شناسهٔ خبر: 66670696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

معرفی مهمترین موزه های خودرو در تهران (+عکس)

در این مطلب سعی می‌کنیم به معرفی موزه‌های خودرو در تهران بپردازیم تا با مجموعه بی‌نظیر خودرو‌های قدیمی موجود در ایران آشنا شوید.

صاحب‌خبر -

 بازدید از خودرو‌های لوکس قدیمی که از برترین خودرو‌های ساخته شده در جهان در دوران قاجاریه و پهلوی بودند، بسیار لذت بخش خواهد بود. موزه خودرو ایران شاید یکی از مجموعه‌های فوق‌العاده و کم نظیر در جهان به شمار می‌آید و بازدید از این موزه‌ها تجربه بی‌نظیری برای شما خواهد بود.

در این موزه‌ها شما می‌توانید خودرو‌هایی را ببینید که در بهترین موزه‌های جهان نیز نایاب هستند؛ بنابراین دیدن موزه‌های خودروی تهران را از دست ندهید.

تاریخچه خودرو در ایران 

معرفی مهمترین موزه های خودرو در تهران (+عکس)

به گزارش اقتصاد24، در سال ۱۳۴۱ کارخانه‌ای توسط برادران خیامی (محمود و احمد خیامی) تأسیس شد. سرمایه اولیه این کارخانه یکصد میلیون ریال بوده است. از تولید و محصول اولیه این شرکت می‌توان اتوبوس‌های معروفی به نام LP را نام برد که شاسی آن از آلمان وارد شده و با نصب اتاقک روی آن مونتاژ شده است.

در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت انگلیسی روتس برای تولید پیکان منعقد شد. یک سال بعد در سال ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی ایران ناسیونال با سرمایه اولیه چهارصد میلیون ریال تأسیس شد. دقیقاً در همان سال هیوندای اولین خودروی خود را به نام کورتینا روانه بازار کرد. در آن زمان ایران ناسیونال توانست روزانه ده خودروی سواری، هفت اتوبوس و کامیون را مونتاژ و تولید کند.

پیکان از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ در انواع مدل‌های لوکس، جوانی، آمبولانس، ایستگاهی، وانت در چرخه تولید بود. این شرکت پیشرفت زیادی داشت و در سال ۱۳۵۸ توانست ۹۸۰۰۰ دستگاه پیکان را تولید و وارد بازار کند.

در سال ۱۳۵۷ به دلیل افزایش قیمت نفت و درآمد‌های ارزی و پیر شدن پیکان، ایران ناسیونال تصمیم به همکاری با پژو فرانسه گرفت که در نهایت منجر به امضای قرارداد پژو ۳۰۵ شد. در این زمان بود که انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و تمام صنایع این شرکت در اختیار دولت قرار گرفت.

متاسفانه با شروع جنگ عراق و ایران مشکلات زیادی برای این کارخانه خودروسازی به وجود آمد. مشکلاتی مانند مسائل ارزی و اقتصادی، کمبود واردات، مشکل در تهیه کالا و مواد از خارج و تجهیزات فرسوده. اگر این شرکت در سال ۱۹۸۵ تا آستانه تعطیلی پیش رفت، در سال ۱۹۸۸ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل از سوی ایران، وضعیت کمی بهتر شد.

در این مدت قرارداد تولید پژو ۴۰۵ به مدت سه سال منعقد شد. مسیر رشد و توسعه به درستی انتخاب شد و به مرور زمان پیشرفت کرد و خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۶، پژو پارس و در نهایت سمند تولید شد. اما متأسفانه پس از آن همچنان این خودرو‌ها سال هاست تولید می‌شوند و وارد بازار می‌شوند.

البته در سال‌های اخیر خودرو‌هایی مانند دنا، رانا، تارا و شاهین تولید شده اند، اما با خودرو‌های لوکس کره‌ای فاصله زیادی دارند. از طرفی شرکت‌های کره‌ای روز به روز در حال پیشرفت هستند و با برنامه ریزی دقیق و منسجم توانسته اند محصولات خود را در سراسر جهان اعتبار بخشند. حتی در برخی موارد این شرکت‌ها جوایز سال را نیز از آن خود کرده اند و در رتبه اول قرار گرفته اند.

معرفی مهمترین موزه های خودرو در تهران (+عکس)

 موزه ملی اتومبیل تهران که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شده است، به عنوان یک جاذبه مهم در جاده مخصوص کرج قرار دارد و مجموعه‌ای چشمگیر از اتومبیل‌های کلاسیک را به نمایش می‌گذارد که زمانی متعلق به محمدرضا شاه، آخرین پادشاه سلسله پهلوی بود.

بازدیدکنندگان می‌توانند طیف متنوعی از وسایل نقلیه را در آنجا ببینند، از لیموزین‌های مجلل و ماشین‌های اسپرت شیک گرفته تا کالسکه‌ها و موتورسیکلت‌های قدیمی که هر کدام بازتابی از داستان‌های گذشته سلطنتی ایران است. یک مرکز تخصصی مرمت، اگرچه برای عموم قابل دسترسی نیست، اما در محل کار می‌کند و از نگهداری دقیق این گنجینه‌های خودرو اطمینان حاصل می‌کند.

نمایشگاه موزه با ناوگانی که شامل چندین مدل رولزرویس، عظمت سدان، جگوار و دایملر و میراث خودرو‌های مسابقه‌ای و اسپرت لامبورگینی است، دارای مجموعه بی نظیری است. قطعات قابل توجهی مانند سری رولزرویس فانتوم و مرسدس بنز ۵۰۰K Autobahn-Kurier با اهمیت تاریخی طنین انداز هستند، در حالی که کادیلاک الدورادو ملکه فرح پهلوی و فورد موستانگ شاه به مجموعه اضافه شده است. این گنجینه تاریخ خودرو نه تنها اشتیاق شاه به اتومبیل رانشان می‌دهد، بلکه به عنوان شاهدی بر دوران گذشته سلطنت در ایران است.

معرفی مهمترین موزه های خودرو در تهران (+عکس)

از ویژگی‌های برجسته این موزه می‌توان به یک لیموزین با روکش طلا اشاره کرد که تنها خودروی پانتر-لیزر تولید شده در جهان است و همچنین یک رولزرویس Silver Ghost که زمانی متعلق به پادشاه قاجار، احمدشاه (۱۹۰۹-۱۹۲۵) بود و یک کالسکه سلطنتی متعلق به ناصرالدین شاه قاجار در این موزه دیده می‌شود.
ضمناً رولزرویس ۱۹۲۲، موریس آکسفورد بولنوز و فیات تیپو ۵۱۹ سه خودروی قدیمی این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

موزه دارای چهار تالار اصلی است که در اولی، قدیمی‌ترین وسایل نقلیه مجموعه از جمله رولزرویس سیلور گوست متعلق به احمد شاه قاجار است. سالن ۲ به خودرو‌های آمریکایی و مرسدس بنز اختصاص دارد و سالن ۳ به خودرو‌های رسمی و تشریفاتی که شامل مدل‌های مختلف رولزرویس و مرسدس بنز است. سالن ۴ نیز به خودرو‌های اسپرت و فوق اسپرت اختصاص دارد.

معرفی مهمترین موزه های خودرو در تهران (+عکس)

این موزه دارای بزرگترین مجموعه مرسدس بنز ۶۰۰ در جهان است. موزه خودرو‌های تاریخی ایران، خانه ۲۱ رولزرویس [کلاسیک]، دومین گنجینه بزرگ این خودرو‌ها پس از موزه رولزرویس است.

آدرس: تهران، خیابان ویژه کرج، موزه ملی خودرو ایران

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه، ۹:۰۰ صبح تا ۵:۰۰ بعد از ظهر

موزه خودرو در کاخ نیاوران

در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران موزه خودرو‌های شخصی پهلوی وجود دارد که مجموعه بزرگی را شامل شده است.این موزه که ساختمان آن پیش از این به عنوان گاراژ خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، در طبقه‌ای به مساحت ۲۰۰ متر مربع میزبان خودرو‌های شخصی پهلوی از جمله دو هدیه رولزرویس، فانتوم ۵ و ۶ و موتورسیکلت‌ها بوده است. برای بچه‌ها ماشین‌های مدل‌های مختلف روی دیوار شمالی دیده می‌شود.

البته باید بدانید که موزه خودرو‌های شخصی کاخ نیاوران، موزه‌ای تخصصی در زمینه خودرو نیست، بلکه وظیفه آن حفظ و ارائه آثار و ارائه گزارش تاریخی از مجموعه است. 

نظر شما