شناسهٔ خبر: 66671869 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چه کتابفروشانی باید هزینه ارسال در نمایشگاه کتاب بپردازند؟

در حالیکه برخی کتابفروشان نسبت به پرداخت هزینه ارسال در نمایشگاه مجازی کتاب تهران انتقاد کرده‌اند،‌قائم مقام نمایشگاه می‌گوید: کتابفروشان تا سقف ۳۰ میلیون تومان می‌توانند از هزینه ارسال رایگان بهره‌مند باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در روزهای گذشته گزارشی در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که به انتقاد کتابفروشان از محاسبه تعرفه ارسال پستی اختصاص داشت‌، به موجب تعرفه پست در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران،‌ بسته‌های ارسالی کتابفروشان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران رایگان است. اما در برخی موارد کتابفروشان از محاسبه قیمت ارسال خبر داده‌اند. برای پیگیری این موضوع به سراغ علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران رفتیم.

رمضانی درباره تعرفه پستی برای کتابفروشان گفت: در مورد کتابفروشان برخلاف ناشران قرار بود،‌ هزینه ارسال رایگان باشد،‌ اما با توجه به اینکه تعداد بسته‌های ارسالی کتابفروشان بسیار بالاست و یارانه‌ای که دریافت می‌کنند بسیار بالاست،‌ از ابتدا هم بنا براین بود که بخشی از هزینه‌ها بعد از پرکردن سقف یارانه اعمال شود، لذا کتابفروشانی که به این سقف یارانه نرسیده باشند،‌ از هزینه ارسال رایگان بهره‌مند می‌شوند.

وی سقف یارانه پست رایگان برای کتابفروشان را 30 میلیون تومان دانست و گفت: کتابفروشانی که سقف 30 میلیون یارانه ارسال را گذرانده باشند،‌ تعرفه پست برای آن‌ها به مانند کتابفروشان اعمال می‌شود. بسته‌‌های تا 125 هزار تومان رایگان و برای فاکتورهای بیش از 125 هزار تومان مبلغ 17 هزار تومان وجه پستی دریافت می‌شود.

رمضانی در پاسخ به اینکه برخی کتابفروشان در همان روزهای نخست و قبل از اتمام سهمیه یارانه پست هزینه پستی برایشان محسوب شده است،‌ گفت:‌ اگر این اتفاق رخ داده باشد،‌ اختلال است،‌ بررسی کرده و وجه را بر می‌گردانیم.

وی با اشاره به حضور کتابفروشان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز گفت:‌ بر اساس رفتار و عملکرد سال گذشته در نمایشگاه کتاب مجازی، عملکرد یکساله در بازار کتاب و... این کتابفروشان  طبقه‌بندی شدند و چنانچه در طبقه خود تعداد بسته‌ای که ارسال نکردند،‌ زیاد باشد،‌ پنل آن‌ها موئقتا بسته شده تا بسته‌ها را ارسال کنند.

رمضانی در پاسخ به اینکه چرا وزارت ارشاد از کتابفروشان بابت حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران 3 درصد از کل فروش را مطالبه کرده است،‌ گفت: مثل ناشران کتابفروشان هم به واسطه حضور در نمایشگاه باید هزینه پرداخت کنند. ما به واسطه وضعیت و شرایط بهتری که  ناشران نسبت به کتابفروشان دارند،‌ برای کتابفروشان دامنه حمایت را تا 30 میلیون تومان برای پست در نظر گرفتیم،‌  اما برای ناشران از همان ابتدا یارانه پست گرفته می‌شد، ما برای کتابفروشی‌ها که مسائل خود را دارند و درصد کمتری تخفیف می‌توانند،‌ ارائه کنند،‌ حمایت بیشتری در نظر گرفتیم و این حمایت را درست می‌دانیم، باید به کتابفروش بیشتر کمک کنیم تا بتوانند در این گردونه حضور داشته باشد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما