شناسهٔ خبر: 66659131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

محسنی اژه‌ای: در پرونده چای دبش 45 نفر تفهیم اتهام شده‌اند/ در این پرونده عدد بزرگی بالغ بر 3.7 میلیارد دلار مطرح است/ تفاوت و تبعیض در برخی برخوردها را اجمالاً قبول دارم

صاحب‌خبر -

شفقنا-رئیس قوه قضائیه با اشاره به پرونده چای دبش گفت: در این ارتباط تاکنون ۴۵ نفر تفهیم اتهام شده اند.

به گزارش شفقنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سی‌ویکمین سفر استانی خود، صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت وارد «یاسوج» مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد. در جریان این سفر محسنی اژه‌ای در دانشگاه یاسوج حاضر شد و گفت: نخستین مکانی که برای تبلیغ طلبگی در دهه پنجاه به آنجا عزیمت کردم، روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود؛ من خاطرات خوشی از آن ایام دارم؛ فلذا به نوعی به استان شما احساس دِین دارم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: معیار ما در عمل، باید مرّ قانون باشد؛ ممکن است شما بگویید که یک قانون ضعیف و ناقص است و یا متناسب با زمان حال نیست؛ در این خصوص راهکار آن است که قانون را اصلاح کنیم؛ نمی‌توانیم قانون را کنار بگذاریم و بگوییم هر کس به سلیقه خود عمل کند؛ آیا با این فرض، دیگر می‌توان عدالت و نظم را حاکم کرد؟

رئیس دستگاه قضا گفت: برخی از شما دانشجویان در سخنانتان گفتید که در برخورد‌ها تفاوت و تبعیض وجود دارد؛ من هم در مواردی اجمالاً قبول دارم، اما توجه داشته باشید که الزاماً نمی‌توان در قبال همه مجرمان به یک نحو عمل کرد؛ در مواردی فردِ محکوم اظهار ندامت می‌کند و در مقام جبران برمی‌آید.

وی بیان داشت: از زمانی که متصدی مسئولیت ریاست در دستگاه قضایی شده‌ام به سراغ ریشه‌ها و گلوگاه‌های فساد و هدررفت بیت‌المال رفته‌ام و با همکاری سایر قوا به ساماندهی فرآیند‌ها در واردات، صادرات، گمرکات، بانک‌ها و قس‌علیهذا پرداخته‌ایم.

وی تصریح کرد: در مقوله دانه‌درشت‌ها که مورد تاکید شما دانشجویان است، ما برخورد بدون اغماض و منطبق با مرّ قانون داشته‌ایم.

 وزیر سابق جهاد به سه سال زندان محکوم شده است

در همین قضیه وزیر سابقی که اشاره کردید (گفتنی است سوال دانشجویان در مورد پرونده وزیر سابق جهاد کشاورزی بود) بررسی‌ها و محاکمات انجام گرفت و نامبرده به سه سال حبس محکوم گردید؛ در کل، در این پرونده برای ۸ نفر اعم از وزیر و معاون وزیر، حکم صادر شد که اخیرا با درخواست اعمال ماده ۴۷۷ از ناحیه محکومین مواجه شده‌ایم.

در پرونده چای دبش روز گذشته دو وزیر سابق جهت تحقیقات پرونده احضار شده‌اند

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در قضیه چای دبش نیز این خودِ دولت و قوه قضاییه بودند که موضوع را کشف و پیگیری و اطلاع‌رسانی کردند، در این موضوع، در ابتدای امر، موضوع به معاون اول رئیس‌جمهور گزارش شد و آقای مخبر این موضوع را پیگیری کردند و اقدامات مقتضی را در قبال عناصر دخیل در قضیه مزبور اِعمال کردند. همچنین بازرسی ویژه دفتر رئیس‌جمهور و واجا نیز موضوع را پیگیری کردند و سازمان بازرسی کل کشور بعنوان زیر مجموعه قو قضاییه نیز به موضوع ورود پیدا کرد.

وی افزود: در این پرونده عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مطرح است و تاکنون ۴۵ نفر در این خصوص تفهیم اتهام شده‌اند و از تعداد بیشتری نیز تحقیقات به عمل آمده است؛ همچنین در روز گذشته در رابطه با پرونده مزبور دو وزیر سابق احضار شدند.

علی‌ایحال پیرامون این پرونده، ده‌ها و صد‌ها استعلام و بازرسی صورت گرفته است و جز به جز این موارد بررسی شده است؛ همچنین این پرونده در مرحله صدور قرار نهایی بود که اسناد جدیدی در خصوص آن اعم از مُهر‌های جعلی کشف شد که باید پیرامون آن‌ها نیز بررسی‌هایی دقیق به عمل آید.

در ادامه این سفر، محسنی اژه‌ای طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: مسئولان استانی با کار انقلابی و جهادی و رسیدن به اشتراک نظر و عمل می‌توانند از پس مشکلات چندین ساله برآیند. در استان هرمزگان که چندی پیش سفر کردیم، شاهد بودیم که یک مشکلی که بیش از نیم قرن استمرار داشت با هماهنگی مسئولان استانی و ملی رفع شد. همین موضوع در استان‌های بوشهر و گلستان نیز صادق بود.

رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عموم مسائل و مشکلات استان از جمله موضوعات مرتبط با منابع آبی و سدسازی در استان به یک راه‌حل جمعی برسند و در آنصورت من قول می‌دهم که نهایت تلاش خود را برای تثبیت نظر جمعی شما در مرکز به کار ببندم.

وی تصریح کرد: پیش‌تر معاون حقوقی ریاست‌جمهوری بخشنامه‌ای را ناظر بر نحوه عمل در پرونده‌های اختلاف حقوقی میان دستگاه‌های دولتی صادر کرده بود، اگر آن بخشنامه کماکان به قوت خود باقیست ما نیز از آن استقبال می‌کنیم و بخشنامه خود را تمدید می‌کنیم تا هیچ دادخواست و شکایتی علیه یک نهاد دولتی از سوی نهاد دولتی دیگر تا زمان اتخاذ تصمیم در دولت در این خصوص، مورد رسیدگی قرار نگیرد.

وی بیان داشت: یک دستگاه دولتی نباید انتظار داشته باشد وقتی از او شکایت می‌شود و رأی به نفع شاکی قطعی می‌شود، در پرداخت خسارت به شاکی تعلل و تأخیر شود؛ چرا که ما بعنوان قوه قضاییه باید ملتزم به قانون باشیم و حقوق آحاد جامعه را استیفا کنیم؛ البته دستگاه دولتیِ محکوم‌شده می‌تواند با هماهنگی رئیس کل دادگستری استانِ خود، درخصوص نحوه پرداخت خسارت به شاکی، ازراهکار‌هایی قانونی بهره بگیرد؛ به نحوی که هم مشکلی برای آن دستگاه ایجاد نشود و هم خدای‌ناکرده حق شاکی تضییع نگردد.

محسنی اژه ای اظهار داشت: باید توجه داشت که مقوله ترک فعل دارای شقوق مختلفی است و طبق قانون نمی‌توانیم هر موردی را ترک فعل بنامیم و آن را تحت تعقیب قرار دهیم؛ با این وجود شما مسئولان استانی، مصوبات دولتی را که به مرحله اجرا در نیامده منعکس کنید تا در خصوص آن‌ها اتخاذ تصمیم شود.

وی گفت: در قضیه تغییر کاربری‌ها و تصرف غیر مجاز اراضی دولتی، مسئولان استانی مربوطه در همان مراحل اول ساخت‌وساز‌های غیر مجاز به موضوع ورود کنند و اجازه ندهند یک بنایی با صرف هزینه‌های زیاد فی‌المثل در بستر رودخانه‌ای ساخته شود و پس از آن قوه قضاییه به تخریب و قلع و قمع آن بپردازد؛ البته قطعاً دستگاه قضایی در قبال بنا‌های غیر مجاز، اقدامات قانونی را قاطعانه انجام خواهد داد، اما این امر نافی وظایف پیشگیرانه مسئولان مربوطه در دستگاه‌های اجرایی نیست.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: به موجب اقدامات و تدابیر قاطعانه و قانونی صورت گرفته تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز در برخی از استان‌ها به صفر رسیده و در سایر استان‌ها نیز بسیار تقلیل یافته است.

رئیس دستگاه قضا افزود: چند ماه پیش گزارشی به من واصل شد ناظر بر آنکه در جنگل‌های جلگه‌ای نوشهر در استان مازندران با ایجاد قطعاتی، ویلا‌هایی آنچنانی را ساخته و یا در آستانه ساخت دارند و این ویلا‌ها را با قیمت حدوداً ۸۰ میلیارد پیش‌فروش کرده‌اند؛ من بلافاصله هیئتی فرستادم و بصورت ویژه موضوع را در دست بررسی قرار دادیم که نتیجه این امر آن شد که از آن اراضی تصرف‌شده، رفع تصرف صورت گرفت و آن اراضی با صرف هزینه و زمان کم و با غرس بیش از ۲ هزار نهال به حالت اولیه بازگشتند. مجموع این اقدامات در طی حدود چهار ماه صورت گرفت و هزینه بازگشت آن اراضی به حالت اولیه نیز به موجب قانون از فردی اخذ شد که مبادرت به ساخت‌وساز در آن منطقه کرده بود. این قبیل کار‌ها را باید جهادی و انقلابی و سریع انجام داد و تعلل و تأخیر در آن‌ها جایز نیست.

وی در جریان این نشست به رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد دستور داد که موضوعات مربوط به مجتمع دامپروری استان و همچنین اسناد اراضی شهرستان چرام را به صورت ویژه و سریع مورد پیگیری قرار دهد.

مسئولین استان با همفکری بسیاری از مسائل استان را می‌توانند حل کنند

رئیس قوه قضاییه گفت: در خصوص پروژه‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است و شما دانشجویان به آن‌ها معترض هستید باید بگویم که قوه قضاییه مرجع تشخیص اِشکال یا عدم اِشکالِ محیط‌زیستی پروژه‌ها نیست و ما زمانی می‌توانیم به این قبیل موضوعات ورود کنیم که سازمان محیط زیست به عنوان مرجع اصلی، پروژه‌ای را واجد ایراد بداند.

جانمایی پروژه‌ها در استان‌ها با قوه قضاییه نیست

محسنی اژه ای تصریح کرد: در یکی از استان‌های شمالی کشور، مسئولان وقت دولتی مصوب کردند که فلان پروژه در فلان منطقه احداث شود و برای این پروژه نیز زیرساخت‌ها و امکانات لازم را از وزارتخانه‌های مختلف فراهم آوردند و صورتجلسه مرتبط با آن را تنظیم کردند؛ سپس مسئول بعدی آمد و گفت این پروژه دارای اشکال است و باید متوقف شود؛ اما ما اعلام کردیم نمی‌توانیم بدون مدرک و دلیل متقن جلوی پروژه‌ای را که در آن سرمایه‌گذاری شده است بگیریم لذا شما مسئول مربوطه باید در گام اول مصوبه و صورتجلسه پیشین در خصوص این پروژه را ملغی کنید و به اصلاح مصوبه بپردازید تا ما بتوانیم به مسئولیت قانونی خود عمل کنیم.

نظر شما