شناسهٔ خبر: 66661739 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پیری جمعیت مهم‌ترین چالش اجتماعی پیش‌روی مازندران

صاحب‌خبر -

استاندار مازندران، در جلسه ستاد جوانی جمعیت مازندران با بیان اینکه مباحت مربوط به جوانی جمعیت یک کار انفرادی نیست، اظهار داشت: موضوع پیری جمعیت استان باید در قالب یک کار میدانی و پژوهش محور بررسی شود و دستگاه های اجرایی و مراکز دانشگاهی نیز باید در راستا اهتمام بیشتری داشته باشند.

یوسف نوری، موضوع کنترل جمعیت در مازندران را یک موضوع فرهنگی نادرست توصیف کرد و با بیان اینکه برنامه های مرتبط با جمعیت جوانی باید متناسب با بافت فرهنگی و قومیتی هر متطقه باشد، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی باید در ارتباط با جوانی جمعیت استان، کار جامع و بررسی میدانی را در دستور کار قرار دهند.

او تصریح کرد: مباحث مربوط به جوانی جمعیت جوانی یک کار فرهنگی و موضوع جمعیت نیز یک موضوع تربیتی است و پیامدهای منفی پیری جمعیت بر لایحه های مختلف جامعه تاثیر متفی خواهد گذاشت.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت ماه سال ۹۳، افزود: در ارتباط با ابلاغ سیاست های کلی جمعیت کشور تاکنون اقدامات مطلوبی صورت گرفته است و ثمرها آن را در سال های آینده شاهد خواهیم بود.

نوری با عنوان اینکه برنامه کنترل جمعیت در واقع در راستای خدمت به نظام سرمایه داری تعریف شده بود که در چارچوب آن زن از دایره رقابت به نفع سرمایه داری خارج می شد، اظهار کرد: در نظام اسلامی زن از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت باید به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اجتماعی در استان نهادین ه وبه یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

او راهکار اصلی مقابله با پیروی جمعیت را ترویج فرهنگ فرزندآوری در جامعه ذکرکرد و با عنوان اینکه شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر، یک فرهنگ وارداتی غلط و اشتباه است، اظهار کرد: الگوی زندگی غربی مبتنی بر شعار فرزند کمتر زندگی بهتر ذهنیت باطلی است و بنابر این برای آگاه سازی مردم، نهادهای مختلف از جمله حوزه های علمیه، هیات های مذهبی و مراکز دانشگاهی باید به تبیین این مهم بپردازند.

استاندار مازندران بیان کرد: علاوه بر مسایل تبلیغاتی و فرهنگ سازی و تبیین ضرورت فرزندآوری، باید از افرادی که صاحب فرزند شده‌اند حمایت جدی صورت گیرد تا بتوانند فرزندان خود را به راحتی پرورش و به جامعه تحویل دهند.

نوری گفت: تلاش می شود با اقدامات حمایتی برای تشویق نسل جوان به فرزند آوری، جلوی این سیاه چاله جمعیتی و همچنین فاجعه خطرناک کهنسالی را در کشورمان بگیریم و با مشارکت دستگاه های اجرایی و همکاری خانواده ها، این مهم امکان پذیر است.

واکاوی مستندات ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.

به اعتقاد کارشناسان کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن نرخ رشد به ۱.۲ درصد طی یک دوره ۶ ساله در حالی است که به باور صاحبنظران میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران نصف میانگین کشوری است.

همچنین میزان باروری عمومی هم در استان در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، رسید در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰ در یک‌هزار تولد بود.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه‌های برنامه‌ریزان استان بوده است. به عنوان نمونه طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹ درصد و در استان مازندران ۳.۷ درصد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷ درصد و در استان مازندران به ۱.۳ درصد تنزل پیدا کرد.»

انتهای پیام

نظر شما