شناسهٔ خبر: 66648485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برگزاري اولين جلسه مشترک کميسيون معادن و فلزات اتاق تبريز با کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران

صاحب‌خبر -
برگزاري اولين جلسه مشترک کميسيون معادن و فلزات اتاق تبريز با کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران

خبرگزاری آریا-کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز برای اولین بار در تاریخ اتاق تبریز میزبان اعضای کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران بود.

به گزارش خبرنگار آریا در تبریز؛بهرام شکوری؛ رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، ،ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه گفت: برگزاری چنین جلسات مشترکی فرصتی برای هم‌افزایی بیشتر بین دو کمیسیون است.
وی با اشاره به وجود مشکلات متعدد در بخش معادن، ابراز امیدواری کرد: از طریق پیگیری‌های اداره حقوقی اتاق ایران در مراجع قانونی از قبیل دیوان عدالت و... مشکلات فعالان این حوزه حل شود.
شکوری با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، رشد 8 درصدی در کل اقتصاد کشور و 13 درصدی برای بخش معدن تعریف شده است، تأکید کرد: تحقق این درصدها با شرایط فعلی، شوخی محسوب می‌شود.
وی با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های دولتی با فعالان این حوزه گفت: گاهی صدور یک بخشنامه، باعث بروز رانت شده و در عمل مانع صادرات می‌شود و علیرغم اینکه در بدنه سیاست‌گذاری دولت، افراد دلسوزی هستند که تمام تلاش خود را برای رفع موانع انجام‌ می‌دهند، با این حال ساختار، اجازه اثرگذاری را به این افراد نمی‌دهد.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، چند نرخی بودن ارز، دخالت دولت در قیمت‌گذاری، بهره بانکی بالا، ناترازی انرژی، تعدد بخشنامه‌ها و سیستم فرسوده حمل‌ونقل بین‌المللی را از جمله عوامل مؤثر در جلوگیری از توسعه بخش معادن در کشور دانست.
شکوری تأکید کرد: برای رقابت در بازارهای جهانی ما نیازمند اصلاحات اساسی هستیم، چرا که رقبای خارجی، با بسیاری از چالش‌هایی که ما در ایران با آن‌ مواجه هستیم، روبرو نیستند.
امید ظفر؛ رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز که به‌نوعی میزبان اصلی این محفل به‌شمار می‌رفت، سر سخن را با توانمندی‌های صنعتی و تولیدی استان آذربایجان‌شرقی آغاز کرد.
ظفر هدف از برگزاری این جلسه را شناساندن توانمندی‌های معدنی استان از یکسو و بیان مشکلات با اعضای کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، برای یافتن راهکاری مناسب جهت رفع مشکلات عنوان کرد.
رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: آذربایجان شرقی به عنوان بهشت معادن مس و طلا شناخته می شود دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن های استان)، خاک های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (پروژه های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (پروژه های عمرانی) و گچ (پروژه های عمرانی) است.
وی ادامه داد:فعال بودن 221 معدن از 563 معدن، نشان دهنده وجود برخی مشکلات در این حوزه است که باید احصا و برطرف شود.
وی ضمن ارائه گزارش مفصلی از نمای کلی صنایع و معادن استان گفت: حوزه معدن یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود، با این حال به‌دلیل مشکلات متعدد این حوزه، طی‌ سال‌های اخیر شاهد کاهش سرمایه‌‌گذاری از یکسو و کاهش شاغلان در این بخش هستیم.

نظر شما