شناسهٔ خبر: 66673490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

طالبان و مبارزه با مواد مخدر در افغانستان؛ «از تداوم اعتراضات در بدخشان تا آزار و اذیت مردم در غور» / گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – روند تخریب مزارع خشخاش و مبارزه با مواد مخدر از سوی طالبان در روزهای اخیر با خشونت همراه بوده و باعث اعتراضات گسترده و بی سابقه علیه این گروه شده است.

به گزارش شفقنا افغانستان، کانون اصلی اعتراضات علیه طالبان، استان بدخشان در شمال شرق افغانستان بوده است؛ استانی که اکثر ساکنان آن متعلق به قوم تاجیک هستند و مدعی هستند که طالبان پشتون تبار به بهانه تخریب مزارع خشخاش، با آنها «برخورد خصمانه» قومی دارند، وارد خانه های آنها شده اند و به زنان بی حرمتی کرده اند.

اعتراضات حدود دوازده روز پیش از روستای «قرلق» شهرستان درایم آغاز شد؛ جایی که براثر شلیک نیروهای مبارزه با مواد مخدر طالبان یک پسر جوان به اسم «نظام الدین» کشته شد.

یک روز پس از آن، اعتراضات به روستای «گنده چشمه» در شهرستان ارگو، گسترش یافت و این بار براثر تیر اندازی نیروهای طالبان یک نفر به اسم «باسط» کشته شد و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

پس از این اعتراضات طالبان یک هیأت عمدتا نظامی به سرپرستی رئیس ستاد ارتش خود به بدخشان فرستادند تا وضعیت را مدیریت و مشکل را حل کند.

در پی سفر این هیأت، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان  اعلام کرد که «مشکلی که بر سر مبارزه محو کشت های کوکنار در استان بدخشان رخ داده بود، حل وفصل گردید» و وعده صورت گرفت که دیگر اعتراضی علیه تخریب مزارع خشخاش صورت نمی گیرد و به مشکلات کسانی که در اعتراضات «متضرر» شده اند، رسیدگی می شود.

«از سرگیری اعتراضات و شلیک دوباره طالبان»

درست یک هفته پس از آنکه سخنگوی طالبان اعلام کرد که مشکل به وجود آمده در بدخشان «حل و فصل» شده، ساکنان شهرستان ارگو در این استان، باردیگر علیه طالبان اعتراض کردند.

این اعتراضات پس از آن شکل گرفت که نیروهای مبارزه با مواد مخدر طالبان این بار در روستای «برلاس» شهرستان ارگو در بدخشان، با ساکنان محل دچار تنش شدند و بر آنان تیراندازی کردند.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار شفقنا، در این تیراندازی، سه مرد کشته و پنج مرد دیگر زخمی شدند و پس از آن تمام ساکنان این روستا علیه طالبان تظاهرات کردند.

در ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، دیده می شود که شماری از زنان نیز در میان معترضان حضور دارند و صدای شلیک پراکنده نیز شنیده می شود.

پس از اعتراضات، منابع محلی به خبرنگار شفقنا گفته اند که طالبان شبکه های مخابراتی را در محل قطع کردند، با هلی کوپتر نظامی وارد روستای «برلاس» شدند و دست کم 50 نفر از ساکنان روستا را بازداشت و با خود به شهر فیض آباد مرکز استان بدخشان بردند.

«فرقه / لشکر 219» طالبان نیز بازداشت شماری از معترضان در این شهرستان را تأیید کرده، اما تعداد افراد بازداشت شده را مشخص نکرده است.

هنوز از سرنوشت افراد بازداشت شده و نحوه برخورد با آنان از سوی طالبان، جزئیاتی در دسترس نیست.

«آزار و اذیت مردم در غور»

پس از بدخشان، طالبان این بار در استان شیعه نشین غور در مرکز افغانستان بر سر آنچه که مبارزه با مواد مخدر گفته می شود، با مردم دچار تنش شده و آنان را آزار و اذیت کرده است.

منابع محلی به خبرنگار شفقنا گفته اند که طالبان دیروز به بهانه جمع آوری بوته های گیاهی موسوم به «یامه» وارد خانه مردم در روستای «رضاها» در غرب شهر فیروز کوه، مرکز استان غور شده و به آزار و اذیت زنان پرداخته اند. طالبان می گویند که از بوته این گیاه، مواد مخدر تولید می شود.

منابع گفته اند که طالبان خانه های تمام ساکنان روستای «رضاها» را بازرسی کرده اند و حتی وارد خانه های شده اند که هیچ مردی در آن حضور نداشته و تنها زنان در خانه بوده اند.

در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی نشر نیز دیده می شود که طالبان با زنان به درگیری لفظی می پردازند و زنان به نیروهای طالبان می گویند که به چه حقی وارد خانه های آنان شده اند.

منابع محلی گفته اند که دستکم چهار زن از سوی نیروهای طالبان زخمی شده اند و این گروه حتی یک آسیاب آبی را به بهانه اینکه بوته گیاه یامه در آن آسیاب می شود، تخریب کرده اند.

در ویدیوهای منتشر شده، یک نفر از ساکنان این روستا از رهبران طالبان می پرسد که آیا آنان از اینگونه رفتارهای نیروهای شان با مردم مطلع هستند؟ آیا آنان می دانند که «نیروهای وحشی» شان با مردم چگونه برخورد می کنند؟

«افزایش نارضایتی از طالبان»

شلیک نیروهای طالبان بر ساکنان محل در بدخشان، آزار و اذیت مردم در غور و پیش از آن «ظلم و ستم» بر مردم در بخش های دیگر افغانستان، باعث شده است که میزان نارضایتی از این گروه هر روز رو به افزایش باشد.

پس از دور جدید اعتراضات در شهرستان ارگو در بدخشان، معترضان فراخوان «قیام عمومی» علیه طالبان دادند و از مردم افغانستان خواستند که علیه این گروه برخیزند.

در بخشی از فراخوان معترضان در شهرستان ارگوی بدخشان آمده است: «ما مردم شهرستان ارگو از تمامی مردم مسلمان و متدین افغانستان به خصوص مردم سلحشور بدخشان می‌خواهیم که علیه ظالمان و متجاوزین که به خانه، شرف و عزت ما تعرض نمودند، ایستاد شوند.»

آنها از مردم بدخشان خواسته بودند که به تجمعات اعتراضی آنها بپیوندند و از مردم مناطق دیگر نیز خواسته بودند که علیه طالبان «قیام و ایستادگی» کنند «تا کاخ ظلم و استبداد متعصبین فرو ریزد.»

پس این فراخوان، شماری از جنبش های اعتراضی زنان و نهادهای مدنی، در اعلامیه هایی از خواست مردم شهرستان ارگو حمایت خود را اعلام کردند.

اعلام فراخوان «قیام عمومی» علیه طالبان، یک رویداد نادر و تازه در سه سال حاکمیت این گروه در افغانستان است. چنین اتفاقی پیش از این از سوی مردم تکرار نشده و نشان می دهد که اکنون، هر روز بیش از گذشته «کار به استخوان» مردم می رسد.

کارشناسان سیاسی به این باور هستند که افزایش میزان نارضایتی مردم، ریشه در برخوردهای تبعیض آمیز «قومی، زبانی و مذهبی» از سوی این گروه دارد و نشان می دهد که آهسته آهسته مردم در برابر چنین تبعیض هایی، «تا پای جان» ایستاد می شوند.

به باور کارشناسان، از سوی دیگر، افزایش میزان نارضایتی مردم باعث خواهد شد که کنترل وضعیت از دست طالبان خارج شود و زمینه برای سرنگونی این گروه با سرعت بیشتر فراهم شود.

نظر شما