شناسهٔ خبر: 66667854 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

چه کسانی دکترای امر به معروف دریافت می‌کنند؟

دیروز در شبکه‌های اجتماعی اخباری درباره راه‌اندازی رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به‌‌عنوان «رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر» و تولید محتوای درسی در این زمینه منتشر شده بود.

صاحب‌خبر -

دیروز در شبکه‌های اجتماعی اخباری درباره راه‌اندازی رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به‌‌عنوان «رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر» و تولید محتوای درسی در این زمینه منتشر شده بود. 

به گزارش ایرنا، مهران صمدی در وبینار اولین جلسه مجازی تبیین رویکرد‌های جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر که توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد پیشنهاد داده است: «اعضای هیئت علمی متخصص و علاقه‌مند می‌توانند در زمینه تولید محتوای کتاب‌های آموزشی این رشته با ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همکاری کنند». رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر در بخشی از سخنانش گفت: «کسی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند باید دانش داشته باشد. اعضای هیئت علمی در رشته تخصصی خودشان دانش دارند؛ برای مثال یک دکترای اقتصاد می‌تواند در حوزه‌های احتکار، گران‌فروشی و بانکداری ورود کند و یک دکترای محیط‌زیست می‌تواند در حوزه‌های جنگل‌خواری، کوه‌خواری، معدن، شهرسازی یا فاضلاب‌های شهری ورود پیدا کند و یک دکترای مهندسی عمران می‌تواند در حوزه ساخت‌وساز، کم‌کاری‌ها، غفلت‌ها و سوءاستفاده‌هایی که می‌شود حاکمیت را امر به معروف یا نهی از منکر کند».

این مسئول تاکید کرد: «وقتی‌که بحث دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود بلافاصله ذهن‌ها به سمت مقوله حجاب و عفاف می‌رود در صورتی‌که عرصه این دو فریضه به مراتب گسترده‌تر از حجاب و عفاف است».

3 هزار پایان نامه

رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوعات دیگر نیز گفته است: «انتظار داریم هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت موضوعات میان‌رشته‌ای برود و تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه مهدوی هزار پایان‌نامه و رساله و در حوزه فریضتین حداقل در هر استان سه رساله به این سمت هدایت بشود نه اینکه دفاع شود بلکه عنوان تصویب شده و دانشجو شروع به تحقیق کند». البته نکته‌ای وجود دارد که آیا تاریخ 1400 که در خبر ایرنا اشاره شده است، اشتباه تایپی است یا خبر قدیمی است.

10 هزار نفر

با این حال ۲۷ مهر ۱۴۰۰ نیز اعلام شد بیش از سه هزار نفر در مقطع دکتری و ارشد در این رشته در حال تحصیل هستند. به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام «سیدعلی خان‌محمدی» سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در آن تاریخ در پاسخ به این سؤال که آیا این رشته تحصیلی به صورت پایلوت در دانشگاه خاصی اجرا خواهد شد، گفت: «دوره عمومی آن، که شامل آموزش ملی امر به معروف است در سراسر کشور در حال برگزاری است و تا به امروز ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور در این دوره‌های عمومی شرکت کرده‌اند.

 ما تلاش داریم این آموزش‌ها را به‌صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها نیز ارائه دهیم، حال اینکه در چه واحدهای دانشگاهی این رشته تدریس می‌شود نیاز به زمان دارد و هماهنگی‌هایی که در حال انجام است».

حجت‌الاسلام خان‌محمدی تصریح کرده بود: «حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر از افرادی که در دوره‌های عمومی آموزش‌های امر به معروف و نهی از منکر شرکت کرده‌اند در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند دکتری و ارشد در حال تحصیل هستند و حضور افراد تحصیل‌کرده در این سطح نیز قابل توجه است. ما تلاشمان این است که تحصیلات تکمیلی امر به معروف و نهی از منکر صرفا محدود به رشته‌های معارفی نباشد و از همه رشته‌های تحصیلی در این رشته حضور داشته باشند».

 

نظر شما