شناسهٔ خبر: 66670017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ناگفته های رئیس دفتر روحانی از سرنگونی هواپیمای اوکراینی / در جلسه شورای عالی امنیت ملی هم نگفتند پدافند زده است / شمخانی ظهر جمعه به ظریف می گوید برخورد موشک با هواپیما درحال بررسی است /به روحانی هم تا عصر جمعه نگفتند

محمود واعظی در گفتگویی درباره حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: سه روز پنهان کردن حادثه هواپیمای اوکراینی همان سه روزی بوده که روحانی هم خبر نداشت.

صاحب‌خبر -
 رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم در گفت‌وگویی با «سالنامه اعتماد» از روزهای پر فراز و نشیب آن سال‌ها صحبت کرده است.
 
 محمود واعظی، در بخشی از این گفتگو درباره ماجرای به وقوع‌ پیوسته درباره حادثه هواپیمای اوکراینی در آن زمان گفت: سه روز پنهان کردن سرنگونی هواپیمای اوکراینی همان سه روزی بوده که روحانی هم خبر نداشت.
 
وی افزود: آقای روحانی خبر نداشت و لحظه‌ای که فهمید روز جمعه بود که ظهر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسه برگزار شد. اینطور شد که پنجشنبه نخست‌وزیر کانادا یک مصاحبه کرد و گفت که نحوه ماجرا این نبوده که اشکال یا نقص فنی باشد بلکه از بیرون یک جسم برخورد کرده است.
 
وی ادامه داد: برخی از رسانه‌های آمریکا و مسئولان آمریکایی هم این را گفتند. همان شب هم گویا بی‌بی‌سی بین‌الملل این را گفته بود. آقای روحانی روز پنجشنبه می‌گوید برای بررسی مطالبی که اینها می‌گویند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سریع جلسه بگذارد. روز جمعه جلسه برگزار می‌شود که از طرف دولت آقای ظریف وزیر امور خارجه، آقای اسلامی وزیر راه و آقای علوی وزیر اطلاعات حضور داشتند و از بقیه بخش‌ها هم بودند.
 
واعظی گفت: آنجا وقتی که بحث می‌کنند در جلسه باز هم گفته نمی‌شود که پدافند زده است؛ می‌گویند که نه؛ بعد که جلسه تمام می‌شود اذان بوده، آقایان اسلامی و ظریف می‌روند که نماز بخوانند؛ پس از نماز با آقای شمخانی صحبت می‌کنند که الان بالاخره چه اتفاقی رخ داده است؟
 
وی گفت: البته قبل از آن به آقای ظریف می‌گویند که شما مصاحبه کنید و این مسائل را بگویید؛ آقای ظریف می‌گوید من باید بدانم که ماجرا چیست تا مصاحبه کنم، همین‌طوری نمی‌توانم بروم مصاحبه کنم. ظاهرا آقای شمخانی به آنها خبری می‌دهد که چنین چیزی هم در حال بررسی است که وقتی این را می‌گویند یک‌باره همه‌چیز عوض می‌شود.
 
او تصریح کرد: من به خاطر دارم روز جمعه ساعت دو و نیم بعد از ظهر، آقای اسلامی با من تماس گرفت و فکر کنم با آقای ظریف هم صحبت کردم که هر دو به من گفتند که بله این مساله‌ای که بیان شده در حال بررسی شدن است. فکر کنم ساعت ۳ و نیم یا 4 عصر بود، همان زمانی که با آنها صحبت کردم بلافاصله به آقای روحانی زنگ زدم و گفتم اینطور است؛ ایشان تا این موضوع را شنید گفت که سریعا همین امروز جلسه بگذاریم.
 

بعد از جلسه شورای عالی امنیت ملی، روحانی تاکید کرد همین امشب باید بیانیه بدهیم

رئیس دفتر روحانی گفت: جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی درباره هواپیمای اوکراینی در سالن اجلاس تشکیل شد و بعد از جلسه شورای عالی امنیت ملی که موضوع آشکار شد، آقای روحانی اصرار کردند که ما باید همین امشب بیانیه بدهیم. به دبیرخانه گفت که امشب باید بیانیه بدهیم و بیانیه تهیه شد که بگوییم این‌طور شد.
 
وی افزود: یعنی می‌خواهم بگویم وقتی آقای روحانی فهمید ایستادگی کرد؛ قرار بود بیانیه جمعه شب منتشر شود، اما تا متن را تنظیم کردند و موضوعات پیش رفت، بالاخره باید چارچوب بیانیه مشخص باشد چون مهم است و بیانیه‌ای که اول منتشر می‌شود همه مسائل روی همان منوال پیش می‌رود. این طور شد که این بیانیه را صبح اول وقت [شنبه] دادند.

نظر شما