شناسهٔ خبر: 66677803 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

کدامیک شانس بیشتری برای قهرمانی در لیگ برتر دارند؛ استقلال یا پرسپولیس؟

بررسی بازی‌های باقی‌مانده دو تیم نشان می‌دهد اگر استقلال کار سخت‌تری در مقایسه با پرسپولیس نداشته باشد، کار ساده‌تری هم نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در فاصله سه هفته مانده به پایان، به اوج حساسیت خود رسیده است. دلیلش این است که در این بازه زمانی هنوز تکلیف تیم قهرمان و البته تیم‌هایی که قرار است به دسته پایین‌تر سقوط کنند، مشخص نشده است. اختلاف امتیازی اندک تیم‌ها در بالای جدول برای قهرمانی و اتفاقی مشابه در انتهای جدول برای سقوط، باعث شده تا همه‌چیز شبیه به یک علامت‌سؤال شود. فارغ از درنظرگرفتن احتمالات اتفاقی که در انتهای جدول رقم می‌خورد و می‌تواند حسابی سرنوشت چند تیم را درگیر کند، معمایی که در بالای جدول شکل گرفته، همچنان جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

در بالای جدول، مشخص شده که قهرمانی به یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس خواهد رسید. درواقع، اختلاف امتیاز ایجادشده بین تیم‌های رده سوم به بعد با دو تیم بالای جدول، به قدری شده که حتی اگر استقلال و پرسپولیس هر سه بازی باقی‌مانده را ببازند، باز تیم دیگری به آنها نخواهد رسید. جدال برای قهرمانی ولی بین دو تیم مطرح پایتخت حسابی داغ است و این روزها فقط یک امتیاز آنها را از یکدیگر جدا کرده است. استقلال با ۶۰ و پرسپولیس با ۵۹ امتیاز در رده‌های اول و دوم جدول قرار گرفته‌اند. هر دو تیم هم در هفته بیست‌وهفتم با تمرکز بالا به مصاف رقبا رفتند؛ پرسپولیس موفق شد با دو گل هوادار را شکست دهد و استقلال هم با یک گل از سد فولاد عبور کرد.

به‌این‌ترتیب، رقابت برای رسیدن به عنوان قهرمانی به ماه خرداد کشیده شده که قرار است از اولین روز این ماه، هفته بیست‌وهشتم به‌صورت هم‌زمان برگزار شود. از آنجا که استقلال سرنوشت قهرمانی را در دست دارد، شانس این تیم برای کسب یک عنوان قهرمانی دیگر در لیگ برتر ایران زیاد است. درواقع در بیش از ۷۰۰ حالت ممکن، استقلال ۶۱ درصد شانس قهرمانی در مقایسه با پرسپولیس دارد. این احتمالات همگی نشان می‌دهد شانس یاران نکونام برای رسیدن به قهرمانی بیش از شاگردان اوسمار ویراست، ولی مسئله اینجاست که احتمال، امری حتمی نیست و نمی‌تواند بزرگ‌ترین ویژگی فوتبال را که غیرقابل پیش‌بینی‌بودن است، زیر سؤال ببرد. اتفاقا بررسی بازی‌های باقی‌مانده دو تیم نشان می‌دهد اگر استقلال کار سخت‌تری در مقایسه با پرسپولیس نداشته باشد، کار ساده‌تری هم نخواهد داشت. مثلا در همین هفته بیست‌وهشتم، پرسپولیس باید در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم استقلال خوزستان برود؛ تیمی که این روزها بیش از هر زمان دیگری خطر سقوط به دسته پایین‌تر را حس می‌کند. استقلال هم در شرایطی مشابه باید به مصاف نساجی مازندران برود. ولی مسئله اینجاست که پرسپولیس در خانه و استقلال بیرون از خانه بازی می‌کنند.

درست است که هر دو تیم استقلال خوزستان و نساجی برای رهایی از خطر سقوط محکوم به نباختن هستند اما ناگفته پیداست کار استقلال در هفته بعدی لیگ برتر در مقایسه با پرسپولیس دشوارتر است. ضمن اینکه شبیه به این سناریو دوباره برای استقلال در هفته‌های بعدی هم رخ خواهد داد. ماجرا از این قرار است که اگر روند نزولی پیکان ادامه داشته باشد، آن‌وقت ممکن است در هفته آخر، استقلال باز هم مقابل رقیبی قرار بگیرد که برای فرار از سقوط می‌جنگد. آن روی ماجرا را هم باید دید که بازی دشوار خارج از خانه پرسپولیس است. سرخ‌پوشان باید به مصاف شمس‌آذر بروند که نشان داده راه‌بردن ‌یا متوقف‌کردن تیم‌های بزرگ را بلد است. استقلال خوزستان، شمس‌آذر و مس رفسنجان رقبای بعدی پرسپولیس تا پایان لیگ خواهند بود. در سوی دیگر، نساجی، گل‌گهر و پیکان هم رقبای استقلال خواهند بود. واضح است که از بین این قرعه‌ها، سخت است قرعه ساده‌تر انتخاب شود. هرچه‌ هست ولی اگر استقلال بازی‌هایش را ببرد، نیازی به اما و اگر، مثل چیزی که کار پرسپولیس به آن وابسته است، نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: استقلال و پرسپولیس در آستانه ثبت رکورد تاریخی/ مقایسه جایگاه تیم‌ها در دور رفت و برگشت

نظر شما