شناسهٔ خبر: 66673327 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر خارجه هند: توافق چابهار به نفع کل منطقه خواهد بود

وزیر امور خارجه هند در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص انعقاد قرارداد ۱۰ ساله بین ایران و هند بیان کرد که این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در واکنش به هشدار آمریکا یک روز پس از امضای قرارداد 10 ساله هند و ایران برای بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران، تاکید کرد که این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود.

به گزارش "ایندین اکسپرس"، جایشانکار در مراسمی که در کلکته برگزار شد، گفت: «ما با بندر چابهار ارتباط طولانی‌ای داریم، اما به دلیل وجود مشکلات مختلف نمی‌توانستیم قراردادی طولانی امضا کنیم.»

وی افزود: «در نهایت، ما توانستیم این موضوع را حل کنیم و توافق بلندمدت را به سرانجام برسانیم. یک توافق بلندمدت ضروری است، زیرا بدون آن، نمی‌توانید عملیات بندری را که به اعتقاد ما به نفع کل منطقه است، بهبود بخشید.»

پیشتر ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به امضای یک قرارداد 10 ساله بین ایران و هند برای مدیریت بندر چابهار واکنش نشان داد و ضمن ابراز نگرانی از آن هند را به اعمال تحریم تهدید کرد. 

ایران و هند روز دوشنبه یک قرارداد 10 ساله برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالاهای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار امضا کردند. این توافق را مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و ساربانادا سونووال وزیر کشتیرانی هند در تهران امضا کردند.

وزیر کشتی‌رانی هند این تحول را «لحظه‌ای تاریخی در روابط ایران و هند» توصیف کرد.

پاتل گفت: «هر نهادی که در اندیشه تعامل تجاری با ایران است لازم است از خطرهای احتمالی که دارند به روی خودشان می‌گشایند و خطرات بالقوه تحریم‌ها آگاه باشند.»

این اولین باری است که هند مدیریت یک بندر خارج از کشور را بر عهده می گیرد. قرارداد توسعه بندر چابهار ایران با سرمایه گذاری هند، در سال 2016 زمانی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از ایران دیدار کرد، امضا شد.

انتهای پیام/

نظر شما