شناسهٔ خبر: 66667335 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

شولتز: بازگشت سربازی اجباری در آلمان امکان‌پذیر نیست

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با طرح وزارت دفاع آلمان برای بازگشت طرح سربازی اجباری به منظور جبران کمبود پرسنل ارتش مخالفت کرده و آن را امکان‌پذیر ندانست.

صاحب‌خبر -

 صدر اعظم آلمان با طرح وزارت دفاع آلمان برای بازگشت طرح خدمت سربازی اجباری به منظور جبران کمبود پرسنل ارتش مخالفت کرده و آن را امکان پذیر ندانست.

به گزارش تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با طرح وزارت دفاع آلمان برای بازگشت طرح سربازی اجرایی برای جبران کمبود پرسنل ارتش مخالفت کرده و اعلام کرد که معتقد نیست که بازگشت به یک ارتش اجباری امکان پذیر است.

این مقام آلمانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "اولف کریسترسون"، نخست وزیر سوئد در استکهلم گفت: این روش دیگر کارساز نیست. وی تاکید کرد: در آن زمان سربازان بسیار بیشتر، پادگان‌ها و زیرساخت‌های بسیار بیشتر از آنچه امروز مورد نیاز است وجود داشت. بنابراین، در حال حاضر بازگشت به چنین طرحی امکان پذیر نیست. در سال 2011، طرح خدمت سربازی اجباری تحت ائتلاف دولتی احزاب متحد مسیحی و حزب لیبرال دموکرات لغو شد.

در بخش دیگری از سخنانش مقابله با کمبود پرسنل در ارتش آلمان را یک کار "قابل مدیریت" دانست. به گفته وی در نهایت این به این مسئله بستگی دارد که چگونه می‌توانیم زنان و مردان کافی را متقاعد کنیم که در ارتش کار کنند و برای خود شغلی در آنجا پیدا کنند.

تا سال 2031، ارتش آلمان قراراست بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از 182000 سرباز به 203000 افزایش یابد. در این راستا، "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان در حال حاضر در حال بررسی فعال شدن مجدد خدمت اجباری در آلمان است و می خواهد پیشنهادی را در هفته های آینده برای این منظور ارائه دهد.

در ماه مارس، پیستوریوس مدل سوئدی را که ترکیبی از خدمت اجباری با سربازان و افسران حرفه ای است را به عنوان یک الگو توصیف کرد.

پس از تعلیق خدمت اجباری سربازی توسط سوئد در سال 2010، هفت سال بعد مجدداً این طرح معرفی شد.

به این ترتیب وزیر دفاع آلمان به‌منظور سازگارکردن ارتش با تهدیدات و شرایط کنونی، بازگشت به خدمت سربازی اجباری در ارتش را در دستور کار قرار داده است و در این راستا از کشور سوئد الگوبرداری می‌کند.

خدمت سربازی اجباری مجدداً از سال 2017 در سوئد اجرا شده است، اما به‌شکلی متفاوت از آلمان قبل از تعلیق آن در سال 2008. در سوئد، تمام فارغ التحصیلان مدرسه جمع‌آوری می‌شوند و ارتش به‌طور خاص مردان و زنانی را هدف قرار می‌دهد که برای این دوره مناسب هستند. در سال‌های اخیر، سوئد توانسته است در قالب این طرح تعداد کافی داوطلب برای نیروهای مسلح جذب کند.

خدمت سربازی اجباری در آلمان در سال 2011 پس از 55 سال به حالت تعلیق درآمد. اندکی پس از تصدی پست وزیر دفاع، پیستوریوس این را یک اشتباه توصیف کرد، اما اشتباهی که به‌زعم وی در یک چشم به هم زدن قابل اصلاح نیست.

ارتش آلمان به‌خصوص در سایه جنگ اوکراین با کمبودهای فراوانی از جمله در پرسنل و تجهیزات مواجه شده است.

علی‌رغم برنامه‌های دولت آلمان برای رفع کمبود پرسنل ارتش، اما بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آلمان تعداد سربازان ارتش این کشور در سال 2023 کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی از نوامبر گذشته، بیش از 181000 سرباز در ارتش آلمان خدمت می‌کنند و همچنین بیش از 80000 کارمند غیرنظامی در این تشکل حضور دارند. انتظار می‌رود تعداد پرسنل نظامی تا سال 2031 به 203000 نفر افزایش یابد، با این حال، در زمان حاضر کاملاً نامشخص است که آیا می‌توان به این هدف دست یافت یا خیر.

نظر شما