شناسهٔ خبر: 66662275 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

مکان های تاریخی مشهد؛ سفر به اعماق تاریخ

مشهد مقدس واقع در استان خراسان رضوی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در داخل ایران است. سالانه زائران بسیاری با هدف زیارت از حرم امام رضا(ع) به این شهر معنوی سفر می‌کنند. قابل ذکر است که مشهد، یک گزینه گردشگری عالی برای علاقه‌مندان به تاریخ و اماکن باستانی نیز محسوب می‌شود. مکان های تاریخی مشهد دوره‌های زمانی مختلفی از جمله دوران قاجار و دوران افشاریه را شامل می‌شوند که هر کدام از جذابیت‌های خاص خود برخوردارند. از مهم‌ترین اماکن تاریخی مشهد می‌توان به مقبره نادرشاه افشار، آرامگاه فردوسی و خانه تاریخی ملک اشاره کرد. در این مقاله با معرفی بهترین مکان های تاریخی مشهد مقدس، شما را در سفری جذاب به اعماق تاریخ این شهر زیبا یاری می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

با توجه به این‌که شهر مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران است، اولین چیزی که با شنیدن نام مشهد به ذهن می‌آید حرم امام رضا(ع) است. باید در نظر داشت که این شهر جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری نیز دارد که می‌تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند. مکان های تاریخی مشهد یکی از جذابیت‌های قابل‌توجه این شهر است و در سفر به آن، حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. تمام افرادی که برای رزرو هتل مشهد اقدام می‌کنند باید حتما این جاذبه‌های فوق‌العاده را بشناسند تا سفری لذت‌بخش‌تر در پیش داشته باشند.

یکی از مکان های تاریخی مشهد آرامگاه نادرشاه افشار است که در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار گرفته‌است. جالب است بدانید که نادرشاه افشار اولین کسی بود که مشهد را به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. آرامگاه نادرشاه افشار که به‌عنوان "آخرین جهانگشای شرق" شناخته ‌می‌شود در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع بنا شده ‌است. این مجموعه که جزو بهترین مکان های تاریخی شهر مشهد محسوب می‌شود، موزه نادری را نیز در خود جای داده است. موزه نادری شامل ۲ تالار جذاب است:

تالار شماره ۱: شامل انواع سلاح‌ها و وسایل سوارکاری از دوران افشاریه تا دوران قاجار

تالار شماره ۲: شامل انواع اشیای باستانی، ظروف و سکه

مکان های تاریخی مشهد؛ سفر به اعماق تاریخ

آرامگاه نادرشاه افشار یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی مشهد است که ساخت آن در سال ۱۳۳۶ شروع شده و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسیده‌است. برای بازدید از این مجموعه دیدنی می‌توانید از ساعت ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر به آن مراجعه کنید.

یکی دیگر از مکان های تاریخی مشهد که دیدن از آن به‌شدت توصیه می‌شود، خانه تاریخی ملک است. این خانه تاریخی زیبا که یکی از آثار ملی ایران است، در دهه گذشته به‌عنوان خانه توریست انتخاب شده‌است. این خانه در دوران قاجار ساخته‌شده و متعلق به حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین افراد کشور بوده است. این بنای ۲ طبقه دارای زیربنایی به وسعت ۶۰۰ متر مربع بوده و در ساخت آن از تلفیق معماری سنتی ایرانی و اروپایی استفاده شده‌است. از ویژگی‌های جالب این خانه تاریخی می‌توان به دایر بودن کارگاه‌های آموزش فرش و گلیم، معرق و منبت‌کاری، صحافی، سوزن‌دوزی و غیره اشاره کرد.

مکان های تاریخی مشهد؛ سفر به اعماق تاریخ

آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین مقبره‌های ایران و جزو بهترین مکان های تاریخی مشهد مقدس است. این آرامگاه در شهر توس در کیلومتر ۳۰ جاده مشهد-قوچان قرار دارد. از ویژگی‌های آرامگاه فردوسی که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز ثبت شده‌است، می‌توان به حک شدن شعرهای فردوسی در نمای داخلی و بیرونی اشاره کرد. مجموعه آرامگاه فردوسی یک باغ بزرگ با مساحت ۶ هکتار است که مقبره شاعر بزرگ مهدی اخوان ثالث و استاد آواز محمدرضا شجریان را نیز در خود جای داده است. برای بازدید از این مجموعه می‌توانید همه‌ روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ به آن مراجعه کنید.

قرار گرفتن نام یک کلیسا در بین مکان های تاریخی مشهد مقدس، نشان‌دهنده‌ تنوع تاریخی و فرهنگی این شهر است. کلیسای مسروپ مقدس که در خیابان جانبازان مشهد قرار دارد، در اواخر دوران پهلوی اول ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ در بین آثار ملی ثبت شده‌ است. قابل ذکر است که فعالیت این کلیسا، از دهه ۵۰ هجری به بعد بسیار کم شده‌ است. نمای زیبای بیرونی این کلیسا شامل دو مخروط بزرگ با علامت صلیب روی آن است که جلوه‌ای دیدنی دارد. از ویژگی‌های جالب کلیسای مسروپ می‌توان به کتابخانه آن اشاره کرد که محل نگهداری انجیل به زبان ارمنی و فارسی و ۴۰۰۰ جلد کتاب دیگر است.

مسجد گوهرشاد، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکان های تاریخی مشهد مقدس، جلوه‌ای از معماری ایرانی-اسلامی است. این مسجد ۴ ایوانی در سال ۷۹۴ هجری شمسی در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رضا(ع) ساخته شده‌است. دلیل نامگذاری این مسجد این است که دستور ساخت آن را گوهرشاد، دختر امیر غیاث الدین و همسر شاهرخ تیموری صادر کرده‌است. گنبد فیروزه‌ای جذاب و ۲ گلدسته دیدنی این مسجد، جذابیت‌های این مسجد را دو چندان کرده‌است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسجد گوهرشاد، می‌توان به کاشی‌کاری‌های ظریف آن اشاره کرد که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

کاخ خورشید یکی از اماکن تاریخی ارزشمند استان خراسان رضوی است. این مجموعه‌ دیدنی از آثار به‌جا مانده از دوران افشاریه است که در کلات نادری مشهد قرار دارد. ساخت این کاخ زیبا که در بین آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌است، از سال ۱۱۵۱ هجری شروع شده و تا سال ۱۱۶۰ هجری قمری ادامه یافته‌است. این بنا که محل زندگی خاندان پادشاهی بوده، در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد محسوب می‌شود. معماری این کاخ بی‌نظیر تلفیقی از معماری ایرانی و هندی است و نمای بیرونی آن با شکل میوه‌هایی ازجمله آناناس و موز تزئین شده‌است.

شهر مشهد، به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد سیاحتی و زیارتی ایران، از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌‎های گوناگونی برخوردار است که خدمات متنوعی را به زائرانش ارائه می‌دهد. با اقامت در هتل های مشهد، تجربه‌ای خاطره انگیز از زیبایی‌های این شهر مقدس و حرم مطهر را کسب خواهید کرد. قیمت و امکانات این هتل‌ها باهم متفاوتند و هر یک، خدماتی منحصربه‌فرد را به شما ارائه می‌دهند. امکانات هتل‌های مشهد شامل رستوران‌ها، تفریحات، اینترنت رایگان و خدمات پذیرایی متنوع می‌باشد. هزینه رزرو هتل مشهد نیز بسته به نوع خدمات ارائه شده، می‌تواند متفاوت باشد.

یکی از بهترین روش‌ها برای سفر به مشهد، تور مشهد است. سفر با تور به شما کمک می‌کند که قبل از سفر دغدغه‌ای برای رزرو هتل مشهد، رزرو بلیط هواپیما و غیره نداشته باشید؛ همچنین مطمئن خواهید بود که با همراهی یک تور لیدر حرفه‌ای، از مهم‌ترین مکان های تاریخی مشهد مقدس دیدن خواهید کرد.

یکی از راهکارهای ساده برای کاهش هزینه تور مشهد این است که اگر فرزند محصل ندارید در ماه های خرداد و دی ماه سفر کنید. فصل امتحانات بسیاری از خانواده ها به خاطر اینکه فرزند محصل دارند نمی توانند سفر کنند. بنابراین تقاضا برای رزرو تور مشهد کاهش پیدا می کند. به تناسب کاهش تقاضا، قیمت تور و هتل ها نیز کاهش پیدا کرده و می توانید با قیمت کمتری از سفر خود لذت ببرید.

مشهد مرکز استان خراسان رضوی، با در اختیار داشتن حرم امام رضا(ع) به‌عنوان یک مقصد گردشگری مذهبی در ایران شناخته می‌شود. با این‌حال اماکن باستانی و مکان های تاریخی مشهد نیز جز مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. برخی از مهم‌ترین اماکن تاریخی مشهد عبارت‌اند از مقبره نادرشاه افشار و خانه تاریخی ملک که بازدید از آن‌ها می‌تواند شما را با دوران افشاریه و دوران قاجار آشنا کند. در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی تعدادی از مهم‌ترین مکان های تاریخی مشهد مقدس، به شما کمک کنیم سفری فراموش‌نشدنی به مشهد داشته باشید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

نظر شما