شناسهٔ خبر: 66658080 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

گزارش خبرنگار تقریب از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب/ حضور مجمع تقریب با 250 عنوان کتاب

سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار « بخوانیم و بسازیم»، از صبح چهارشنبه ( ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) در مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد و تا ۲۹ اردیبهشت ماه جهت بازدید علاقمندان دایر است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم با حضور حدود ۲۷۰۰ ناشر در بخش حضوری و مجازی (فهرست ناشران) برپا شده که ماموریت معرفی ۵۰ هزار عنوان اثر را در ۱۵۰ هزار مترمربع برعهده دارند.

مهمانان و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب می توانند با وسیله نقلیه شخصی و انواع وسایل نقلیه عمومی از اتوبوس شهری، مترو و تاکسی خود را به مصلی برسانند.

پس از گذر از درب اصلی مصلی امام خمینی (ره) و مشاهده خیل عظیمی از دانشجویان در محوطه نمایشگاه در شبستان و قسمت ناشران عمومی مقرهایی جهت اطلاع رسانی و راهنمایی مردم قرار دارد،همچنین شاهد سیستم‌هایی هوشمند مختص جستجوی کتاب بودیم که به خوبی مخاطبان را جهت رسیدن به مقصد مورد نظر راهنمایی می‌کند.

در ابتدای ورود به شبستان غرفه یاس را می‌دیدیم که در این غرفه تازه های نشر کتاب در سال های 1402 و 1403 در حوزه های مختلف اعم از دین، فلسفه، ادبیات و...  به چشم می‌خورد. ماهیت این غرفه بیشتر معرفی کتاب برای مخاطبان بود و در آن مکان هیچ کتابی به فروش نمی‌رسید، همچنین دفترچه‌های بسته‌های پیشنهادی کتاب به مخاطبان در موضوعات مختلف ارائه می‌شد.

در بخش کودک و نوجوان و در کنار غرفه‌های فروش، ایستگاه هایی را مشاهده می‌کنیم که  وظیفۀ آگاهی بخشی به مخاطبان، والدین و اولیای تربیتی را به عهده دارد.

در این بخش علاوه بر ایجاد فضایی شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان، آن‌ها را با معیارهای انتخاب کتاب مناسب آشنا می‌کنند.

غرفه دانشجویان فلسطینی در سالن شبستان جلوه حماسی به نمایشگاه داده است. این غرفه با به نمایش گذاشتن ماکت نقشه فلسطین باعث شده است که مخاطبان در مورد بخش های مختلف این سرزمین از غرفه داران سوال کنند و اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهند. این غرفه برای تبیین مسئله فلسطین با حضور دانشجویان فلسطینی اداره می‌شود و دیوار حائل به طور نمادین در این غرفه به نمایش گذاشته شده است.
 

در این بین سری هم به غرفه یمن زدیم که میهمان ویژه سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران است.

این غرفه آثاری از نویسندگان و داستان پردازان یمن در دوره‌های مختلف را برای مخاطبان معرفی می‌کند. به عنوان مثال مجموعه شعرهای عبد الله البردوني و شاعر انقلابی یمن معاذ الجنید در این نمایشگاه آورده شده است.


پس از آن به غرفه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رسیدیم،  این غرفه در بخش ناشران داخلی در شبستان اصلی مصلی امام خمینی(ره) در راهرو 21 قرار دارد.

این مجمع با 250 عنوان کتاب تقریبی به نمایشگاه کتاب وارد شده است، در قسمت دیگری از این غرفه بخش تازه های نشر به چشم می‌خورد که مخاطبان می‌توانند با کتاب های جدید الچاپ آشنا شوند.
 

از جمله کتاب های تازه نشر غرفه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عبارتند از: کتاب بهره اسماعیلیه که تاکنون با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. همچنین کتاب‌های، علمای وحدت و تقریب در سرزمین شام؛ آینده سازی اسلامی تمدنی؛ کتاب پاسخ به شبهات پیرامون طوفان الاقصی، کتاب فقه خصوصیه و کتاب های جریان شناسی های مذهبی پاکستان، افغانستان، سوریه و آذربایجان و ترکیه در این غرفه عرضه شده است.

همچنین در این غرفه سامانه هویتی سعید و شبکه نیکوکاری آی محسن قرار دارد که مخاطبان می‌توانند از این دو سامانه بازدید به عمل آورده و با آن آشنا شوند. این شبکه بستری برای همسوسازی و مشارکت در هم‌افزایی نیات خیرخواهانه و نیکوکارانه برای مرتفع نمودن نیازهای اساسی مسلمانان با استفاده از بستر خدمات الکترونیکی می‌باشد.
 

در قسمت ناشران دانشگاهی نمایشگاه کتاب، سری هم به غرفه دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی زدیم، حضور این دانشگاه بین المللی در نمایشگاه کتاب امسال، متفاوت تر از سال های گذشته است، چراکه این دانشگاه با 66 عنوان کتاب در دو غرفه داخلی و بین المللی به استقبال سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران رفته است.

از جمله کتاب هایی که از انتشارات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تاکنون مورد استقبال قرار گرفته است، می‌توان از کتاب «ام القرای جهان اسلام» نام برد. این کتاب به نویسندگی محمد امین حضرتی رازلیقی و دکتر مهدی جاودانی مقدم به چاپ رسیده است.

 همچنین کتاب «آشنایی با مذهب زیدیه» به نویسندگی علی اسودی جزو کتاب هایی بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، «کتاب حقوق جنگ در اسلام و مقایسه آن با قوانین حقوق بشر دوستانه بین المللی» و کتاب «زندگی و زمانه مولوی محمد اسحاق مدنی» از جمله کتاب دیگر این دانشگاه بین المللی بود.
 

اساتید و دانشجویان  دانشگاه مذاهب اسلامی همه روزه با حضور در نمایشگاه کتاب از غرفه های مدنظر خود بازدید به عمل می‌آورند و در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه‌های تقریبی به بحث و بررسی می‌پردازند.

تفاوت امسال سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران این است که بسیاری از افرادی که در حوزه تقریب و وحدت اسلامی به پژوهش می‌پردازند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.

غرفه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با 350 عنوان کتاب، در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده؛ از سال گذشته تا به امروز 50 عنوان کتاب جدید از سوی این انتشارات منتشر شده است.


یکی از محصولات شاخص دانشگاه ادیان و مذاهب، جلد چهارم کتاب «کلام و جامعه» اثر یوزف فان است که از این کتاب امسال در کتاب سال جمهوری اسلامی به عنوان کتاب شایسته تقدیر شده است.

تمام آثار انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب آثار پژوهشی و آکادمیک است و جنبه عمومی ندارد و مخاطبان آن از پژوهشگران و دانشجویان ارشد و دکتری این دانشگاه هستند.

در غرفه مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم  33 جلد از آثار همایش بین المللی ابوطالب(ع) عرضه شده است.4 جلد این بخش به قصیده معروف ابوطالب، همراه با شرح‌های ادیبان شیعه و سنی اختصاص یافته است.

 مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این دوره از نمایشگاه کتاب، 150 عنوان کتاب را در معرض دید مخاطبان قرار داده است. ضمن اینکه علاقه مندان می توانند از طریق نمایشگاه مجازی به آدرس : https://book.icfi.ir/ نیز آثار مجمع را تهیه نمایند.
 

انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) تمامی آثار خود به همراه آثار سایر ناشران فعال در حوزه معرفی معارف اهل بیت (علیهم السلام) را به صورت رایگان برای مطالعه از طریق اپلیکیشن نبأ در اختیار عموم علاقه مندان قرار داده است که مخاطبان می توانند از طریق سایت www.naba14.com یا اپلیکیشن 6 زبانه نبأ را دانلود و از کتب مختلف به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیولی، ترکی استانبولی و فرانسوی بهره مند شوند.
 

نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی امام خمینی (ره) افتتاح شد. این رویداد فرهنگی تا شنبه، ۲۹ اردیبهشت در دو بخش فیزیکی و مجازی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما