شناسهٔ خبر: 66666251 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

خبر مهم سازمان ملی سنجش درباره امتحانات نهایی

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خبر داد که مسؤولیت امتحانات نهایی از سال آینده با سازمان ملی سنجش خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر،  عبدالرسول پورعباس در برنامه تلویزیونی درباره وظایف سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: براساس مصوبه ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، برنامه ریزی و مدیریت اجرایی همه آزمون های کشور برعهده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور قرار می گیرد. این به این معنی نیست که سازمان ملی سنجش یک تنه باید این کار را انجام دهد. ما در تعامل با وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم این کار را انجام می دهیم.

خبر مرتبط
جزئیات نحوه برگزاری امتحانات نهایی توسط سازمان ملی سنجش/ تصحیح اوراق دانش‌آموزان تغییر کرد؟

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش، جزئیات نحوه برگزاری امتحانات نهایی و تصحیح اوراق دانش‌آموزان با تشکیل «سازمان ملی سنجش» را اعلام کرد.

وی گفت: حتی در برگزاری کنکور هم سازمان سنجش موضوع را مدیریت کرد. حوزه های کشوری و عوامل اجرایی را سازماندهی کردیم.

پورعباس افزود: مسؤولیت امتحانات نهایی با سازمان ملی سنجش خواهد بود. ما در سازمان ملی سنجش بانک سوال داریم. بانک سوال به این معنی است که سوال از سوی طراحان که معلمان آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه هستند وارد بانک می شود و راستی آزمایی می شود و بعد رسوب می کند. برای امتحانات نهایی، سازمان جدیدی قرار است طراحی شود تا با تعامل با معلمان و آموزش و پرورش بر اساس استانداردهای بین المللی در این حوزه فعالیت شود.

وی افزود: ما در مسیرهای آزمون های ترکیبی قرار داریم. در این مسیر هم پاسخ کوتاه، هم چند گزینه ای، هم جورکردنی، هم تشریحی وجود دارد. امتحانات نهایی دانش آموزان امسال به شیوه گذشته و بدون تغییر توسط آموزش و پرورش برگزار می شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: روند برگزاری کنکور در دولت سیزدهم تغییر اساسی پیدا کرده است. از سال ۱۴۰۲ دروس عمومی حذف شد، کنکور دو نوبت شد، ۴ نمره به داوطلب داده شد. در این فرآیند سهم سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. کنکور بر اساس این مصوبات بهتر می شود. از یک آزمون تستی رقابتی به آزمون ترکیبی تسلطی بدل می شود.

وی اظهار داشت: در آزمون های ترکیبی قدم به قدم پیش می رویم که در آنها پاسخ کوتاه، جورکردنی و سایر روش ها هم بکار گرفته می شود.

وی یادآور شد: مسیر حرکتی ما در جهت کیفی سازی و ارائه خدمات است. اینکه آموزش و پرورش سند تحول خود را اجرا می کند و یا سازمان دیگری صلاحیت حرفه ای اجرا می کند، تمام کیفی سازی برعهده یک سازمان بیرونی باید باشد که این کیفیت را بسنجد. برای سنجش کیفیت هم شاخص های متعددی تعریف می کنیم. به طور مثال در دانشگاه ها و یا آموزش پرورش، شاخص ها را تعریف می کنیم و به آن وزن می دهیم.

پورعباس گفت: این قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سازمان به سازمانی با دو بال سنجش آموزش و ارزشیابی بدل شده است. سازمان هیات امنایی اداره می شود و رییس آن رییس جمهور است. ترکیب هیات امنا هم در اساسنامه مشخص است.

نظر شما