شناسهٔ خبر: 66666436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سرپرست حجاج ایرانی: مقابل مسجدالنبی بنشینیم و تفکر کنیم که مانند پیامبر(ص) امانتداری کرده ایم؟!

صاحب‌خبر -

شفقنا- سرپرست حجاج ایرانی گفت: توصیه من به جوانان این است که جلوی مسجد النبی(ص) بنشینند و تصور کنند، رسول الله(ص) بر فراز منبر مسجد نبوی نشسته است و ببیند چه شباهتی با پیامبر(ص) دارد. ما باید ببینیم آیا مانند او امانتداری کرده‌ایم؟

به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در گفتگو با ویژه برنامه تلویزیونی «روضه رضوان» با بیان اینکه آرزوی انجام حج بسیاری از افراد مستجاب می شود، اظهار داشت: سفر حج مانند این است که در جایی طلا ریخته باشد و انسان سعی ‌کند به هر طریقی طلای بیشتری بردارد. باید در این سفر قدر ثانیه‌ها و لحظات را دانست و غنیمت شمرد.

وی افزود: خداوند در این سفر کوچکترین خیرات را به بهترین وجه پاداش می‌دهد و برخی کارها که در جاهای دیگر ثواب کمی دارد در آنجا هزاران برابر ثواب دارد.

وی گفت: چقدر از گذشتگان ما بوده‌اند که توفیق زیارت کعبه را نیافتند؟ این سفری است که ممکن است در طول عمر انسان تکرار نشود. در روایات داریم انسان اگر در مکه و مسجدالحرام ختم قرآن کند به محض از دنیا رفتن چشم وی به جمال رسول الله(ص) روشن می‌شود.ن

نواب ادامه داد: اذکار خاصی برای همه کارهایی که در این سفر انجام می‌شود از خروج از اقامتگاه تا سوار شدن به خودرو تا ورود به شهر، ورود به حرم، ورود به مسجدالحرام، طواف، غسل، پوشیدن لباس احرام و … وجود دارد. این اذکار در جاهای دیگر پیدا نمی‌شود. مثلا در سعی صفا و مروه در دور آخر مستحب است که بگوید «اللهم انی أسألک حسن الظن بک علی کل حال و صدق النیه فی التوکل علیک: خدايا! حسن ظن به تو در همه حال و درستى نيت صادقانه در توكل بر تو را خواستارم ». از این رو تمام این سفر، سفر یاد خدا و ارتباط با خداست.

وی اضافه کرد: حاجی یک وظایفی نسبت به مردم دارد، چون خدا به او عنایت خاص داشته است. ادای حق مردم مهمترین وظیفه حاجی است. در مسائل اجتماعی بدهکاری ما به یکدیگر زیاد است. حاجی نباید مدیون مردم باشد. انسان باید برای این سفر پاک برود و از مردم حلالیت بطلبد. از سوی دیگر وظیفه مردم، بدرقه حاجی و استقبال در بازگشت حاجی است که این اجر دارد.

نواب افزود: امسال حج برائت نامگذاری شده است، در روایات اسلامی داریم که اگر انسان صبح کند و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد مسلمان نیست و اگر کسی فریاد بزند ای مسلمانان به داد من برسید و نرسند مسلمان نیستند. امروز مسلمانان مؤمن همه به خاطر مصائب غزه غم زده هستند .

وی ادامه داد: امسال نیازی به کار رسمی نیست. مثل آمریکا که دانشگاهیان به صورت خودجوش قیام کرده‌اند. مسئله بزرگی است که شاهدیم یک استاد دانشگاه اجازه می‌دهد او را دستگیر کنند، اما پای عقیده خود می‌ایستد.

وی گفت: امروز در جهان جایی نیست که علیه ظلم رژیم صهیونیستی فریاد نزنند. امروز پرچم این رژیم زیر پا رفته و پرچم فلسطین در همه جا به اهتزاز درآمده است.

وی با اشاره به اینکه در بعثه رهبری در ارتباط با محبت به مسلمانان مثل سال‌های قبل عمل می‌شود، اظهار داشت: ما همه قوانین دولت میزبان را رعایت کرده و می‌کنیم. تولیت پیشین حرمین شریفین سال‌های قبل به من می‌گفت بهترین نظم را در بین زوار، زائران ایرانی دارند.

نواب به جوانان عازم سفر حج گفت: توصیه من به جوانان این است که جلوی مسجد النبی(ص) بنشینند و تصور کنند، رسول الله(ص) بر فراز منبر مسجد نبوی نشسته است و ببیند چه شباهتی با پیامبر(ص) دارد. ما باید ببینیم آیا مانند او امانتداری کرده‌ایم؟ در مسجدالحرام به حجر اسماعیل محل دفن ایشان نگاه بکنیم و بین خود و حضرت اسماعیل(ع) مقایسه کنیم آیا مانند او مطیع بی‌چون و چرای دستورات الهی هستیم یا خیر؟

نظر شما