شناسهٔ خبر: 66657275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

روایت علیرضا کمیلی از واقعیت فاجعه‌ی ۸ مهر ۱۴۰۱ زاهدان [+فیلم]

صاحب‌خبر -

نشست بررسی تاثیر حملات تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان بر پروژه‌ی توسعه در این منطقه به همت مَکُ‌ایران برگزار شد. در این نشست که با عنوان«شلیک به توسعه جنوب شرق ایران» برگزار شد، علیرضا کمیلی، فعال اجتماعی و دبیر اتحادیه امت واحده تصویری کامل از وضعیت این استان و موانع توسعه در سیستان و بلوچستان ارائه کرد.

به گزارش انصاف نیوز، او در این نشست می‌گوید:

«در این بستر یک اتفاقی مثل ۸ مهر می‌افتد و مردم بی‌گناه ۵۰ – ۶۰ تایش را حاکمیت پذیرفته (آقای اسلام‌زاده در این باره مستند ساخته و باید دقیق‌تر بداند)، خودشان تا ۱۰۰ تا را هم می‌گویند، کلی زخمی. رهبری ورود می‌کند. اولا که گزارش دروغ به تهران می‌دهند و به همه. تا شش هفت روز همه فکر می‌کردند که در آنجا گروهک آمده و حمله به پاسگاه شده و کشته‌اند و فلان. بعد مشخص می‌شود که این گزارش کلا دروغ بوده است. البته هنوز همین گزارش را در استان و در کشور مطرح می‌کنند. مردم بی‌گناه در فاصله‌ی ۳۰۰ – ۴۰۰ متری از پاسگاه. در جلوی پاسگاه هیچ کسی کشته نشده، با فاصله‌ی ۳۰۰ – ۴۰۰ متری از پاسگاه این همه آدم از کمر به بالا تیر خوردند و کشته شدند. رهبری آمده و گفته که اینها را شهید و جانباز اعلام کنید و تا حالا هم اتفاقی نیفتاده. […] که به دختر ۱۴ ساله چابهاری تعرض کرده هم عامل این ماجرا ایشان بوده الان آزاد دارد می‌گردد.

یعنی دو تا از این اقدامات کافی است تا در آن بستر تشدید کند و مشارکت [مردم کاهش پیدا کند].

با این که احساس می‌کند که حاکمیت برای اولین بار آماده و دارد یک پروژه‌ی ملی در این منطقه اجرا می‌کند و واقعا حجم سرمایه‌گذاری نجومی را دارد می‌آورد (هرچند مافیاهای آب و غیره در این وسط خوب دارند می‌خورند)، ولی این بدنه [جامعه] احساس می‌کند که مال خودش نیست. یعنی بنده در باره‌ی جاده‌ای که سپاه تا مرز زده و طرح رزاق و غیره در آنجا اجرا می‌شود، مردم می‌گفتند که «این مال خودشان است و به ما ربطی ندارد»، این حس را دارند که مال مردم نیست.

مجمع این عوامل این را شکل را داده که وقتی در این بستر یک جنایت اینطوری که اتفاق می‌افتد به‌طور طبیعی بستری می‌شود که گروهک دوباره [فعالیتی کند]. چون گروهک هیچ وقت … چون ببینید در جریان قبلی که جندالله (ریگی) بود از ۱۳۸۲ تاسیس شد، از ۸۴ به بعد عملیات‌های متعدد تا ۸۹. یکی دو سال سر و صدای جدی ندارند و از ۹۱ دوباره شروع می‌شود تا الان. یعنی عملیات داشته‌اند ولی کاهش پیدا کرده بود.»

نسیم آنلاین فیلم کامل این نشست را منتشر کرده است. بخشی از سخنان کمیلی در این نشست را می‌بینید:

انتهای پیام

نظر شما