شناسهٔ خبر: 66680482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش پکن به افزایش تعرفه آمریکا بر محصولات چینی

وزیر امور خارجه چین اعلام کرد افزایش چشمگیر تعرفه آمریکا بر محصولات چینی نشان می‌دهد که برخی افراد در واشنگتن، عقل خود را از دست داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در اظهارنظری صریح اعلام کرد افزایش چشمگیر تعرفه آمریکا بر محصولات و کالاهای چینی نشان می دهد که برخی افراد در واشنگتن، عقل خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اقدام آمریکا در افزایش چشمگیر تعرفه کالاهای ساخت چین نشانه‌ای از ضعف و نه قدرت است و نشان می دهد که برخی ها در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز از افزایش چشمگیر تعرفه برخی محصولات چینی به ویژه باتری های خودروهای برقی و تراشه های کامپیوتری و محصولات پزشکی خبر داد.

آقای یی خاطرنشان کرد این معمولی ترین شکل قلدری در جهان امروز است. این اقدام دولت آمریکا نشان می دهد برخی افراد در این کشور، به نقطه از دست دادن عقل خود رسیده اند تا هژمونی تک قطبی خود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد سرکوب چین توسط آمریکا نشان نمی دهد که ایالات متحده قوی است، و بیشتر بیانگر آن است که آمریکا اعتماد به نفس خود را از دست داده و از کار افتاده است.

وزیر امور خارجه چین ابراز کرد این اقدام آمریکا به جای آنکه مانع از پیشرفت چین شود، الهام بخش جمعیت یک میلیارد و 400 میلیون نفری کشور ما برای کار سخت تر است.

وی گفت: در این نقطه حیاتی از بهبود اقتصاد جهانی، جوامع بین المللی باید به ایالات متحده هشدار بدهند که دردسر جدیدی برای جهان ایجاد نکند.

بایدن در جریان یک سخنرانی در کاخ سفید در مقابل اتحادیه ها و شرکت ها اظهار کرد کارگران آمریکایی می توانند تا زمانی که رقابت منصفانه باشد، با هر کسی رقابت کنند اما این رقابت مدت هاست که منصفانه نیست. ما نمی توانیم اجازه دهیم که چین به بازار آمریکا هجوم ببرد.        

در همین حال جو بایدن اظهار کرد که چین احتمالا در اقدامی تلافی جویانه تعرفه محصولات آمریکایی و احتمالا محصولات غیرمرتبط را افزایش می دهد اما احتمال نمی رود که این اقدام منجر به درگیری بین‌المللی شود.

براساس قانون جدید، تعرفه خودروهای برقی چین چهار برابر می شود و واردات سلول های خورشیدی و نیمه هادی ها مشمول تعرفه 50 درصدی می شود. علاوه بر این تعرفه واردات جرثقیل از صفر به 25 درصد و تعرفه برخی ابزار پزشکی از جمله سرنگ و سوزن از صفر به 50 درصد و تعرفه برخی تجهیزات حفاظتی شخصی مورد استفاده در تجهیزات پزشکی از تقریبا صفر درصد به 25 درصد افزایش می یابد. کمبود تجهیزات حفاظتی شخصی که به طور انبوه در چین تولید می شود، آسیب زیادی به آمریکا در دوران همه گیری کرونا وارد کرد.

بر این اساس، 18 میلیارد دلار محصولات وارداتی چین از جمله استیل و آلومینیوم، نیمه رساناها، خودروهای برقی، مواد معدنی حیاتی و سلول های خورشیدی، تحت تاثیر این قانون جدید قرار می گیرند.

علاوه بر این، براساس این قانون، تعرفه های بیشتری در سال 2025 و 2026 بر نیمه رساناها شامل باتری های لیتیومی، آهن رباهای دائمی و گرافیتی و نیز دستکش های پلاستیکی پزشکی و جراحی اعمال می شود.

پس از اعلام این تعرفه ها، وزارت خارجه و بازرگانی چین ضمن انتقاد از آن اعلام کردند که به سرعت اقدام تلافی جویانه لازم را انجام خواهند داد. وزیر بازرگانی این کشور اظهار کرد که پکن به شدت مخالف افزایش تعرفه ها بر محصولات این کشور است و پکن اقدامات لازم برای حفظ منافع مشروع خود را انجام خواهد داد.

همچنین وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواستار لغو تعرفه های اعمال شده، شد.

در همین حال دونالد ترامپ در این باره گفت: تعرفه های وضع شده کافی نیست و باید بر روی تمام خودروهای وارد شده از چین وضع شود.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بر دو سوم کالاهای وارداتی چین تعرفه وضع کرده بود و از آن زمان جنگ اقتصادی بین دو کشور تشدید شده است.

اما در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی بوده است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما