شناسهٔ خبر: 66669566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

نگاهی به وضعیت آشفته رژیم‌صهیونیستی تحت‌تأثیر جنگ غزه در هفتادوششمین سالگرد اشغال فلسطین

از یوم‌النکبه تا اوضاع نکبت‌بار صهیونیست‌ها

روز نکبت (یوم النکبه) که در تاریخ با بیرون راندن اجباری صدها هزار فلسطینی از موطن اصلی‌شان توسط اسرائیل غاصب به یاد مانده، در حالی امسال فرا رسیده که صحنه منطقه‌ای، تحولات شگرفی را از سر می‌گذراند؛ تحولاتی که به روشنی پیروزی نهایی ملت مظلوم و مقاوم فلسطین بر نیروهای اهریمنی را فریاد می‌زند.

صاحب‌خبر -

۷6 سال پیش در ۱۵می‌ سال ۱۹۴۸، گروهک‌ها و سازمان‌های جنایتکار صهیونیستی با پشتیبانی غرب و به‌ویژه آمریکا و انگلیس دست به جنایتی وحشیانه علیه ملت فلسطین زده و سرزمین آنان را اشغال کردند؛ جنایتی که به روز نکبت معروف شد.
طوفان الاقصی که از 7 اکتبر 2023 آغاز شد اما به‌راستی طوفانی بزرگ به پا کرد که می‌رود طومار زندگی رژیم صهیونیستی را در هم بپیچد. کشته و زخمی شدن بیش از 7هزار اسرائیلی در نتیجه عملیات بزرگ مقاومت، بر ایده سرزمین امن برای صهیونیست‌ها که از سوی غرب برای کشاندن یهودیان به فلسطین اشغالی تبلیغ می‌شد، خط بطلان کشید. در ادامه، کشیده شدن تل‌آویو به دادگاه لاهه و احتمال محاکمه سران رژیم، روی‌گردانی حتی نزدیک‌ترین متحدان که بازتابی از جنایات اشغالگران در حق مردم غزه بود و همچنین تحولات میدان جنگ و جبهه درونی اسرائیل، همه از وضعیت آشفته هم‌مسلکان «تئودور هرتزل» حکایت داشته و نکبتی بزرگ برای اشغالگران رقم زده است.

وضعیت آشفته تاریخی
علی عبدی، کارشناس ارشد مسائل فلسطین در گفت‌وگو با قدس، در ارزیابی حال و روز رژیم صهیونیستی پس از 76 سال اشغالگری، معتقد است ما در حالی امسال روز نکبت را پشت سر می‌گذاریم که رژیم صهیونیستی علاوه بر شکست بزرگ نظامی، اطلاعاتی و سیاسی در عملیات طوفان‌الاقصی از مقاومت اسلامی فلسطین، با جامعه‌ای به‌شدت پراکنده، بحران‌زده و دوقطبی مواجه است که این وضعیت در طول تاریخ این رژیم بی‌نظیر بوده است.
وی با بیان اینکه تل‌آویو با یک بحران گسترده نظامی در سرزمین‌های اشغالی مواجه شده، افزود: پیش از عملیات 7اکتبر تجمعات و اعتراضات زیادی علیه سیاست‌های نتانیاهو در بسیاری از شهرهای فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو، حیفا، اورشلیم و... برگزار می‌شد و بحران اقتصادی این رژیم پس از طوفان‌الاقصی با بحران سیاسی آن توأمان شده و منجر به شکل‌گیری باتلاق نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و حتی رفح شد. این درحالی است که پس از ناکامی در رفح، دوباره صهیونیست‌ها به مناطق شمالی غزه ازجمله منطقه جبالیا حمله نظامی انجام می‌دهند، نکته‌ای که نتانیاهو در همان دوره‌ای که به‌صورت زمینی به غزه حمله کرده بود اظهار کرد تمامی این منطقه (شمال غزه) را از وجود نیروهای حماس پاک‌سازی کرده است. 

آینده رژیم صهیونیستی
این کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه امروز مردم سرزمین‌های اشغالی متوجه سیاست‌های دوگانه و دروغ نتانیاهو در برابر حماس شده‌اند، اظهار کرد: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بارها در سخنرانی‌های خود اظهار کرده رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی شکست خورده و هیمنه نظامی این رژیم در منطقه خرد شده است.
عبدی با اشاره به عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه گذشته علیه مواضع نظامی رژیم صهیونیستی، گفت: پیش از عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران بر ضد رژیم صهیونیستی، نتانیاهو همواره برای آرام کردن اوضاع داخلی سرزمین‌های اشغالی با اتهام‌زنی به ایران سعی می‌کرد افکار عمومی داخلی را آرام کند. تصور مقامات اسرائیل بر این بود می‌توانند پاسخ بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را به این طریق بدهند، اما عملیات گسترده و موفقیت‌آمیز وعده صادق این کارت رژیم صهیونیستی را باطل کرد و دستان مقامات تل‌آویو در برابر افکار داخلی خالی شد.
وی درباره آینده رژیم صهیونیستی در منطقه افزود: برخلاف کمک‌های گسترده اقتصادی، تسلیحاتی و بین‌المللی که ایالات متحده آمریکا و همپیمانان اروپایی و حتی منطقه‌ای رژیم صهیونیستی از تل‌آویو در 221 روز گذشته انجام دادند، این رژیم توان ادامه حیات در منطقه را نخواهد داشت؛ این در حالی است که کارت سبز جنایت جنگی و نسل‌کشی توسط واشنگتن به اسرائیل داده شده اما همین امتیاز به‌عنوان اهرم فشار و خنجر بر گلوی اسرائیل در میان مردم به‌خصوص دانشجویان آمریکایی و اروپایی به نابودی اسرائیل سرعت خواهد بخشید.

ورود به چرخه فروپاشی 
حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نیز ضمن تشریح رویدادهای هشت دهه از تأسیس رژیم صهیونیستی در منطقه، گفت: با گذشت
 76 سال از روز نکبت در فلسطین اشغالی که منجر به شکل‌گیری رژیمی تروریستی در منطقه شد، امروز شرایط نسبت به سال ۱۹۴۸ کاملاً متفاوت شده، اتفاقات دراماتیک زیادی در غرب آسیا افتاده و این رژیم وارد چرخه فروپاشی داخلی و منطقه‌ای شده است.
وی با اشاره به اتفاقات هشت دهه اخیر و شکست‌های متعدد رژیم‌های عربی از اسرائیل و جنایات این رژیم در سرزمین‌های اشغالی، افزود: در دهه‌های نخست اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها بیش از 8میلیون نفر از ساکنان این کشور به 60 کشور دنیا مهاجرت کردند، اما در دهه‌های اخیر با قدرت گرفتن مقاومت در غزه و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای، منطق جدیدی در فلسطین ایجاد شد، به‌طوری‌که در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل بیش از 143کشور به شکل‌گیری و عضویت دائم فلسطین به‌عنوان یک کشور در سازمان ملل رأی مثبت دادند.

 تغییر نگرش جوانان فلسطینی 
کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: امروز نگرش در میان جوانان فلسطینی نسبت به گذشته تغییر کرده و مقاومت در غزه با انجام عملیات طوفان‌الاقصی ثابت کرد جامعه رژیم صهیونیستی همانند تار عنکبوتی است که با وزیدن یک باد از بین می‌رود. وی تأکید کرد: با اینکه برخی از دولت‌های عربی در منطقه به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی رفته‌اند اما اسرائیل به دلیل جنایات خود در غزه در چارچوب انزوای جهانی قرار گرفته و همواره شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اروپا و آمریکا هستیم.
هانی زاده با اشاره به خیزش‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه، گفت: شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی در ایالات متحده و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد روز نکبت به تاریخ سپرده شده و اکنون تاریخ فلسطین به وسیله مردم این کشور رقم زده و نوشته خواهد شد. امروز فصل جدیدی در تقابل ملت فلسطین با رژیم صهیونیستی شکل گرفته است، هرچند این مسئله برای آن‌ها هزینه‌های بالایی به همراه داشته باشد اما سرانجام منجر به تشکیل دولت مستقل فلسطینی و بازتعریف سیاست‌های جدید منطقه‌ای در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد. 

خبرنگار: سیدحسین حسینی

نظر شما