شناسهٔ خبر: 66669521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دردسر فرانسوی؛ ده‌ها تن در ناآرامی های «کالدونیای جدید» دستگیر شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- ده ها تن در ناآرامی های اصلاح قانون اساسی کالدونیای جدید دستگیر شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ فرانس24 نوشت: در بدترین ناآرامی هایی که قلمرو فرادریایی فرانسه از دهه 1980 شاهد آن بوده، اعتراضات به اصلاحات قانون اساسی در «کالدونیای جدید» از دوشنبه شب وارد فاز خشونت شد که به ادعای مقامات فرانسوی با غارت فروشگاه‌ها، حمله مسلحانه به پلیس و آتش زدن خودروها همراه بوده است.

در پاسخ، مقامات کالدونیا یک یگان امنیتی جدید مستقر کردند و تلاش نمودند با مقررات منع آمد و شد، تجمعات عمومی را ممنوع کنند. مقامات این منطقه تحت تسلط فرانسه فرودگاه اصلی را هم بستند.

کمیسیون عالی فرانسه در جمهوری کالدونیای جدید در بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه اعلام کرد: بیش از 130 نفر دستگیر شده‌اند و ده‌ها نفر از شورش‌گران به دادگاه معرفی خواهند شد. کميسيون عالي با توصيف «آشفتگي‌هاي عمومي»، غارت و آتش زدن مشاغل و اموال عمومي از جمله مدارس را محکوم کرد. این سازمان اضافه کرد که کلاس‌ها تا اطلاع ثانوی لغو می‌شوند و فرودگاه اصلی به روی پروازهای تجاری بسته می‌شود.

ناآرامی های کالدونیای جدید در حالی شعله ور شد که قانونگذاران در فرانسه درباره لایحه ای بحث کردند که تعداد افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات استانی این منطقه را افزایش می دهد، تغییری که منتقدان از آن بیم دارند که مردم بومی را به حاشیه براند.

این خبر را در فرانس24 ببینید

نظر شما