شناسهٔ خبر: 66653971 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن:

نقش شهرداری‌ها در شناسایی خانه‌های خالی انکارناپذیر است

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح همکاری شهرداری‌ها در فرآیند اجرای طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها پرداخت و دراین باره اظهارکرد: بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری‌ها در شناسایی خانه‌های خالی با هدف شناسایی دقیق‌تر واحدها و حضور شهربان‌ها بود.

صاحب‌خبر -

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح همکاری شهرداری‌ها در فرآیند اجرای طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها پرداخت و دراین باره اظهارکرد: بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری‌ها در شناسایی خانه‌های خالی با هدف شناسایی دقیق‌تر واحدها و حضور شهربان‌ها بود. به دلیل اینکه هر شهر، شهرداری مختص خود را دارد و شهربان‌ها نیز در سطح شهر حضور دارند بر ساخت و سازهای هر شهر و منطقه آگاهند. بنابراین حضور شهرداری‌ها در شناسایی خانه‌های خالی به عنوان یک مکمل و اهرم شناسایی مطرح است. 
وی با تشریح چگونگی تشخیص خانه‌های خالی افزود: شایان ذکر است تا برداشت‌های نادرست از خانه‌های خالی اصلاح گردد؛ برخی گمان می‌برند که مقصود از خانه‌های خالی، واحد مسکونی خالی از سکنه و وسایل منزل است. به عنوان مثال ممکن است که در شهر تهران ده‌ها خانه خالی وجود داشته باشد که در طول سال کمتر از ۱۰ روز مورد استفاده قرار می‌گیرند چراکه مالکان خارج از ایران یا در دیگر شهرها سکونت دارند. در‌چنین شرایطی دیگر نمی‌توان با مکانیزم شهرداری‌ها واحدهای خالی را شناسایی کرد و می‌بایست با براساس داده‌های دقیق سیستمی این واحدها را شناسایی کرد. 
ایلاتی با تاکید بر لزوم اتکاء بر داده‌های آماری و اطلاعات ثبت شده تصریح کرد: ضرورت دارد تا بر اساس اطلاعات سیستمی، واحدهای خالی شناسایی شوند و مسیر قانون اجرایی گردد. چنانچه به این سمت و سو حرکت کنیم، قادر به شناسایی واحدهای خالی خواهیم بود.کارشناس مسکن همچنین خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های سنتی نمی‌توان خانه‌های خالی را شناسایی کرد و سامانه املاک و اسکان را تکمیل سازیم. حضور شهرداری‌ها در این فرآیند به عنوان مکمل حائزاهمیت است چراکه داده‌هایی را در اختیار دارند اما به سبب اینکه داده‌های موجود در شهرداری‌ها گسسته می‌باشد و هر شهرداری اطلاعات مختص به شهر خود را در دست دارد و به دیگر شهرداری‌ها متصل نیستند می‌بایست از اطلاعات سیستمی بهره برد. او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت که شهرداری‌ها می‌توانند در شناسایی خانه‌های خالی نقش موثری ایفا کنند، متذکر شد: شهرداری‌ها به عنوان مکمل و بخشی از فرآیند اجرای قانون می‌بایست با استفاده از ابزارهای موجود به شناسایی خانه‌های خالی کمک کنند اما روند اخذ اطلاعات بر مبنای داده‌های سیستمی بسیار حائزاهمیت است و می‌بایست در اولویت قرار گیرد. در متن قانون نیز عنوان شده است که به استناد سامانه شناسایی و معرفی سامانه املاک و اسکان یک واحد، خالی شناسایی می‌شود. براین اساس واحد مسکونی که در‌آن کمتر از ۱۲۰ روز سکونت اتفاق افتاده باشد، با معرفی سامانه املاک و اسکان خانه خالی معرفی می‌گردد.

نظر شما