شناسهٔ خبر: 66655253 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افزایش تورم نقطه‌ای محصولات زراعی و دامداری

اقتصادنیوز: شواهد آماری نشان می‌دهد که در اسفند 1402 هزینه تولید محصولات زراعی، باغداری و دامداری سنتی در مبدا تولید بیشتر شده است. این رقم در زیرگروه «پرورش گاو و گوساله سنتی» بیشترین و در «غلات» کمترین مقدار را داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای پیشران محصولات زراعی، باغی و دامداری‌های سنتی در اسفند 1402 بیشتر شده است. «تورم تولیدکننده» شاخصی است که نشان می‌دهد هزینه تولید این محصولات در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چقدر تغییر کرده است. با توجه به اینکه افزایش بهای تمام شده تولید گروهی از این محصولات،‌ می‌تواند منجر به افزایش قیمت خرید آن توسط مصرف کننده شود، از این شاخص به عنوان«تورم پیشران» نیز یاد شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که محصولات زراعی، باغی و دامداری سنتی از 8 زیرگروه تشکیل شده است. از میان زیرگروه‌های این گروه، ‌«غلات» کمترین و «پرورش گاو و گوساله سنتی» نیز بیشترین مقدار را داشته است. شواهد همچنین حاکی از ارزان‌تر شدن هزینه تولید غلات در اسفند 1402 نسبت به دوره مشابه در سال 1401 است.

مقایسه تغییرات تورم نقطه‌ای پیشران این گروه در اسفند 1402 با همین رقم در بهمن ماه نشان می‌دهد که تورم نقطه ای تولیدکننده غلات در این دوره تغییری نداشته است. «سایر محصولات زراعی» نیز با افزایش 7 واحد درصدی، یکه تاز بالارفتن تورم نقطه ای پیشران بوده است. در 6 گروه دیگر سطح این نرخ کمتر از بهمن ماه شده است. در ادامه به بررسی تورم نقطه به نقطه تولیدکننده 3 گروه زراعت، باغداری و دامداری سنتی به تفکیک اجزاء تشکیل دهنده آن پرداخته شده است.

افزایش هزینه تولید محصولات زراعی، باغداری و دامداری در اسفند 1402

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم نقطه به نقطه تولیدکننده محصولات زراعی، باغداری و دامداری‌های سنتی کرده است. «تورم تولیدکننده» شاخصی است که نشان می‌دهد هزینه تولید این دسته از محصولات در مبدا و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چقدر افزایش یافته است.

افزایش هزینه تولید کالا منجر به بالا رفتن قیمت خرید توسط واسطه‌گران شده، و هزینه خرید این دسته از کالاها را توسط مصرف کننده،‌ افزایش می‌یابد. بنابراین افزایش تورم تولیدکننده می تواند سیگنالی در جهت بالارفتن تورم مصرف کننده باشد. بدین ترتیب از این نرخ به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد شده است.

شواهد آماری نشان می‌دهد که در اسفند 1402، تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش زراعت،‌ باغداری و دامداری نسبت به بهمن ماه کاهش یافته و در محدوده 41.9 درصدی قرار گرفته است. این نرخ نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت تولید این گروه از کالاها در مبدا تولید و بیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی، 41.9 درصد بیشتر از همین رقم در اسفند 1401 بوده است.

این رقم از میانگین تورم نقطه به نقطه سه گروه زراعت، باغداری و دامداری سنتی حاصل شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در اسفندماه، تورم نقطه به نقطه پیشران «دامداری سنتی» به 59.8 درصد رسیده و بیشترین مقدار را نسبت به دو گروه دیگر به ثبت رسانده است. گروه «زراعت» نیز با ثبت تورم تک رقمی 6.8 درصدی کمترین میزان این نرخ را به خود اختصاص داده است. هر یک از این گروه‌ها از زیرگروه‌هایی تشکیل شده که تورم پیشران آن را تشکیل داده‌اند. در ادامه به بررسی تورم نقطه به نقطه هر گروه به تفکیک اجزا پرداخته شده است.

01

تولید غلات ارزان شد

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در اسفند 1402 تورم گروه زراعت تک رقمی بوده و در سطوح مثبت قرار گرفته است. این گروه از 3 زیر گروه تشکیل شده که میانگین تورم آن‌ها،‌ تورم تولیدکننده آن را تشکیل می‌دهد. این سه زیرگروه شامل؛ «غلات»، «سبزیجات و حبوبات» و «سایر محصولات زراعی» بوده است.

نگاهی به ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای پیشران گروه «غلات» در اسفند سال گذشته به منفی 6 درصد رسیده است. به بیان دیگر در اسفند 1402،‌ هزینه تولید غلات در مبدا و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده، 6 درصد ارزانتر از هزینه تولید آن در ماه مشابه سال 1401 شده است.

این نرخ در گروه «سبزیجات» به 6 درصد رسیده و در خصوص «سایر محصولات زراعی» نیز بر سکوی 16.2 درصدی قرار گرفته است. بدین ترتیب تورم تولیدکننده این دو زیرگروه بیشتر شده و هزینه تولیدکننده آن در اسفند امسال نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

بر اساس دسته‌بندی مرکز آمار، ‌گروه «باغداری» هیچ زیرگروهی نداشته و هزینه تولید آن در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده 30.5 درصد بیشتر از همین رقم در آخرین ماه از سال 1401 شده است.

«پرورش گاو و گوساله سنتی»، رکوردار بالاترین تورم نقطه‌ای پیشران

بر اساس دسته بندی مرکز آمار تورم نقطه‌ای «دامداری سنتی» هم از 4 زیرگروه تشکیل شده است. این زیر گروه‌ها شامل «پرورش بز و بزغاله»، «پرورش گاو و گوساله سنتی»، «پرورش گوسفند و بره» و «سایر محصولات حیوانی» بوده است.

هزینه پیشران تولیدکننده در زیر گروه «پرورش گاو و گوساله سنتی» در اسفند 1402 به 80.7 درصد رسیده و بالاترین مقدار را در میان 4 بخش مذکور داشته است. «سایر محصولات حیوانی» نیز با ثبت تورم نقطه ای تولیدکننده 23.8 درصدی،‌کمترین میزان این نرخ را به خود اختصاص داده است. در دو گروه دیگر تورم نقطه ای دامداری‌های سنتی بالغ بر 60 درصد بوده و در این محدوده نوسان داشته است.

02

تورم نقطه‌ای 6 زیرگروه کمتر شد/ 2 گروه از قاعده جمعی جاماندند

نگاهی به زیر گروه‌های تشکیل دهنده محصولات زراعی، باغداری و دامداری سنتی در اسفند 1402 نشان می دهد که نرخ نقطه به نقطه تورم تولیدکننده یک زیرگروه در اسفند 1402 نسبت به همین نرخ در بهمن ماه تغییر نداشته و در یک زیرگروه نیز این رقم بیشتر شده است.

03

به بیان دقیق تر تورم نقطه‌ای پیشران «غلات» در اسفند 1402 نسبت به بهمن ماه هیچ تغییری نداشته است. در مقابل این نرخ در گروه «سایر محصولات زراعی» افزایش 7 واحد درصدی را به ثبت رسانده است. در سایر گروه ها نیز تورم نقطه ای تولیدکننده پایین‌تر آمده است.

 

نظر شما