شناسهٔ خبر: 66669479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«منطقه ارواح» در شمال سرزمین‌های اشغالی

رسانه‌های عبری مدتی است به این موضوع می‌پردازند که شهرک‌نشینان حاضر به بازگشت به خانه‌های‌شان نیستند و از بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به سرنوشت خود شکایت دارند. در مجموع فضای حاکم به گونه‌ای است که صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نتانیاهو از جنگ با حزب‌الله می‌ترسد

صاحب‌خبر -

صهیونیست‌ها که ماه‌هاست مناطق شمالی اراضی اشغالی را از ترس حملات مقاومت ترک کرده‌اند، طی هفته‌ها و روز‌های گذشته، با تشدید حملات حزب‌الله لبنان دیگر تمایلی به بازگشت ندارند. این مناطق در هفتادوششمین سالروز استقرار رژیم اشغالگر در فلسطین و با بی‌توجهی کابینه تل‌آویو به بازگشت شهرک‌نشینان، تقریباً خالی ازسکنه شده تا جایی که یک رسانه صهیونیست برای توصیف شرایط حاکم از تعبیر منطقه ارواح استفاده کرده است.

«هیچ شهرک‌نشینی نمی‌تواند تا قبل از پایان جنگ به شمال برگردد.» این موضع‌گیری را سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بحبوحه حملات بی‌امان مقاومت اسلامی لبنان به مواضع صهیونیست‌ها در شمال اراضی اشغالی دو بار تکرار کرد. نصر‌الله دوشنبه شب هم در موضع‌گیری مشابه گفته بود: «بروید به رهبران‌تان بگویید جنگ را تمام کنید تا جنگ در جبهه شمال متوقف شود.» طی روز‌های گذشته که با عنوان سالگرد استقلال رژیم جعلی اسرائیل در ۱۴ می‌۱۹۴۸ شناخته می‌شود، به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی آن‌هم به دنبال حملات موشکی حزب‌الله، به یکی از وقایع روزمره تبدیل شده و بلافاصله پس از آن انتظار می‌رود که موشک و پهپاد‌های مقاومت به این منطقه گسیل شوند. دیروز منابع خبری اعلام کردند که چند موشک ضدزره از جنوب لبنان به سمت الجلیل علیا شلیک شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز از شلیک موشک ضدزره به عرب‌العرامشه خبر دادند. همچنین، پس از گزارش‌ها درباره حمله حزب‌الله به اتاق کنترل بالن جاسوسی ارتش اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی، این بالن در منطقه رمیش در جنوب لبنان سقوط کرد. تبادل آتش شدید در غرب الجلیل با اصابت مستقیم موشک‌های ضد تانک حزب‌الله و شلیک مجدد راکت به سدیروت و شهرک‌های اطراف، از شمال نوار غزه منجر شده است و در حمله موشکی حزب‌الله چهار سرباز اسرائیلی زخمی شدند و پهپاد‌های انفجاری به شمال اصابت کردند. 

 

 شمال در اختیار حزب‌الله

رسانه‌های عبری مدتی است به این موضوع می‌پردازند که شهرک‌نشینان حاضر به بازگشت به خانه‌های‌شان نیستند و از بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به سرنوشت خود شکایت دارند. در مجموع فضای حاکم به گونه‌ای است که صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نتانیاهو از جنگ با حزب‌الله می‌ترسد. یک رسانه عبری نوشت: «اگر کسی در شمال اسرائیل زندگی نکند آنجا کاملاً متعلق به حزب‌الله است زیرا دولت نتانیاهو هیچ نقشی در شمال ندارد.» رسانه‌ای دیگر نیز نوشت: «نتانیاهو توان مقابله با حزب‌الله را ندارد و آن‌ها به راحتی به ما ضربه می‌زنند و شهرک‌های ما را خالی از سکنه می‌کنند.» این موضع‌گیری‌ها در شرایطی است که شهرداری کریات‌شمونا در شمال فلسطین اشغالی از صهیونیست‌های ساکن این منطقه خواست در پی احتمال حملات موشکی حزب‌الله، فوراً به پناهگاه‌ها رفته و تا اطلاع ثانوی خارج نشوند. روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی با این مضمون که در هفتادوششمین سالگرد اسرائیل، جایی برای جشن گرفتن نمانده نوشت: «مرز شمالی همچنان «منطقه ارواح» است که ده‌ها هزار نفر از ساکنان اسرائیل از آنجا تبعید شده‌اند.» صد‌ها شهرک‌نشین نیز در اعتراض به فروپاشی امنیت و نبود طرح دولت برای شمال، جاده‌ای در الجلیل علیا را مسدود کردند. یائیر لاپید، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اگر دولت اسرائیل اعلام نکند که ساکنان شمال در اول سپتامبر به خانه‌های خود بازخواهند گشت، روز استقلال کامل نخواهد شد.» نشریه صهیونیستی مرکر هم با اشاره به شرایط موجود نوشت: «امسال نصب پرچم اسرائیل روی خودرو‌ها و خانه‌های اسرائیلی‌ها در سالروز تأسیس اسرائیل کاهش یافته است.»

 

 برتری لجستیکی، انسانی و پدافندی حزب‌الله 

«نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تأکید دارد: «تشدید فشار‌ها نشان‌دهنده موفقیت راهبردی مقاومت است.» قاووق هم مانند نصرالله تصریح کرد که شهرک‌نشینان قبل از توقف جنگ علیه غزه به شمال فلسطین اشغالی بازنخواهند گشت و گفت: «پاسخ قدرتمند و سریع مقاومت به هدف قرار دادن غیرنظامیان، زمین را زیر پای صهیونیست‌ها به آتش کشید.» این عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان افزود: «اسرائیل برای نشست‌های سران کشور‌های عربی هیچ اعتباری قائل نبوده و آن‌ها را حساب نمی‌کند، اما روی مقاومت هزاران حساب باز می‌کند، دشمن اسرائیلی اذعان کرد که موشک‌های گنبد آهنین و جنگنده اف ۱۶ در رهگیری پهپاد‌های مقاومت در لبنان ناکام بودند و این پهپاد‌ها به اهداف خود اصابت کردند.» او تأکید کرد: «پهپاد‌های مقاومت اسلامی لبنان می‌توانند به شمال فلسطین اشغالی، عکا و آن سوی عکا، حیفا و آن سوی آن برسند و مقاومت ثابت کرده که از پس به چالش کشیدن برمی‌آید و موفق شده معادلات و اصول اسرائیل را در مقابل دیدگان جهان با صدا و تصویر در هم بشکند.» 

وبگاه صهیونیستی «گلوبز» درباره توان نظامی مقاومت گزارشی منتشر کرد با این مضمون که تسلیحات مورد استفاده حزب‌الله علیه اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا امروز شامل «گلوله‌های خمپاره» و موشک‌هایی از نوع «کاتیوشا»، «اسکاد» و «کروز» و همچنین پهپاد‌های مختلف بوده است و این در مقایسه با آنچه حزب‌الله می‌تواند در صورت وقوع یک جنگ فراگیر در شمال از آن استفاده کند، بسیار ناچیز است. طبق این گزارش، حزب‌الله به تنهایی دارای ظرفیت انسانی و لجستیکی به مراتب بیشتر از مجموع گروه‌های مقاومت فلسطین است. یشوع کلسکی، پژوهشگری است که در این گزارش، دیدگاه خود را تشریح کرده است: «قابلیت‌های پدافند هوایی حزب‌الله بسیار مهم است و در برخی موارد از آتشبار‌های اس ۲۰۰ و موشک‌های کروز ۳۵۸ استفاده می‌کند که به سمت هدف خاصی هدایت نمی‌شوند، اما وقتی هدف را پیدا می‌کنند، به سمت هدف رفته و آن را مورد اصابت قرار می‌دهند. حزب‌الله همچنین از نظر نیروی انسانی نیز متمایز است و اینکه سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله حدود سه سال قبل اعلام کرد که این جنبش حدود ۱۰۰هزار رزمنده دارد، کاملاً صحیح است. حزب‌الله همچنین دارای قابلیت‌های پدافند هوایی است که می‌تواند پهپاد‌هایی مانند هرمس ۹۰۰ را رهگیری کند و تا کنون نیز بسیاری از آن‌ها سرنگون شده‌اند.»

منبع: روزنامه جوان

 

نظر شما