شناسهٔ خبر: 66673298 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

کیروش هم بخشی از فساد در فوتبال بود/ مربیان به دلال بازیکن تبدیل شدند

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: آن‌ها که در فساد استاد هستند کارشان را ادامه می‌دهند و هرگز هم گیر نمی‌افتند.

صاحب‌خبر -

مهندس مصطفی هاشمی‌طبا گفت: فساد در فوتبال فقط بحث مالی نیست که بگویند فردی رشوه گرفته یا رشوه داده است. همواره در کشور ما و در ورزش به مبارزه با فساد بی اعتنایی می‌شود. خود دروغ گویی و جعل کلمات هم فساد است. فساد ابعاد گوناگونی دارد. مثلا آقای کیروش برای جام جهانی قطر ناگهان آمد و مشخص هم نشد چرا آمد و چرا رفت! این روش هم بخشی از فساد بود. وقتی اصول فراموش می‌شود فساد ایجاد می‌شود. وقتی ارزش‌ها موجود نباشد فساد پیدا می‌شود.

وی افزود: در فوتبال ما از سال‌های قبل برخی مربیان بازیکن می‌بردند و ۴۰ درصد قرارداد آن‌ها را می‌گرفتند و این روند به جایی رسید که خود آن مربیان به دلال بازیکن تبدیل شدند. برخی داورها اقداماتی می‌کردند و ...، اما هرگز اقدامی برای جلوگیری از این روند صورت نگرفت. الان هم امیدواریم واقعا نیت ریشه کن کردن این مسایل باشد.

وی در ادامه گفت: این اقدامات اخیر یک بعد قضیه است. آن‌ها که در فساد استاد هستند کارشان را ادامه می‌دهند و هرگز هم گیر نمی‌افتند. فلان باشگاه شفاف سازی ندارد؛ این می‌شود فساد. بعد هم می‌گویند این قرارداد محرمانه است. اصلا محرمانه یعنی چه؟ در خیلی جاها می‌گویند محرمانه است؟ چرا محرمانه باشد؟ اخیرا یک موردی بود در شهرداری تهران که گفتند محرمانه است و امنیتی است؛ خب این کجایش محرمانه است؟ از برجام که مهمتر نداشتیم و اسنادش مشخص شد. بانک مرکزی بارها گفته لیست افرادی که ارز می‌گیرند را اعلام می‌کند، اما در ادامه آن لیست هم محرمانه می‌ماند. اینها در ادامه می‌شود فساد. مثل ۳ میلیارد دلاری که به چای دبش دادند. نوع برخورد مسئولان با این اتفاقات خودش فساد آور است. هر وقت واقعا شفافیت ایجاد شد فساد از بین می‌رود.

هاشمی‌طبا افزود: مشکل مملکت ما همین است که برخی افراد پشتیبانی می‌شود. در دنیا نخست وزیر سوئد یک تلفن شخصی از خط غیر شخصی زد و از کار برکنارش کردند. این می‌شود مبارزه با فساد.

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره وضعیت ورزش ایران در آستانه المپیک پاریسگفت: احساس خوبی نبست به ورزش ندارم. خود مسئولان ورزش ما انگار خیلی امیدوار نیستند. الان باید برنامه‌ها مشخص باشد و روش کار مشخص باشد که نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید در المپیک پیش رو چند مدال بگیریم گفت: من معتقدم پتانسیل مدال آوری خوبی داریم. مثلا آقای رنگرز گفتند در کشتی یک مدال می‌گیریم که به نظر من توانایی کشتی ما بیشتر از یک مدال است. در وزنه برداری یک مدال می‌گیریم. کشتی آزاد و فرنگی حداقل باید ۳ مدال بگیرند. این بستگی به نوع هدایت تیم دارد. من الان من نمی‌دانم حسن یزدانی چه شرایطی دارد. کتف خیلی مهم است و ورزشکار باید به اعضای بدنش اعتماد داشته باشند. کسانی که جراحی می‌کنند با عضو جراحی شده با احتیاط رفتار می‌کنند. نمی‌دانم ترس آقای یزدانی ریخته است یا نه. تنها کسی که می‌تواند این سوال را پاسخ بدهد خود یزدانی است. تیلور باشد یا نباشد مهم نیست. شرایط کلی آقای یزدانی بهتر از تیلور است منتها تاکتیکی که در گذشته برای او انتخاب می‌شد مناسب نبود. 

هاشمی طبا در پایان درباره برخی دیدارهای وزیر ورزش که عده‌ای آن‌ها تبلیغاتی می‌دانند گفت: این به نیت خود ایشان بستگی دارد. ملاقات به چهره‌های ورزشی اقدامی مثبت است، اما در کنار آن باید دورنمایی برای ورزش داشت و اصول کار را در فدراسیون‌ها مختلف و معاونت‌ها پیگری و تصحیح کنند. ان شاالله آن کارها تبلیغاتی نباشد.

بیشتر بخوانید:واکنش فردوسی‌پور به فساد بزرگ در فوتبال ایران و پرونده‌ای که در برنامه ۹۰ بسته شد

نظر شما