شناسهٔ خبر: 66664148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبر مهم برای این گروه از یارانه بگیران | یارانه نقدی جدا برای مجردها | نحوه تفکیک و جداسازی یارانه‌ها

موضوع تفکیک و جداسازی یارانه‌ها، همواره مورد سوال قشر زیادی از مردم است، بسیاری از مردم نمی‌دانند برای تفکیک یارانه خود باید به چه ارگانی مراجعه و یا چه اقدامی انجام دهند.

صاحب‌خبر -

موضوع تفکیک و جداسازی یارانه‌ها، همواره مورد سوال قشر زیادی از مردم است، بسیاری از مردم نمی‌دانند برای تفکیک یارانه خود باید به چه ارگانی مراجعه و یا چه اقدامی انجام دهند.

سید نصرالدین صالحی ۲۵ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به موضوع تفکیک یارانه‌های خانوار، اظهار کرد: متولی این امر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، آن‌چه در این خصوص به مجموعه دادگستری ارتباط پیدا می‌کند، بحث مهجورین و زوجینی است که اختلافات آن‌ها موجب صدور حکم طلاق می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری افزود: در این موارد دادگستری با صدور گواهی و دادنامه به فرمانداری شهرستان، تفیکیک یارانه را اعلام می‌دارد و مابقی موارد به وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط است.

در ادامه محسن مولوی- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مسئله تفکیک یارانه‌ها، اظهار کرد: اگر موضوع تفکیک یارانه در خصوص قیومیت، حضانت و کفالت باشد، متقاضیان باید از طریق فرمانداری به دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی مراجعه کنند.

مولوی بیان کرد: افراد مجرد اگر به صورت مستقل زندگی می‌کنند، باید با داشتن مدارک به فرمانداری و دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی برای جداسازی یارانه خود اقدام کنند./ایسنا

 اعتراض به تغییر دهک‌بندی‌ ها| ساده ترین شیوه اعتراض به تغییر دهک‌بندی‌ ها

در این خبر از اندیشه معاصر به بررسی اعتراض به تغییر دهک‌بندی‌ ها| ساده ترین شیوه اعتراض به تغییر دهک‌بندی‌ ها پرداخته ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دهک‌بندی‌های یارانه قابل‌اصلاح هستند، این دهک‌بندی‌ها در طول سنوات یعنی هر شش ماه یکبار بازآفرینی و بازسازی می‌شود و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود و به متقاضیان و مراجع رسمی اعلام می‌شود.

صولت مرتضوی درباره تغییرات در دهک‌بندی‌ها گفت: دهک‌بندی‌های یارانه قابل‌اصلاح هستند، سامانه‌ «پایگاه رفاه ایرانیان» شاخص‌هایی برای دهک‌بندی‌ها تعریف کرده است و امکان دارد کسی از دهک چهار به دهک پنج ارتقا یابد و بالعکس. این سامانه همواره قابل بروزرسانی است.

وی با بیان اینکه این دهک‌بندی‌ها در طول سنوات یعنی هر شش ماه یکبار بازآفرینی و بازسازی می‌شود و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود و به متقاضیان و مراجع رسمی اعلام می‌شود، گفت: چنانچه کسی به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق سامانه‌های متعدد هم در وزارت تعاون هم ادارات استانی تعریف کردیم هم به صورت غیرحضوری اعتراض خود را اعلام کند همکاران ما بررسی می‌کنند و نتایج بررسی به افراد اعلام می شود

برای مشاهده دهک بندی یارانه سایتی درست شده است که مردم با ورود به آن سایت میتوانند وضعیت خود را استعلام بگیرند. البته لازم به ذکر است برای دهک بندی یارانه، اعتراض هم میتوان کرد و میتوان این اعتراض را پیگیری کرد و به نتیجه حتی رسید. چند وقتی است چیزی ذهن مردم را درگیر خود کرده و آن هم حذف شدن افراد از یارانه بگیران است که در این خبر به آن پاسخ داده ایم. برای با خبر شدن جزئیات دهک بندی یارانه اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

روش های استعلام دهک بندی خانوار

روش های استعلام دهک بندی یارانه خانوار و پرسش هایی نظیر اینکه چگونه متوجه شوم دهک چندم هستم؟، اغلب از سوی افراد متقاضی ثبت اعتراض به دهک بندی و تقاضای تغییر آن، مطرح می گردد. این روش ها عبارتند از:

استعلام از طریق تلفن گویا

شایان ذکر است، در تمامی روش های فوق الذکر، متقاضی استعلام دهک بندی خانوار، باید از اطلاعات مربوط به کد ملی سرپرست خانوار، برخوردار بوده و برخی از این روش ها، صرفا باید، از طریق شماره همراه سرپرست خانوار، انجام گیرند تا نتیجه استعلام، به فرد، نمایش داده شود.

آموزش اعتراض به دهک بندی یارانه

بر طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خانوارهایی که به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند با ثبت تغییرات درآمد، دارایی‌ها و شرایط ویژه خود در سامانه hemayat.mcls.gov.ir، درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خود را ارائه کنند.

۱. آدرس hemayat.mcls.gov.ir را در مرورگر خود وارد نمایید و گزینه «ورود به سامانه حمایت» را انتخاب کنید.

( توجه داشته باشید خدمات این سامانه برای سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است، در صورت نیاز به اصلاح ساختار خانوار از طریق دستورالعمل های سازمان هدفمندی و پلیس +۱۰ اقدام فرمایید.)

۲. در قسمت دوم وارد بخش احراز هویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می شوید، گزینه کاربر حقیقی را انتخاب کرده، سپس کد ملی سرپرست خانوار را وارد نمایید و پس درج کد امنیتی بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

۳. در این بخش شما وارد پروفایل کاربری خود در سامانه حمایت شده اید و می توانید دهک رفاهی خانوار خود و وضعیت یارانه را مشاهده نمایید.

استعلام دهک خانوار با کد دستوری

استعلام دهک خانوار و پاسخ به این پرسش که دهک چندم هستم؛ با کد دستوری امکان پذیر نمی باشد اما، یکی از راه های استعلام دهک بندی یارانه ها ، شماره گیری کد دستوری ستاره ۴، ستاره ۴۳۸۵۷، ستاره کدملی، مربع (#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*)، از طریق تلفن همراه می باشد.

در توضیح استفاده از این کد دستوری، باید گفت؛ سرپرست خانوار، برای اطلاع از دهک بندی، برخورداری یا عدم برخورداری از یارانه با کمک کد دستوری، باید از طریق شماره همراه منطبق با کد ملی خویش، اقدام به شماره گیری کد دستوری (#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*)، نماید تا وضعیت برخورداری از یارانه، به وی، نمایش داده شود.

شایان ذکر است، در صورتی که شخصی، جزو زیر مجموعه های سرپرست خانوار باشد، می تواند با تلفن همراه منطبق با کدملی خود، کد دستوری (#کدملی*۴۳۸۵۷*۴*)، را شماره گیری کرده و در بخش کد ملی، کد ملی خود را درج نماید تا مطلع گردد، از یارانه، برخوردار است یا خیر؛ چنانچه شخص، از یارانه، برخوردار باشد، پیغامی مبنی بر اینکه یارانه او، برقرار است و نیاز به ثبت نام مجدد نیست، به وی نمایش داده خواهد شد.

چه چیز‌هایی در این سامانه قابل مشاهده است؟

در این سامانه که مبنای پرداخت یارانه و تخصیص حمایت‌های دولتی است، به‌تازگی شرایط جدید اقتصاد خانوار‌ها اعم از دهک درآمدی، مشمول بودن یا نبودن یارانه نقدی، گزارش‌های کامل از حساب‌های بانکی، وضعیت درآمد خانوار، مالکیت خودرو، داشتن کد بورسی و … منتشر شده است.

مبنای اطلاعات منتشر شده در این سامانه چه است؟

مبنای اطلاعاتی که در سامانه حمایت مورد استفاده قرار گرفته، اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است که بخش عمده آن‌ها مربوط به حساب‌های بانکی است؛ به‌عبارت‌دیگر، با دسترسی‌های ایجاد شده برای پایگاه رفاه ایرانیان، هرگونه تراکنش بانکی اعم از خرید با کارت، انتقال وجه حساب به‌حساب، پایا، ساتنا و کارت به کارت در سابقه اقتصادی خانوار ذخیره می‌شود و همین اعداد و ارقام مبنایی برای تغییر دهک درآمدی خانوار خواهد بود.

چه کسانی از فهرست یارانه ۱۴۰۳ حذف می‌شوند؟

زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شد. سرپرستان خانوار، قبل این تصمیم فارغ از رتبه و جایگاه خود در دهک‌بندی درآمدی، دقیقا در تاریخ ۲۱ ماه یارانه نقدی را می‌گرفتند و به میل و اختیار خود مجاز بودند را در قالب کالابرگ خرج کنند یا به روش محبوب از عابربانک‌ها پول نقد بگیرند. دولت اواخر پارسال روال همیشگی را به‌هم زد و برای ایجاد انگیزه مضاعف، اعلام کرد یارانه نقدی دهک یک تا سه زودتر واریز خواهد شد تا آن‌ها فرصت بیشتری برای بررسی و تصمیم‌گیری داشته باشند.

عرشخ آنلاین در خبری نوشت:یارانه نقدی از سه ماه قبل با همین سبک و سیاق پرداخت شده است، ولی گروهی، به‌محض اینکه متوجه شدند روز ۲۱ ماه رسیده و خبری از یارانه نقدی نیست، دلهره گرفتند. خواندن این نوشته را برای دفع انواع و اقسام نگرانی مرتبط با موضوع یارانه نقدی فروردین، تاخیر در پرداخت یارانه نقدی فروردین و دلایل واریز نشدن یارانه نقدی فروردین توصیه می‌کنیم.

یارانه اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟

یارانه فروردین ماه دهک یک تا سه مطابق وعده اعلام شده روز بیستم ماه به حساب سرپرست خانوار مشمول دریافت کمک‌هزینه دولت واریز شد. یارانه نقدی دهک چهار، پنج، شش، هفت، هشت و ۹ طبق برنامه روز ۳۰ فرودین واریز خواهد شد. پس نگران قطع یارانه نقدی نباشید.

 

نظر شما