شناسهٔ خبر: 66675924 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فرمانده پیشین پلیس راهور تهران مطرح کرد:

شهر آفتاب از نظر حمل و نقل عمومي جاذبه چنداني براي عموم مردم ندارد

صاحب‌خبر -
شهر آفتاب از نظر حمل و نقل عمومي جاذبه چنداني براي عموم مردم ندارد
خبرگزاری آریا - سردار محمدرضا مهماندار گفت: می‌توان ترافیک اطراف نمایشگاه کتاب در مصلی را به خوبی مدیریت کرد. مجموعه شهر آفتاب از نظر حمل و نقل عمومی جاذبه چندانی برای عموم مردم ندارد.

سردار محمدرضا مهماندار فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، اشاره کرد: مجموعه شهر آفتاب از نظر حمل و نقل عمومی جاذبه چندانی برای عموم مردم ندارد، اما مصلی امام خمینی(ره) نیز در موقعیت خاصی قرار گرفته است؛ این مکان در حاشیه اتوبان‌های شهید مدرس، همت و رسالت قرار دارد و این بزرگراه‌ها شریان‌های اصلی شهر هستند و بی‌تاثیر از برگزاری نمایشگاه کتاب نخواهند بود، اما در هر صورت مردم دسترسی راحت‌تری به نمایشگاه کتاب خواهند داشت.
وی ادامه داد: طبیعی‌ است که مصلی امام خمینی(ره) نسبت به نمایشگاه شهر آفتاب برای تردد مردم و استفاده از فضای نمایشگاه کتاب بسیار مناسب‌تر است و موقعیت بهتری دارد. نکته مهم برگزاری نمایشگاه در مصلی مدیریت درست حمل و نقل مراجعین است که می‌توان با اطلاع‌رسانی خوب و کار فرهنگی مردم را به استفاده از مترو و اتوبوس برای تردد تشویق کرد. اگر مردم با خودروی شخصی کمتری به نمایشگاه بیایند و پلیس هم با حضور موثر خود به کنترل ترافیک اطراف مصلی، نمایشگاه به خوبی برگزار می‌شود.
سردار مهماندار که در دوران فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ترافیک اطراف مصلی در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب را مدیریت کرده است، بیان کرد: تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب با وجود برخی مخالفت‌ها در مصلی امام خمینی(ره) را از نظر کنترل ترافیک در دوره کاری‌ام دارم و الحمدلله با پشتیبانی خوبی که در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو اتفاق افتاد و همچنین با اطلاع رسانی مناسبی که برای استفاده هرچه بیشتر شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی انجام شد و سرویس‌های ویژه‌ای که از نقاط مختلف شهر و میادین مهم برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در نظر گرفتند، مشکل خاص ترافیکی به وجود نیامد و یا اینکه مشکلات به حداقل ممکن رسید.
فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نقش اطلاع رسانی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: اگر در حوزه فرهنگسازی به طور جدی فعالیت شود و شهروندان کمتر با خودروی شخصی به نمایشگاه کتاب بیایند و خدمات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی به شهروندان ارائه شود، به نظرم برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) مشکل خاصی را برای ترافیک تهران ایجاد نمی‌کند و این امکان وجود دارد.
سردار مهماندار که از نمایشگاه‌های کتاب در دیگر کشورها بازدید داشته است، گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در مراکز شهر در تمام دنیا با بهترین سطح و کیفیت برقرار است در تهران نیز به همین صورت است. در اکثر کشورها نمایشگاه کتاب را در مرکز شهر برگزار می‌کنند، و در دیگر کشورها امکانات بسیار خوبی برای شهروندان در استفاده از نمایشگاه کتاب برقرار می‌شود؛ البته نباید فراموش کنیم که در کشورهای دیگر هزینه استفاده از خودروی شخصی هزینه‌های مرتبط با آن نظیر پارکینگ و هزینه سوخت نسبت، به ایران بسیار بالا است، به نوعی مردم نه تنها تشویق نمی‌شوند که از خودروی شخصی استفاده کنند بلکه این شکل الزام برای آنها دارد؛ چرا که هزینه‌های استفاده از خودرو مقرون به صرفه نیست و مردم برای صرفه‌جویی هم که شده رغبت دارند که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی افزود: در کشور ما هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی بسیار بسیار پایین‌تر از دیگر کشورهاست و مردم هم تمایل دارند از خودرو شخصی خود برای ترددهای درون شهری استفاده کنند؛ اما در مورد نمایشگاه کتاب در مصلی تهران می‌توان به ظرفیت‌های مناسب حمل و نقل عمومی که این مجموعه را احاطه کرده است به خوبی توجه کرد.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما