شناسهٔ خبر: 66668880 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رییس سازمان بازرسی کل کشور:

براي رونق کتابخواني با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همکاري مي‌کنيم

صاحب‌خبر -
براي رونق کتابخواني با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همکاري مي‌کنيم
خبرگزاری آریا - رییس سازمان بازرسی کل کشور در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران حمایت و همکاری دستگاه‌های مختلف را برای رونق فرهنگ کتابخوانی ضروری دانست.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ،‌ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین روز از نمایشگاه، میزبان رییس سازمان بازرسی کل کشور و همکارانشان بود و از عملکرد حرفه‌ای، نکته‌سنجی و تلاش این مجموعه در راستای گره‌گشایی موضوعات قدردانی کرد.
توجه به زیرساخت‌ها
در ادامه ذبیح‌الله خداییان، رییس سازمان بازرسی کل کشور با تبریک دهه کرامت برپایی نمایشگاه کتاب که همه ناشران را از سراسر کشور جمع می‌کند ارج نهاد و حضور ارزشمند بازدیدکنندگان را کاری بزرگ خواند و از مسئولین این رویداد تشکر کرد.
او همچنین توجه به زیرساخت‌های این رویداد را برای جلب رضایت مخاطبان حائز اهمیت دانست.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: هیچ چیزی نباید جای کتاب را بگیرد. هرچند فضای مجازی کتاب را کمرنگ کرده، اما برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرهنگ کتابخوانی را در جامعه گسترش می دهد.
خداییان فراهم آوردن فرصت دیدار ناشران با مردم و ناشران با یکدیگر را ارزشمند خواند که به واسطه برگزاری چنین رویدادی شکل گرفته است.
کار ملی
در ادامه رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برگزاری نمایشگاه را یک کار ملی خواند و ادامه داد: خیلی از مجموعه‌ها برای این رویداد کمک کردند، هم مجموعه‌هایی که دیده نمی‌شوند و هم مجموعه‌هایی که کف میدان هستند. وزرات ارشاد به تنهایی قادر به برگزاری چنین نمایشگاهی نبود و درواقع نمایشی از هم‌دلی دستگاه‌ها در اجرای کاری ملی قابل مشاهده است.
یاسر احمدوند از حضور پرنشاط مردم نیز به‌عنوان سرمایه ملی یاد کرد که به برکت توجه مقام معظم رهبری به حوزه فرهنگ و کتاب ایجاد شده است. 
او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان در حوزه کتاب، ایشان لازم دانستند که این حمایت باید در قالب بن‌ به مصرف‌کننده و خریدار کتاب برسد. 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران درباره بحث اختصاص یارانه خرید کتاب گفت: معلمان و دانش آموزان هم باید یارانه داشته باشند. طی این سال‌ها چون مبلغی نبوده آن را به این اقشار نداده‌ایم. به نظر می‌رسد که سازمان بازرسی لازم است کمک کند تا دولت تامین اعتبار کند. 
احمدوند با اشاره به پیگیریی‌های صورت گرفته از طرف هیئت دولت گفت: یک موضوعی هم اخیرا در هیئت وزیران مطرح شد که از طرف وزیر فرهنگ پیگیری می‌شود و آن این است که یک همت (هزار میلیارد تومان)، از منابع نفتی به کارمندان دولت(هر کدام 500 هزار تومان بن خرید کتاب) کمک شود تا در طول سال بتوانند از سامانه بازار کتاب خرید کنند که اعتبار آن هنوز ایجاد نشده است. 
باید هزینه تامین کتاب را کاهش دهیم
رییس سازمان بازرسی کشور با اشاره به اهمیت کتاب گفت: ما در سازمان بازرسی هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم تا بتوانیم گوشه‌ای از کارهای مرتبط با کتاب را بگیریم. قوانین و مقرراتی که لازم است در این حوزه به خوبی اجرا شوند، مدنظر قرار می‌دهیم و نهایت همکاری را با وزارت ارشاد و صنف مربوطه در بحث ناشران و هر بخشی که هست به عمل می‌آوریم.
ذبیح‌الله خداییان ادامه داد: ما اگر می خواهیم کتابخوانی در کشور رونق پیدا کند باید هزینه تامین کتاب کم شود تا خرید و استفاده از کتاب هم گسترده‌تر شود.
خداییان ادامه داد: اگر کتاب گران‌قیمت باشد در کاهش مطالعه مردم تاثیر می‌گذارد. باید توان دانش‌آموزان و دانشجویان را در نظر بگیریم. اگر می‌خواهیم از لحاظ علمی و دانش کشور رشد کند یارانه خریدکتاب، یارانه کاغذ و کمک به ناشران را باید در اولویت قرار بدهیم. 
او با اشاره به حمایت همه جانبه از صنعت نشر و کتاب گفت: ما در جایی که احساس نیاز کنیم، طبق قانون، کمک و همراهی صورت نمی‌گیرد جلساتی را برگزار می‌کنیم تا مشخص شود کدام بخش به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند و چه بخشی از کار روی زمین مانده است. بر این اساس، برحسب وظیفه ذاتی و نظارتی که داریم همکاری می‌کنیم. 
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانهketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما