شناسهٔ خبر: 66680906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پاسخ یک رسانه در قم به انتقادات از رئیسی

صاحب‌خبر -

سایت قم‌نا مطلبی را در پاسخ به دو انتقادی که خبرآنلاین درباره «پروژه‌ی احداث منوریل شهر قم» منتشر کرده است، نوشته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، «پروژه‌ی احداث منوریل شهر قم به عنوان اولین خط منوریل کشور و با هدف توسعۀ سیستم‌های مدرن حمل و نقل شهری به طول ۶/۲ کیلومتر و با ۵ ایستگاه (در فاز اول) تیر ۱۳۸۸ به مناقصه گذاشته شد و کنسرسیومی متشکل از گروه مپنا و شرکت کیسون با کسب بهترین امتیاز به عنوان برندۀ مناقصه اعلام شدند. این قرارداد میان سازمان قطار شهری قم و کنسرسیوم مپنا و کیسون منعقد شد و در تاریخ ۸۸/۱۰/۱۶ ابلاغ گردید. این پروژه به صورت EPC و شامل مراحل مختلفِ طراحی ناوگان، تجهیزات ویژه و سازه؛ تأمین و تست و راه‌اندازی ناوگان؛ و همچنین تأمین، نصب، راه‌اندازی؛ تست و راه‌اندازی تجهیزات ویژه و اجرای عملیات ساختمانی می‌باشد. (1)

این پروژه به عنوان اولین خط مونوریل کشور و با هدف توسعه سیستم‌های مدرن حمل و نقل بطول ۱۸/۷ کیلومتر جهت اتصال محدوده شمالشرقی شهر قم تا مرکز شهر حرم مطهر حضرت معصومه (س) و امتداد قطری بسوی جنوب غربی و نهایتا اتصال به شهر پردیسان طراحی و تصویب گردیده است. (2)

با تکمیل و احداث مرحله اول پروژه، قابلیت جابجایی مسافر به میزان ۱۲ هزار PPHPD و با ساخت و تکمیل کل خط تا ظرفیت ۱۹ هزار و ۲۰۰ PPHPD خواهد رسید. (PPHPD مخفف کلمه Passengers Per Hour Per Direction به معنای تعداد مسافری است که در یک ساعت و در یک جهت جابه جا می شود)

با وجود ادعای مخالفان مبنی بر ناکافی بودن ظرفیت مونوریل برای جابه‌جایی جمعیت 550 هزار نفری پردیسان، این «تک‌ریل» قادر است در صورت فعالیت 12 ساعته در روز، روزانه 144 هزار نفر را به این منطقه منتقل کند.

آیا مونوریل قم به ایستگاه آرامش رسیده است؟

با تدبیر دولت سیزدهم و همت مدیران قمی، گره کور پروژه مونوریل قم پس از سال‌ها انتظار گشوده شد و تکمیل آن به زودی آغاز می‌شود.

رئیس جمهور در سفر هفته گذشته خود به قم، در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان، پس از استماع گزارشی از موانع پیش روی تکمیل طرح مونوریل، با تاکید بر هزینه‌کرد قابل توجه برای این پروژه و عدم امکان رها کردن آن، دستور داد اجرای پروژه به صورت فاز به فاز و طبق توافق دستگاه‌های مرتبط، توسط شهرداری قم آغاز شود. ایشان همچنین از کمک دولت در تامین منابع لازم برای اجرای پروژه خبر دادند.

با وجود نشانه‌هایی از همدلی و انسجام در میان مسئولان شهری قم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، برخی جریان‌های ورشکسته سیاسی با انتشار گزارش‌های یک‌جانبه، در تلاش‌اند تا تفرقه و اختلاف‌افکنی بین مسئولان ایجاد کنند و شعله‌ی تفرقه را میان آنان برافروزند. تفرقه‌افکنی در میان مدیران شهری، یک چالش جدی برای این جریان است که می‌تواند پیامدهای منفی برای استان داشته باشد. مدیران قمی باید با درک این خطر، برای حل و فصل اختلافات خود و تقویت وحدت و انسجام خود تلاش کنند. خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم؟

در روزهای اخیر، شاهد انتشار گزارش‌هایی در سایت خبری اصلاح‌طلب خبرآنلاین بوده‌ایم که به نظر می‌رسد با هدف تخریب پروژه ملی مونوریل قم تهیه شده‌اند. این گزارش‌ها که غیرمتعادل به نظر می‌رسند، حاوی اطلاعاتی هستند که به طور کامل به نفع این پروژه نیست و به جنبه‌های منفی آن بیشتر پرداخته‌اند.

انتشار این گزارش‌ها در یک رسانه اصلاح‌طلب مانند خبرآنلاین، علامت سوالاتی را در مورد بی‌طرفی و انگیزه‌های پشت پرده این رسانه ایجاد می‌کند.

به عنوان نمونه گزارشی که با تیتر (رئیسی را در قم قربانی احمدی‌نژاد نکنید /هشدار درباره کاسبان مونوریل) در این وبسایت منتشر شده است را بررسی میکنیم. این گزارش با این پاراگراف شروع میشود: (همه کارشناسان حمل و نقل اتفاق نظر دارند که پروژه مونوریل در قم یک خطای فاحش مدیریتی است که بدون کار کارشناسی در مسیری طراحی و اجرایی شده است که کمترین جابجایی مسافر را در شهر قم حتی برای آینده دور دارد و به واسطه هزینه‌بر بودن احداث و به ویژه نگهداری مونوریل، بار مضاعفی را برای همیشه بر دوش مردم قم تحمیل می‌کند.)

چه کسانی در زمره کارشناسان مورد ادعای این گزارش قرار دارند؟ چرا نام و نظرات ایشان منتشر نشده است؟ آیا بدون بررسی کارشناسی دقیق، تصویب چنین پروژه ی مهمی با حجم جمعیت نیم میلیونی پردیسان و شهرک تازه تاسیس پرنیان و ادعای کمترین جابجایی مسافر، قابل توجیه است؟

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: (این روزها دو گروه به واسطه نفوذی که در دولت دارند در پی این هستند به هر قیمتی مونوریل را اجرا کنند. یک عده که کاسبان مونوریل‌اند، عده دیگر مدیران وامدار احمدی‌نژادند که حیات سیاسی خود را مدیون ایشان می‌دانند و در پی ادای دین خود به هر قیمتی شده حتی قربانی کردن اعتبار رئیسی هستند تا باعث خوشنودی احمدی‌نژاد را فراهم نمایند.)

آیا استفاده از کاسبان مونوریل برای فریب افکار عمومی اقدامی غیراخلاقی نیست؟ همچنین، آیا ادعای وامدار بودن مدیران، توهینی به ساحت مدیران قم تلقی نمی‌شود؟

در انتهای این گزارش، مطالبی عنوان شده که می‌تواند به عنوان تهمت به استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور تلقی شود: (متأسفانه معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار قم مطالعه جدید را هم کنار گذاشته و با تهدید شهردار و شورای شهر خواستار اجرای مونوریل به هر قیمتی، آن هم با بودجه شهرداری قم شده‌اند.)

توسل به اتهام تهدید شهردار و اعضای شورای شهر، نشان‌دهنده بی‌اطلاعی، مغرضانه بودن و سیاه‌نمایی در این گزارش است. ضروری است که نویسنده گزارش، عملکرد اعضای فعلی شورای شهر را در دوران مسئولیتشان نیز مورد بررسی قرار دهد.

در گزارش‌های پیشین این سایت، با تیترها و رویکردی کاملاً سیاسی، تلاش شده بود تا به تخریب این پروژه عمرانی پرداخته شود. این رویکرد مغرضانه در گزارش آخر نیز به وضوح قابل مشاهده است، به طوری که با تقابل قرار دادن قم با کل کشور، نگرانی‌هایی راجع به صرف بودجه برای مردم شریف این شهر القا می‌شود.

انتشار این گزارش‌ها در یک رسانه‌ی اصلاح‌طلب (که در دهه 80 برخی آنرا منتسب به علی لاریجانی عنوان کردند، اما این مسئله مورد تکذیب روابط عمومی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت)، سوالاتی را در مورد اهداف و انگیزه‌های پشت آن ایجاد می‌کند. آیا خبرآنلاین در حال دنبال کردن جبهه‌گیری سیاسی علیه این پروژه است؟ یا نقص‌ها و ایرادات واقعی در مونوریل قم وجود دارد که این رسانه قصد دارد آنها را به اطلاع مردم برساند؟

بی‌طرفی و انصاف در رسانه‌ها، به خصوص در مورد پروژه‌های ملی که با هزینه‌هایی از بیت‌المال ساخته می‌شوند، امری ضروری است. ضروری است که خبرآنلاین در مورد گزارش‌های مربوط به مونوریل قم تجدید نظر کند و با ارائه اطلاعات متعادل و بی‌طرفانه به مخاطبان خود، امکان قضاوت درست را به آنها بدهد.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که پروژه مونوریل قم، مانند هر پروژه عمرانی دیگری، دارای موافقان و مخالفانی است. بحث و گفتگو پیرامون این پروژه و طرح دیدگاه‌های مختلف، امری طبیعی و ضروری است. با این حال، تخریب و سیاه‌نمایی بدون توجه به واقعیت‌ها، نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه می‌تواند به ضرر منافع عمومی و مصالح شهر قم باشد.

مونوریل قم یک سامانه مونوریل در شهر قم است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده اما هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است. این پروژه در دو فاز طراحی شده که فاز اول آن شامل ۶٫۲ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه است.»

پشت پرده جریان ضدپیشرفت در قم

رئیسی را در قم قربانی احمدی‌نژاد نکنید | هشدار درباره کاسبان مونوریل

همزمان با سفر رئیس جمهور به قم عده‌ای دست به کار شده‌اند تا بار دیگر شرکت کیسون را به نوایی برسانند و داغ مردم قم را تازه کرده و نمک به زخم آن بپاشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همه کارشناسان حمل و نقل اتفاق نظر دارند که پروژه مونوریل در قم یک خطای فاحش مدیریتی است که بدون کار کارشناسی در مسیری طراحی و اجرایی شده است که کمترین جابجایی مسافر را در شهر قم حتی برای آینده دور دارد و به واسطه هزینه‌بر بودن احداث و به ویژه نگهداری مونوریل، بار مضاعفی را برای همیشه بر دوش مردم قم تحمیل می‌کند.

به گزارش ۱۹ دی آنلاین، همزمان با سفر رئیس جمهور به قم عده‌ای دست به کار شده‌اند تا داغ مردم قم را تازه کرده و نمک به زخم آن بپاشند.

خبرهای مرتبط
حمایت ابراهیم رئیسی از بازگشت دوباره گشت ارشاد؟
درخواست امام جمعه قم از وزیر ارتباطات درباره فضای مجازی
رئیسی: حتی برای کسانی که گیم انجام می‌دهند نباید حال‌گیری پیش بیاید
یک دهه پیش برخی مسئولین قم تحمیل مونوریل به قم را پذیرفتند با این منطق که «مفت باشد کوفت باشد» ولی بعدها که متوجه شدند مردم اصفهان، شیراز و مشهد به واسطه هزینه‌های هنگفت نگهداری مونوریل دست رد به سینه احمدی‌نژاد زده‌اند، فهمیدند اغفال شده‌اند.

این روزها دو گروه به واسطه نفوذی که در دولت دارند در پی این هستند به هر قیمتی مونوریل را اجرا کنند. یک عده که کاسبان مونوریل‌اند، عده دیگر مدیران وامدار احمدی‌نژادند که حیات سیاسی خود را مدیون ایشان می‌دانند و در پی ادای دین خود به هر قیمتی شده حتی قربانی کردن اعتبار رئیسی هستند تا باعث خوشنودی احمدی‌نژاد را فراهم نمایند.

در ماه‌های گذشته این عده برای اینکه مسیر اجرای مونوریل را راحت‌تر فراهم کنند تصمیم گرفتند مطالعه جدیدی بر روی این پروژه توسط شرکتی که خودشان قبول دارند انجام شود. به این ترتیب اشکال عمده این پروژه که مغایر بودن با طرح جامع حمل و نقل شهری و بیهوده بودن طرح می‌باشد را با پوشش علمی برطرف نمایند. ولی شرکتی که از ناحیه این عده مطالعه کرده بود دوباره بر نادرست بودن اجرای مونوریل تأکید کرده و اجرای خط دوم مترو را به صلاح مردم و شهر قم دانسته است.

متأسفانه معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار قم مطالعه جدید را هم کنار گذاشته و با تهدید شهردار و شورای شهر خواستار اجرای مونوریل به هر قیمتی، آن هم با بودجه شهرداری قم شده‌اند.

آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور مردم که قسم یاد کرده است که منافع مردم را بر منافع افراد و شرکت‌ها ترجیح دهد امروز که مهمان مردم قم است نباید اجازه دهد با حیثیت دولتش عده‌ای بازی کنند. برای ایشان زیبنده نیست که در سفر ایشان در اذهان مردم قم خاطره ناگواری ثبت شود.

از وعده احمدی‌نژاد تا وعده رئیسی؛ پافشاری دو رئیس‌جمهور روی پروژه‌ پر حاشیه |هزینه‌های ساخت مونوریل قم برای کشور چقدر تمام می‌شود، چند ساله؟

پروژه مونوریل شهر قم بعد از حدود ۱۴ سال قرار است تکمیل شود، پروژه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند توجیح اقتصادی ندارد و کمکی به حمل و نقل عمومی در قم نمی‌کند، با این وجود در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به قم وعده تکمیل این پروژه داده شده است.

به گزارش خبرآنلاین، چهارده سال است که ستون‌های مونوریل در شهر قم بلاتکلیف باقی مانده، پروژه‌ای که از همان ابتدا با تردیدهای زیاد کلنگ زده شد، قرار بود سبب‌ساز تسهیل حمل و نقل شهری برای قمی‌ها شود اما نه خیری به مردم این شهر رساند و نه مدافعان آن توانستند پروژه را تکمیل کنند، میراثی که از دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با صرف هزینه‌های هنگفت روی دست شهرداری قم باقی مانده حالا زمزمه‌های تکمیل آن به‌گوش می‌رسد.

مونوریل قم در مسیری ساخته شد که مسافر نداشت

زمانی‌که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود تمام تلاش خود را کرد تا رویای احداث مونوریل در ایران را به‌نام خودش و به‌کام تهرانی‌ها ثبت کند، پروژه‌ای که حرف و حدیث‌های زیادی درباره توجیه اقتصادی و فنی آن وجود داشت، اما عمر شهرداری احمدی‌نژاد قد نداد و در دوران محمدباقر قالیباف مخالفان این پروژه موفق شدند پایه‌های مونوریلی که قرار بود از صادقیه تا فرودگاه مهرآباد کشیده شود، را تخریب کنند، با این اقدام پرونده مونوریل تهران برای همیشه بسته شد.

احداث مونوریل در قم از پروژه‌های دور دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برای این شهر بود، سال ۱۳۸۸ عملیات عمرانی آن شروع شد اما به‌گزارش همشهری، بعد از گذشت چند سال از کلنگ زنی و سبز شدن ستون‌های خاکستری آن، اما و اگر های فراوانی پیش روی قرار گرفت و روند ساخت آن را متوقف کرد؛ دلایلی مانند نداشتن صرفه اقتصادی برای شهروندان، هزینه بالای تکمیل و نگهداری، هتک قداست حرم حضرت معصومه (س) و… از جمله دلایلی بود که سبب توقف این پروژه شد و تا ادامه دارد.

زمانی‌که ساخت مونوریل قم به مرحله اجرا رسید یکی از اولین مخالفت‌ها با این مد جدید حمل و نقل شهری درباره مسیری بود که برای آن در نظر گرفته شده بود، اول این‌که مونوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) عبور می‌کرد و دوم این‌که مسیر عبور آن اصلاً ارتباطی با مسیرهای پرجمعیت تردد شهری نداشت، محسن بهشتی، معاون عمرانی سابق استانداری قم درهمین‌باره به همشهری گفت بود: «سیستم‌های حمل نقل عمومی ریلی سیستم‌های حمل و نقل انبوه‌بر هستند، مثلاً در تهران اغلب مسیرهایی دارای خط مترو هستند که از گذشته پر تردد بودند، قبل از ایده مونوریل در قم دو خط مترو مصوب شده بود، تصویب مونوریل باعث شد یکی از خطوط مترو حذف شود و خط دیگر نیز تغییر مسیر دهد، پروژه مونوریل جایگزین یکی از خطوط پرجمعیت مترو شده بود و قرار بود مسیری را پوشش بدهد که تقاضای سفر زیادی ندارد، به‌طوری که حتی اتوبوس‌رانی هم در این خیابان‌ها سرویس دهی ندارد و تاکسی‌های گردشی پاسخگوی نیاز آن منطقه هستند. در سال ۱۳۹۶ هزینه این مسیر (خاکفرج تا مطهری) برای مونوریل ۲۰ هزار تومان برآورد شده بود در حالی که همان سال تاکسی‌ها با هزار تومان این مسیر را پوشش می‌دادند.»

از وعده احمدی‌نژاد تا وعده رئیسی؛ پافشاری دو رئیس‌جمهور روی پروژه‌ پر حاشیه/ هزینه‌های ساخت مونوریل قم برای کشور چقدر تمام می‌شود، چند ساله؟

دولت و شهرداری؛ کسی هزینه‌ تکمیل پروژه را گردن نمی‌گرفت

همان‌طورکه گفته شد طراحی و اجرای این پروژه برای شهر قم اصلاً صرفه اقتصادی نداشت و همین مسئله سبب شد این پروژه با هزینه‌هایی زیادی که داشت میانه راه متوفق شود، با این وجود حالا یک‌بار دیگر زمزمه‌های تکمیل آن به‌ گوش می‌رسد، تکمیلی که به گفته مدیران شهری‌ به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

یکی دو سالی هست که تامین این اعتبار میان مدیران شهری و دولت پاس کاری می‌شود، دولت علی‌رغم این‌که می‌خواهد تکلیف این پروژه مشخص شود اما در تامین هزینه‌های آن تردید دارد، شهرداری قم هم تلاش می‌کند مونوریل این شهر را جزو هزینه‌های ملی قرار دهد تا از زیر تامین بودجه کمرشکن آن رهایی پیدا کند. ۲۹ مهرماه سال گذشته، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه بررسی وضعیت پروژه مونوریل قم اعلام کرد که سرنوشت پروژه مونوریل قم باید در استان بررسی شود، درباره آن نتیجه‌گیری شود و در مرحله بعد در سطح ملی مورد پیگیری قرار گیرد. او خواستار حمایت مدیران شهری از مونوریل شد و گفت: مدیریت شهری نباید خود را در تکمیل این پروژه کنار بکشد و همکاری دولت و شهرداری در اجرای پروژه متروی قم متقابل بوده که در خصوص مونوریل نیز شهرداری و شورای شهر قم باید خود را مسؤول بدانند و تا زمانی که این امر محقق نشود این پروژه به سرانجام نخواهد رسید. رئیس جمهور با تکمیل آن موافق است؛ اما دولت به تنهایی قادر به تأمین منابع برای تکمیل این پروژه شهری نیست.

اما مدیران شهری قم روی مواضع خود ماندند و تأکید کردند این پروژه یک پروژه‌ای ملی و دولتی است و برای تکمیل آن به ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که شهرداری امکان تأمین مالی این پروژه را نداشته و نمی‌توانند سایر پروژه‌های عمرانی و خدماتی را برای تکمیل این پروژه متوقف کنند و این در حالی است که بودجه یک سال شهرداری ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

ضمن این‌که امکان جمع‌آوری این پروژه هم مانند تهران وجود ندارد، درهمین‌باره قبل‌تر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم به خبرآنلاین گفته بود: «واقعیت این است که امکان جمع کردن پایه‌های مونوریل ماننداتفاقی که در صادقیه تهران افتاد وجود ندارد زیرا در تهران پروژه مونوریل در ابتدای راه بود و در قم پیشرفت زیادی داشته به جز پایه‌هایی که می‌بینید تجهیزات زیادی خریداری شده که در انبارها هستند.»

از وعده احمدی‌نژاد تا وعده رئیسی؛ پافشاری دو رئیس‌جمهور روی پروژه‌ پر حاشیه/ هزینه‌های ساخت مونوریل قم برای کشور چقدر تمام می‌شود، چند ساله؟

پروژه تکمیل می‌شود؛ به‌حساب دولت یا شهرداری؟

با این وجود گویا در سفر اخیر دولت سیزدهم به استان قم بالاخره قرار است با همکاری دولت و شهرداری قم پروژه مونوریل قم تکمیل شود. ابراهیم رئیسی خواسته که اجرای پروژه به شکل فاز به فاز و بر اساس توافق مسئولان دستگاه‌های مرتبط، از سوی شهرداری قم آغاز شود و دولت نیز در زمینه تامین منابع لازم اجرای پروژه به شهرداری قم کمک خواهد کرد.

درهمین باره محسن محرری رییس شورای اسلامی شهر قم گفته که: «مونوریل قم یک موضوع حاکمیتی است و اراده دولت سیزدهم برای اجرای این طرح نهایی شده و به‌زودی عملیات تکمیل آن آغاز خواهد شد. طبق ابلاغیه‌های دولت و سازمان برنامه‌وبودجه با ادامه طرح مونوریل قم تا پردیسان، خط دوم متروی قم کنار گذاشته می‌شود و دیگر هیچ اعتبار ملی به آن اختصاص نخواهد یافت.»

با این وجود همچنان مخالفان پروژه مونوریل قم معتقدند تکمیل آن اشتباه است و چیزی جز از دست رفتن سرمایه نیست، بعد از این‌که اعلام شد شهرداری قم با کمک‌های دولت قرار است این پروژه را تکمیل کند، ۱۹ دی آنلاین در گزارشی نوشت: «

همزمان با سفر رئیس جمهور به قم عده‌ای دست به کار شده‌اند تا بار دیگر شرکت کیسون را به نوایی برسانند و داغ مردم قم را تازه کرده و نمک به زخم آن بپاشند. آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور مردم که قسم یاد کرده است که منافع مردم را بر منافع افراد و شرکت‌ها ترجیح دهد امروز که مهمان مردم قم است نباید اجازه دهد با حیثیت دولتش عده‌ای بازی کنند. متأسفانه معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار قم مطالعه جدید را هم کنار گذاشته و با تهدید شهردار و شورای شهر خواستار اجرای مونوریل به هر قیمتی، آن هم با بودجه شهرداری قم شده‌اند. درحالی‌که مطالعه‌های جدید اجرای خط دوم مترو را به صلاح مردم و شهر قم دانسته است.»

حالا باد دید برای تکمیل این پروژه چند میلیارد هزینه می‌شود و بعد از تکمیل آن چه سودی به حمل و نقل شهر قم می‌رساند؟

انتهای پیام

نظر شما