شناسهٔ خبر: 66670713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

استقبال پوتین از طرح صلح چین برای جنگ اوکراین

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس جمهور روسیه از طرح همتای چینی خود برای صلح در اوکراین حمایت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مصاحبه‌ای که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که از طرح چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند چون پکن درک کاملی از آنچه در پس این بحران نهفته است دارد.

پوتین که پیش از سفر هفته جاری خود به پکن با خبرگزاری شینهوا چین صحبت می کرد، گفت که روسیه برای گفت و گو و گفتگو برای حل مناقشه بیش از دو ساله آمادگی دارد.

پوتین افزود: طرح چین و «اصول» دیگری که ماه گذشته توسط رئیس جمهور شی جین پینگ علنی شد، عواملی را در پشت درگیری در نظر گرفت. ما در ارزیابی خود از رویکرد چین برای حل بحران اوکراین مثبت هستیم. در پکن، آنها واقعاً علت اصلی و معنای ژئوپلیتیک جهانی آن را درک می کنند و اصول اضافی که توسط شی در گفتگو با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مطرح شد، گام های واقع بینانه و سازنده بود که ایده ضرورت غلبه بر ذهنیت جنگ سرد را توسعه داد.

پکن بیش از یک سال پیش یک پیشنهاد 12 ماده ای ارائه کرد که اصول کلی برای پایان دادن به جنگ را بیان می کرد، اما وارد جزئیات نمی‌نشد.
این طرح در آن زمان هم در روسیه و هم در اوکراین با استقبال ملایمی مواجه شد، در حالی که ایالات متحده گفت چین خود را به عنوان یک صلح‌ساز معرفی می‌کند اما در نهایت «روایت غلط» روسیه را منعکس می‌کند و تهاجم این کشور را محکوم نمی‌کند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته این پیشنهاد را طرح معقولی که تمدن بزرگ چین برای بحث پیشنهاد کرده بود خواند.
اصول پیشنهادی رییس جمهور چین خواستار «سرد شدن» اوضاع، شرایطی برای بازگرداندن صلح و ایجاد ثبات و به حداقل رساندن تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی است.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما