شناسهٔ خبر: 66676985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

واکنش معنادار هند به تهدیدات آمریکا درباره توافق با ایران

وزیر امور خارجه هند چهارشنبه در مراسم رونمایی از کتاب خود در کلکته به هشدار جدید مقام آمریکایی در مورد تحریم افرادی که با ایران معامله تجاری می‌کنند، واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تنها یک روز بعد از امضای قرارداد بندر چابهار ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک جلسه مطبوعاتی درباره تحریم‌های ایران گفت: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی خواهند ماند و ما آن را اجرا خواهیم کرد... هر شخص و نهادی که معامله تجاری با ایران را در نظر می‌گیرد باید آگاه باشد که خود را در ریسک بالقوه (تحریم) قرار می‌دهد.»

به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز هند، سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند با اشاره به واکنش‌های آمریکا درباره بندر چابهار گفت: «اگر شما به رفتار آمریکا در قبال بندر چابهار در گذشته نگاه کنید (می‌فهمید که) آمریکا متوجه این واقعیت است که چابهار اهمیت بیشتری دارد».

وی با بیان این که قرارداد بلندمدت هند و ایران بر سر بندر چابهار برای تمام منطقه سودمند است، گفت: «ما همکاری طولانی با بندر چابهار داشتیم، اما هیچگاه نمی‌توانستیم قرارداد بلندمدت امضا کنیم...سرانجام ما توانستیم این مسئله را حل کنیم و قرارداد بلندمدت را امضا کنیم. قرارداد بلندمدت لازم است؛ زیرا که بدون آن نمی‌توان عملکرد بندر را بهبود بخشید.»

ایرج الهی سفیر ایران در هند نیز در واکنش به موضع اخیر آمریکا گفت که اهمیت هند مانع اعمال تحریم علیه این کشور به دلیل همکاری با ایران در چابهار می‌شود. 

او در گفت‌وگو با هندوستان تایمز افزود «علاوه بر این، پروژه چابهار فقط به نفع ایران یا هند نیست. چابهار ترانزیت کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا، روسیه و آسیای مرکزی را تسهیل می‌کند. اگر آمریکا تحریمی را علیه این پروژه اعمال کند، به آن معناست که به تجارت بسیاری از کشورها، نه فقط هند یا ایران آسیب می‌رساند».

گفتنی است؛ ایران و هند دوشنبه یک قرارداد ده ساله برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالاهای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار امضا کردند.

وزیر کشتیرانی هند ساربانادا سونووال با انتشار عکس‌هایی از مراسم امضای این قرارداد در تهران، آن را لحظه‌ای تاریخی در روابط دو کشور و پیوند منطقه‌ای خواند.

به گفته کارشناسان تحریم‌های آمریکا در گذشته نیز باعث کندی روند همکاری ایران و هند در بندر چابهار شده بود؛ با این وجود برای اولین بار یک قرارداد بلندمدت میان دو کشور در موضوع همکاری در بندر چابهار امضا شده است.

منبع: فارس

نظر شما