شناسهٔ خبر: 66662302 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

کودک‌کُشی سگ ولگرد؛ «هاری» هر روز بیشتر جان می‌گیرد!

مرگ دو مبتلا به بیماری هاری در مشهد و نکا در فاصله کمتر از دو روز زنگ خطر ابتلا به این بیماری مهلک و دردناک را به صدا در آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از 

فارس - گروه سلامت: سگ ولگرد به دوقلوهایم حمله کرد و گلوی «علسم» را پاره کرد، دخترم را بعد از 12 روز در بیمارستان به دلیل ابتلا به هاری از دست دادم!» این بخشی از صحبت‌های پدر دوقولوهای نکایی است که چند روز قبل با حمله سگ فرزند خود را از دست داد. همچنین شهروند مشهدی که ۲ ماه قبل توسط سگ مجروح شده بود درگذشت.چنذی پیش نیز اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان‌ وزارت بهداشت اعلام کرده که آمار سگ گزیدگی از حدود ۱۵ هزار نفر مورد در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۲۴۸ هزار مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده که از افزایش «۱۶ برابری» سگ گزیدگی در ۳۵ سال اخیر حکایت دارد.
بر اساس آخرین آمار اعلامی پزشکی قانونی، در شش ماهه نخست سال 1402 خراسان رضوی با ۱۰۲ مصدوم، تهران با ۹۸ مصدوم و اصفهان با ۸۳ مصدوم سه استان صدرنشین آمار سگ گزیدگی در کشور هستند.در همین زمان مصدومانی که به دلیل گازگرفتگی سگ به پزشک مرکز مراجعه کردند ۷۸۴ نفر گزارش شده است.
 
پدر دوقلوها درباره روز حادثه می‌گوید روز حادثه، غزل در آغوشش بود و عسل هم پشت سرشان می‌آمد که ناگهان یک قلاده سگ بدون هیچ سروصدایی به عسل حمله ‌کرد و صورتش را گاز گرفت سگ پاچه شلوار دخترم را گرفت تا او را ببرد اما نتوانست. سگ یقه عسل را لای دندان‌هایش‌ گرفت و تا پایین رودخانه ‌کشید. او را در حالی ‌که صورتش به‌شدت زخمی شده بود، به بیمارستان امام حسین بردم و به دلیل «شدت جراحات، ابتلا به هاری و تب ۳۹ درجه‌ فوت شد.»همچنین رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید مرد ۴۱ ساله که حدود ۲ ماه قبل توسط سگ مجروح شده بود به هیچ یک از مراکز درمان هاری مراجعه نکرده بود که این امر سبب ابتلای وی به هاری و در نهایت فوت او شد. از آنجا که بیماری هاری یک بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که ابتلای به آن صد درصد مرگ را به دنبال دارد اما در صورت مراجعه به موقع موارد حیوان گزیدگی و انجام درمان، به سادگی قابل پیشگیری است.
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ۵۰ درصد کشته شدگان بیماری هاری در جهان کودکان هستند و «هر ۱۵ دقیقه یک نفر در جهان براثر بیماری هاری جان خود را از دست می‌دهد.» ۹۹ درصد ابتلای انسان به هاری در جهان براثر سگ گزیدگی است و شانس زنده ماندن این افراد هم کم است.
 
فعال حقوق حیوانات مریم نگهبان معتقد است مشکل سگ‌های ولگرد، حضور در سطح شهرهاست؛ روش بدون خشونت و عقیم کردن آن‌ها باعث می‌شود حقوقشان پایمال شود. آنها باید در فواصل منظم زنده‌گیری شوند و به طبیعت بازگردند.اما کارشناس محیط زیست حسن اکبری می‌گوید که شرایط نامناسب زباله‌ها در اطراف شهرها و غذادهی دستی حیوانات موجب رشد بی ضابطه سگ‌ها و افزایش هاری شده است، عقیم سازی و واکسیناسیون باید در سطح وسیعی انجام شود تا زادآوری و هاری آن‌ها متوقف شود.کنشگر محیط زیست عبدالرضا باقری معتقد است عقیم سازی یک راهکار برای جلوگیری از هاری است اما به شرط نگهداری، نه اینکه بعد از عقیم سازی دوباره در طبیعت رها شوند. عقیم سازی و رها سازی هیچ چیزی را عوض نمی کند، راه حل در تمام دنیا هم این است که ابتدا سگ ها را جمع آوری، عقیم سازی و سپس در پناهگاه ها نگهداری می کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما