شناسهٔ خبر: 66661142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دنیامالی: بروکراسی شدیدی در برخی از مناطق آزاد تجاری حاکم است

صاحب‌خبر -

شفقنا- نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بروکراسی شدیدی در برخی از مناطق آزاد تجاری حاکم است،گفت: متاسفانه برخی‌ها در این مناطق برای خودشان یک حقوق مکتسبه‌ای قائل هستند که این مشکلات باید برطرف شود.

به گزارش شفقنا از خانه ملت، احمد دنیامالی با اشاره به مشکلات مدیریتی مربوط به مناطق آزاد تجاری و آسیب شناسی این بخش، بیان کرد: مناطق آزاد تجاری سوابق طولانی در فعالیت‌های اقتصادی کشور داشته و ابتدائاً از سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار شروع شد.

نماینده مردم «بندر انزلی» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری در ادامه توسعه و گسترش پیدا کرد، افزود: در کنار مناطق آزاد تجاری مناطق ویژه اقتصادی و یک سری مناطق آزاد هم در ادامه راه، به هر صورت مجوزهای قانونی خود را دریافت کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارکرد مناطق آزاد تجاری در حوزه اقتصاد تاکید کرد: ما یا در این زمینه گزارشاتی را در اختیار نداریم و نمی‌دانیم سهم این مناطق در اقتصاد کلان کشور به چه میزان است و یا اینکه مسئولین اصلاً گزارشاتی را در این بخش تهیه نکرده‌اند؛ البته بنده امیدوارم مناطق آزاد تجاری در بحث اقتصاد کشور نیز سهم قابل توجهی داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به واقع برخی از مناطق آزاد که در اواخر مجلس دهم قانونی شد،بسیار شتاب زده بود و بدون مطالعه این مناطق مصوب و شکل گرفت. از این رو  این مناطق در حال حاضر مشکلاتی دارند و انتظار این است که مناطق آزاد تجاری بتوانند در حوزه صنایع سازگار با محیط زیست، صنایع اشتغال زا و همچنین صنایع مربوط به تکنولوژی‌های روز فعالیت کنند. همچنین مبحث ترانزیت در مناطق آزاد برای ما حائز اهمیت است و باید به آن توجه جدی شود.

وی ادامه داد: اینکه ما بخواهیم مناطق آزاد تجاری کمتر به توسعه صادرات بپردازند و عمدتاً تولیدات در مناطق آزاد، وارد سرزمین اصلی شود، این مسئله خاستگاه قانونگذار نیست،لذا قانونگذار به دنبال این نیست که به هر حال مناطق آزاد یک دروازه ورودی باشند، بنابراین قانونگذار انتظار دارد به هر صورت مناطق آزاد دروازه‌ای برای صادرات بوده و ما در این بخش ارزش افزوده روی مواد اولیه ایجاد کنیم و با نیروی انسانی ارزانی که در اختیار داریم، بتوانیم تولیدات بیشتری داشته و در نهایت آنها را صادر و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما معتقدیم قوانین مربوط به مناطق آزاد نیاز به بازنگری دارد، تاکید کرد: به هر حال براساس آن چیزی که ما فکر می‌کنیم، مناطق آزاد تاکنون موفق عمل نکرده اند البته شاید به صورت موردی ،موضوعات به نحو دیگری باشد و به اصطلاح چهار سرمایه‌گذار بگویند که شرایط جور دیگری است که این مسئله طبیعی است اما ما باید در این بخش از کلونی سرمایه‌گذاران این موضوع را سوال کنیم چرا که سرمایه‌گذاران زیادی به این مناطق رفته و اما موفق نبودند و با بروکراسی بسیار شدیدی مواجه شده اند.

وی با بیان اینکه بروکراسی شدیدی در برخی از مناطق آزاد تجاری حاکم است ادامه داد: متاسفانه زد و بندهای در این بخش‌ها وجود دارد که البته این موضوع در سرزمین اصلی هم رخ می دهد. بنابراین این فساد اداری در سرزمین اصلی نیز دیده می‌شود چرا که برای گرفتن یک مجوز همچنان مشکلاتی وجود دارد؛ بنابراین برخی‌ها در این مناطق برای خودشان یک حقوق مکتسبه‌ای قائل هستند که این مشکلات باید برطرف شود روانسازی امور اداری یکی از مواردی است که انتظار می‌رود در مناطق آزاد به نسبت سرزمین اصلی، رعایت شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرتباً با بسته‌های سرمایه‌گذاری مواجه می شویم،تاکید کرد: به واقع در این بخش این سوال مد نظر است که این بسته‌ها در گذشته هم مد نظر قرار گرفته است و گزارشی از اینکه عملکرد این بسته‌ها به چه نحوی بوده، وجود ندارد. از سوی دیگر ما یک سری گزارشاتی را می‌بینیم که با آن چیزی که مشاهده می‌کنیم همخوانی ندارد؛ به هر حال مجلسی این آمادگی را دارد در این زمینه کمک رسان بوده تا بسترهای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بیش از پیش فراهم شود.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات در این بخش این است که خیلی از دستگاه‌ها قصد دارند قوانین سرزمین اصلی را در مناطق آزاد پیاده سازی کنند که این مسئله با قانون ایجاد مناطق آزاد در مغایرت است. البته ما در بخش‌هایی هم خلا قانونی داریم و برای رفع این خلاهای قانونی، گاهاً مشاهده می‌شود که به قوانین سرزمین اصلی مراجعه می‌شود، بنابراین این موارد مباحثی است که در حوزه تقنین باید مورد بازنگری قرار گیرد تا اقدامات در مناطق آزاد تجاری روانتر پیش رود./

نظر شما