شناسهٔ خبر: 66666724 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست رونمایی از نشان و پوستر جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان مطرح شد

پويايي بيشتر جامعه با برگزاري جشنواره کتاب کودک و نوجوان

صاحب‌خبر -
پويايي بيشتر جامعه با برگزاري جشنواره کتاب کودک و نوجوان
خبرگزاری آریا - در نشست رونمایی از نشان و پوستر جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان بر راه‌اندازی جشنواره‌ای برای به رسمیت شناختن بیشتر ادبیات کودک و نوجوان به‌منظور پویایی و غنی‌سازی ادبیات تخصصی کشور تاکید شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، نشست «رونمایی از نشان و پوستر جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان» صبح سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه 1403 با حضور یاسر احمدوند، رییس نمایشگاه و تنی چند از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب کودک و نوجوان در سرای اهل قلم کودک و نوجوان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 
در ابتدای برنامه، محمد حمزه‌زاده، نویسنده کتاب کودک و نوجوان از راه‌اندازی جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان ابراز خرسندی کرد و گفت: مفهوم جایزه و جشنواره در دنیا و کشور ما اتفاق تازه‌ای نیست. برگزاری جشنواره‌ها باعث اتفاقات مثبتی می‌شود و البته توقعاتی را هم ایجاد می‌کند. تصمیمی که امروز برای اختصاصی کردن جایزه ادبیات کودک و نوجوان گرفته شده اتفاق فرخنده‌ای ست. 
این نویسنده توضیح داد: جشنواره‌ها و جوایز در دنیا سه کارکرد متفاوت دارند؛ کارکرد اول جشنواره رصد است و می‌تواند محصولات تولید شده را شناسایی کند. کارکرد دوم رویشی و پایشی است؛ در هر دوره‌ای محصولات تازه متولد شده داریم که یا حاصل کار افراد جدید است یا قدما. هدف سوم جشنواره‌ها در دنیا جریان‌سازی و هدایت‌گری است‌‌؛ زمانی که جشنواره برگزار شده و کارهایی جایزه می‌گیرند، در حقیقت اهداف و سلیقه سیاست‌گذاران مشخص می‌شود و به تولیدگران آن عرصه جهت می‌دهد. لازم است اگر کشوری برای فرهنگ و تمدن خود هدفی دارد از طریق جشنواره‌ها چشم‌انداز خود را به تولید‌کنندگان آن عرصه اعلام کند. 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان تاکید کرد: جایزه همچون فانوس دریایی است که از طریق آن می‌توان آدرس پیدا کرد. امیدواریم با برگزاری این جشنواره، بهترین‌های حوزه کتاب کودک و نوجوان تولید، شناسایی و معرفی شوند. 
محمد میرکیانی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان، سخنران دیگر مراسم گفت: یکی از فواید جشنواره این است که فضای جامعه را تغییر می‌دهد و با ایجاد پویایی، جامعه را از کرختی خارج می‌کند. همچنین باعث می‌شود توجه مسئولان و تصمیم‌گیران کشور به موضوع جشنواره‌ها جلب شود. 
او افزود: با برگزاری این جشنواره بین‌المللی می‌توانیم ظرفیت‌های معرفی نشده ادبیات کودک و نوجوان در حوزه‌های مختلف داستان، شعر، تصویرگری و... را به جهان معرفی کنیم. 
عزم‌های بزرگ، مشارکت‌های بزرگ می‌آورد
شهرام شفیعی، نویسنده دیگری بود که سخن‌ خود را با تاکید بر عنوان انتخاب شده جشنواره آغاز کرد و گفت: عناوین بزرگ مهم‌اند چون عزم‌های بزرگ و مشارکت‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. در جشنواره‌ها وجهی وجود دارد که توام با رقابت است و باید تلاش کنیم تا غایت خواست ما برتری در این رقابت‌ها نباشد. امیدوارم این جشنواره بین‌المللی و ملی در دل خود نهادی برای میزبانی و پشتیبانی از جشنواره‌های دیگر هم باشد. 
در ادامه مراسم، یاسر احمدوند، رییس نمایشگاه کتاب تهران گفت: امیدوارم با برگزاری این جشنواره فضایی برای ارتقای هرچه بیشتر ادبیات کودک و نوجوان ایجاد شود و همه فعالان این عرصه هم به پویایی و غنای بیشتر آن کمک کنند. 
او افزود: می‌توان از دنیای کودکی و سبک کودکان در برگزاری این جشنواره بهره ‌برد؛ یعنی اصل بر دورهم بودن را جایگزین رقابت کنیم. هدف جشنواره این است تا هنرمندان و نویسندگان حوزه کتاب در کنار هم جمع شوند و همراه با گروه‌های مختلفی که پای کارآمده‌اند، جریان جدیدی را رقم بزنیم. 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دولت برای برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان مصمم است و این مهم با عزم و اراده فعالان حوزه کتاب کودک و نوجوان محقق خواهد شد. این رویداد، شایسته توجه ویژه است و از اهالی رسانه تقاضا می‌کنم تا به‌طور مستمر رویدادهای آن را در طول سال پوشش دهند. 
در ادامه مراسم، کاظم طلایی، طراح نشان جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان درباره چگونگی طراحی نشان این جشنواره توضیح داد: تمام نشان‌های مرتبط با حوزه کتاب کودک و نوجوان را بررسی کردم. قصد داشتم نشان جشنواره حتما تصویری باشد نه انتزاعی و مخاطب با دیدن آن مفهوم کتاب کودک را دریابد. بنابراین تلفیقی از کتاب و کودک را در نشان جشنواره لحاظ کردم. 
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و سخنران آخر این برنامه گفت: آنچه از ابتدای دولت جدید مطرح شد، دغدغه کار اختصاصی در حوزه کودک و نوجوان بود. این دغدغه در حوزه‌های مختلفی مانند آموزش و پرورش، جشنواره‌ها، رویدادها و دورهمی‌ها وجود دارد و برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود. به‌طور مثال دوره‌های آموزشی قاصدک برگزار و نتایج آن به خوبی استخراج شد و خروجی آن در نمایشگاه امسال کتاب تهران به نمایش درآمد. 
او ادامه داد: در موضوع جوایز کتاب سال تجربه‌های خوبی در کشور وجود دارد. وقتی این موضوع را درک کردیم که باید به موضوعات مختلف توجه ویژه شود آنها را از جایزه کتاب سال خارج کرده و توجه ویژه‌ای به آن کردیم. اکنون در حوزه کتاب کودک و نوجوان هم همین اتفاق افتاده و در کنار برگزاری جایزه کتاب سال و توجه به تولیدات کودک و نوجوان در آن جشنواره، این رویداد را در جشنواره تخصصی کودک و نوجوان برجسته‌تر خواهیم کرد. 
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. 

نظر شما