شناسهٔ خبر: 66657949 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

هنوز هیچ نمونه‌ای از سویه‌های جدید کرونا در کشور شناسایی نشده‌ است

یک پزشک داخلی می‌گوید: هنوز هیچ نمونه‌ای از سویه‌های جدید کرونا در کشور شناسایی نشده‌ است و مبتلایان اغلب به همان سویه آخری اُمیکرون مبتلا می‌شوند و البته خوشبختانه دیگر نه از مشکلات تنفسی شدید خبری هست و نه برای کنترل با مشکلی مواجه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر شیوع سویه جدید کرونا در آمریکا از سوی روزنامه انگلیسی «میرور» منتشر شده است. این در حالی است که وب‌سایت دیلی‌استار نیز از سویه دیگری با نام «کی‌.پی. ۱.۱» خبر داده است.

در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی سازمان بهداشت آمریکا نزدیک به ۲۵ درصد از مبتلایان به کرونا آلوده به سویه «فلیرت» هستند و نزدیک به هشت درصد آنها مبتلا به سویه «کی. پی. ۱.۱» تخمین زده شده‌اند. البته موارد مشابه هنوز در دیگر کشورها دیده نشده است اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که سویه‌های جدید به دلیل مصونیت در برابر واکسن‌های کنونی به احتمال زیاد دوباره همه‌گیر شده و البته مهار آنها نیز سخت‌تر خواهد بود.

از شایعه تا واقعیت کرونا


اما نکته مهم و درخور توجه این است که انتشار اخبار بروز سویه‌های جدید کرونا در آمریکا می‌تواند کمی هم متاثر از خبرهایی باشد که درباره واکسن آسترازنکا منتشر شده است. اما به هر حال هنوز هیچ کشور دیگری جز آمریکا ورود سویه جدید کرونا را تایید نکرده است.

سویه‌های قبلی در ایران هستند


علیرضا مروتی، پزشک داخلی، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «هنوز هیچ نمونه‌ای از سویه‌های جدید کرونا در کشور شناسایی نشده‌ است و مبتلایان اغلب به همان سویه آخری اُمیکرون مبتلا می‌شوند و البته خوشبختانه دیگر نه از مشکلات تنفسی شدید خبری هست و نه برای کنترل با مشکلی مواجه هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا بنا بر گفته متخصصان خارجی کنترل سویه‌های جدید به دلیل مصونیتی که در برابر واکسن‌های کنونی دارند، سخت‌تر است اظهار کرد: «در حال حاضر نمی‌توان در این موارد نظر قطعی داد. حتی اطلاعات درستی از بیمارانی که به این سویه جدید مبتلا شده‌اند هم در دسترس نیست. تنها در برخی از موارد نشانه‌های این بیماری ذکر شده که اغلب به نشانه‌های اُمیکرون نزدیک است.»

مروتی در پایان توضیح می‌دهد: «متاسفانه در این زمینه برخی با دامن زدن به شایعات سعی دارند فضای درمانی کشور را ملتهب کنند. به هر حال هر سویه‌ای از کرونا که در جهان همه‌گیر شود، در نهایت به کشور ما هم می‌رسد و همان‌طور که تاکنون توانسته‌ایم با آن مبارزه کنیم امیدواریم از این به بعد هم بتوانیم با کمترین و حتی میزان صفر مرگ‌ومیر این ویروس را کنترل کنیم.»

سکوت سازمان بهداشت جهانی


با تمام این اتفاقات و خبرهایی که این روزها دست به دست می‌شود اما سازمان بهداشت جهانی تا این لحظه در مورد شیوع سویه جدید کرونا هیچ هشداری صادر نکرده است. این در حالی است که برخی منابع خبری هم از شدت گرفتن بیماری تنفسی در بعضی از شهرهای چین خبر داده بودند که این اخبار هم هنوز از سوی سازمان بهداشت جهانی و حتی کشور چین تایید نشده است.

ویروس‌ها همیشه در حال جهش هستند


از سوی دیگر سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در این باره گفته است: «ویروس‌ها دائماً از طریق جهش در حال تغییر هستند و گاهی این جهش‌ها منجر به ایجاد سویه جدیدی از ویروس می‌شود که ضریب شیوع ویروس و مقاومت در برابر درمان‌ها و واکسن‌ها را بالا می‌برد.»

افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا


یکی دیگر از افرادی که در این زمینه اظهار نظر کرده معاون مرکز تحقیقات «اسکریپس» در مقام فردی آشنا با سویه‌های جدید کروناست. اریک توپول گفت: «این سویه‌ها عامل اصلی «افزایش چشمگیر» موارد جدید ابتلا به این بیماری خواهند بود. چراکه قطعاً در برابر درمان‌های کنونی و واکسن‌هایی که تا به حال کشف شده‌اند، میزان قابل توجهی مصونیت خواهند داشت.»

علائم سویه جدید کرونا


علائم این سویه جدید عبارت‌اند از: تب بالا، لرز، سرفه مداوم، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، تنگی نفس، گلودرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، از دست دادن اشتها و اسهال.

برچسب‌ها:

نظر شما