شناسهٔ خبر: 66675245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

گروسی: تهران تمایلش را برای گفت‌وگویی جدی با آژانس نشان داده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته تمایلش را برای شرکت در «گفت‌وگویی جدی» با ناظر هسته‌ای سازمان ملل نشان داده است؛ اقدامی که بیانگر کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن می‌باشد.

صاحب‌خبر - پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته تمایلش را برای شرکت در «گفت‌وگویی جدی» با ناظر هسته‌ای سازمان ملل نشان داده است؛ اقدامی که بیانگر کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن می‌باشد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به مذاکراتی که در ایران داشته است، عنوان کرد: «پس از برگزاری مذاکرات، تهران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل که ماه‌ها روابط پرتنشی را پشت سر گذاشته‌اند، احتمالا وارد مرحله متفاوتی شوند.»

وی افزود: «ظاهرا تهران مشتاق است تا درباره مسائل ملموسی گفت‌وگو و رایزنی کند.»

روزنامه فایننشال تایمز دلیل این تغییر رویه را احتمالا سفر «رافائل گروسی» به تهران و دیدارش با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دانست؛ دیداری که تقریبا در اوایل اردیبهشت ماه و در اوج تنش میان ایران، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده انجام شده بود.

گروسی در ادامه اظهاراتش گفت که حس می‌کند فرصتی برای حل‌وفصل برخی از اختلافات از جمله «بهبود توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه آمریکا و ایران همچنان به باز نگه‌داشتن یک «کانال دوجانبه» ادامه می‌دهند، افزود: «من چنین درکی را از آنها می‌بینم که بهتر است تا حدی تعامل داشته باشیم تا اینکه بخواهیم به مسیر کاملا متفاوتی ادامه دهیم که منجر به تشدید بیشتر تنش‌ها و حتی شاید موقعیت خطرناک‌تر مثل جنگ شود. این مسئله بسیار مهم است که ما دوباره پس از چند ما گفت‌وگو، مجددا با هم ارتباط برقرار کرده‌ایم.»

روزنامه فایننشال تایمز در ماه ژانویه ادعا کرد که مقامات ارشد آمریکا و ایران «گفت‌وگوهای غیرمستقیم محرمانه‌ای» را در عمان برگزار کرده‌اند زیرا هر دو طرف به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ منطقه به یک درگیری تمام‌عیار بودند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما