روی زمین هستند. مهم این است که همه مسلمانان آگاهانه، فداکارانه و با همکاری، دربرابر این ذهنیت‌ها و گروه‌ها به مبارزه ادامه دهند. باید دانست که هرگز امکان ندارد هیچ گفتمانی، عمل، نگرش و رفتاری فضای اعتماد و آرامش را بر هم بزند و در اسلام مرجعی پیدا کند.

برخی حرکات نادرست و انحرافی در عرصه‌های اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی با استفاده از ابزار رسانه‌ای، آسیب بزرگی به ذهن و قلب جوانان وارد می‌کند. عادات مضر، اعتیادها، حرکات خرافی، تمایلات انحرافی، اثرات منفی محیط‌های دیجیتال و به ویژه فعالیت سازه‌های غیرقانونی که از تنهایی و درماندگی جوانان سوء استفاده می‌کنند، بحران‌های کنونی را غیرقابل حل می‌کند. در این زمینه، تلاش بیشتر برای تربیت نسل‌هایی با آرمان‌های حقوق، عدالت، رحمت و صلح، باور راستین، دانش، آگاهی و اخلاق حسنه که به آرامش همه بشریت کمک می‌کند، یک ضرورت است. در این زمینه، در کنار جوانان خود در برابر گرایش‌ها، ایده‌ها، ساختارها و عادت‌هایی که بر نگرش آنها به زندگی تأثیر منفی می‌گذارد و به رشد مادی و معنوی آنها آسیب می‌زند، ایستادگی کنیم. سیاست‌های قوی و تلاش‌های مشترک برای افزایش آگاهی، حفاظت و حمایت از جوانان مورد نیاز است.

روشن است که خانواده در ساختن جامعه و زندگی با فضیلت و صلح آمیز اهمیتی بی‌بدیل دارد. زیرا خانواده ابتدایی‌ترین مکتب و قوی‌ترین کانون در تربیت ایمانی و اخلاقی و عبادی است. با این حال، در مواجهه با چالش‌های جهانی که ارزش‌های تثبیت شده امروزی را بی‌اهمیت شمرده، نادیده گرفته و درهم می‌شکند، این یک واقعیت است که نهاد خانواده با تهدیدهای جدی مواجه است. بنابراین امروزه تلاش برای حفظ، تحکیم و حمایت از خانواده از اهمیت حیاتی برخوردار است. انجام کار مؤثر در مقیاس جهانی برای حفظ و تحکیم خانواده با اتخاذ موضع جمعی در برابر تفاهمات و رویکردهایی که بر خانواده تأثیر منفی می‌گذارد و آن را تضعیف و ناکارآمد می‌کند، به یک ضرورت تبدیل شده است.

انتهای پیام/
 

نظر شما