شناسهٔ خبر: 66663007 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

انتقاد استاندار تهران از عدم اجرای تعهد بانک‌ها در حوزه جهش تولید

تهران- استاندار تهران با انتقاد از عدم اجرای تعهد بانک‌ها در حوزه جهش تولید گفت: شأن بانک‌ها نیست که مردم و مشتری‌ها برای دریافت تسهیلات دچار زحمت باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری، عصر سه شنبه در اولین جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان تهران که با حضور محمد علیمهری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، سهراب خان، بازرس کل استان تهران، تقی زاده، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استان تهران و سایر مسؤولان برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت دهه پرنور کرامت، اظهار کرد: توجه به داده‌ها و ستاده ها، از مهم‌ترین موارد در نظام اقتصادی محسوب می‌شوند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه منابع بانکی یکی از ارکان مهم تحکیم بخشی به پایه‌های اقتصادی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند، گفت: بانک‌ها وظیفه دارند که فرصت‌های توسعه و رشد را در اقتصاد فراهم کنند.

فخاری با تاکید بر سیاست گذاری دستگاه‌ها مبنی بر عمل به وظیفه در حوزه جهش تولید، عنوان کرد: در نظام پرداخت و دریافت بانک‌ها در بخش‌های اعتبارات، قرض الحسنه و سرمایه گذاری ها یک هدف مشترک یعنی کوتاه کردن فاصله تعهد تا اجرا وجود دارد که باید توجه لازم در این زمینه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه انتقادات حول عملکرد بانک‌ها، پایه ثابت تمام جلسات استانی و کشوری شده است، افزود: شأن بانک‌ها این نیست که در معرض انتقادات همیشگی باشند، باید سازو کاری فراهم شود که طی آن تعهدات تکلیفی بانک‌ها مشخص شود و در صورتی که توان اجرایی قابل دفاع ندارند، سکوت نکنند.

استاندار تهران با انتقاد از وضعیت پرداخت اعتبارات، در حوزه طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: در این خصوص جز یک الی دو بانک، بقیه بانک‌ها عملکرد مناسبی نداشته اند.

فخاری با اشاره به اینکه در حوزه بانک‌ها نیازمند یک نظام پویا، رشد یافته و مشتری محور هستیم، افزود: شأن بانک‌ها نیست که مردم و مشتری‌ها برای دریافت تسهیلات دچار زحمت شوند و از عملکرد آنها ناراضی باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه بانکداری باید شفاف و صریح عمل شود، افزود: باید سامانه‌ای داشته باشیم که دستگاه‌های نظارتی بتوانند به درستی بر آن نظارت کنند.

استاندار تهران با انتقاد از بلوکه شدن منابع بانکی نزد افرادی خاص بیان کرد: بانک‌ها دارای قداست و محل اعتماد مردم هستند، اینکه افرادی وام‌های میلیون دلاری می‌گیرند و باز گردانی ندارند نشانه این است که در نظام بانکی خصوصی و دولتی با ضعف‌های زیادی روبرو هستیم، ضمانت نامه‌ها برای باز پس گیری پول‌های بلوکه شده باید به اجرا در بیایند و دریافت مطالبات صورت بگیرد.

فخاری با اشاره به اینکه در رفتار و اخلاق‌های بانکداری باید تجدید نظر صورت بگیرد، عنوان کرد: برای جبران کسری‌ها و مواخذه کسانی که به تعهدات عمل نمی‌کنند و از منابع مردمی استفاده می‌کنند باید فکری کرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید که بانک‌ها میلی به پرداخت وام‌ها با درصدهای پایین ندارند، افزود: مشخص است که وقتی منابع بانکی در جاهای دیگری که سود بیشتری دارند درگیر می‌شوند، ترتیب اثری به تقاضاهای با بهره کمتر داده نمی‌شود و از فرد متقاضی گردش سپرده طلب می‌شود.

استاندار تهران عمده گلایه تولیدکنندگان را حوزه بانک‌ها و سپرده خواهی آنان اعلام و بیان کرد: بانک‌ها با تعامل و هم افزایی گره تولید را باز و با ایجاد فرصت و اجرای عدالت در پرداخت، کار تولید را رونق دهند.

فخاری با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که مشکل در نظام مدیریتی بانک‌هاست یا در نظام تعهدی و یا تشخیصی، گفت: بانک‌های استان تهران محدودیت‌هایشان را برای عدم اجرای تعهدات به مردم و تولید کنندگان اعلام کنند تا برای برون رفت از این معضل راه حل مناسب تعیین شود.

نظر شما