شناسهٔ خبر: 66648475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) فیلم‌های ابرقهرمانی که از ابتدا تا انتها عالی بودند (تصاویر) فیلم‌های ابرقهرمانی که از ابتدا تا انتها عالی بودند

برخی از فیلم‌های ابرقهرمانی وجود دارند که از ابتدا تا انتها عالی هستند و در فرهنگ عامه برجسته شده‌اند. فیلم‌های ابرقهرمانی معرف دهه ۲۰۱۰ میلادی در دنیای سینما هستند و در حدود چهار دهه گذشته فرهنگ عامه را شکل داده‌اند. آن‌ها بدون وجود آثاری که بتوان آن‌ها را فیلم‌های بی‌نقص نامید، نمی‌توانستند به

صاحب‌خبر -

برخی از فیلم‌های ابرقهرمانی وجود دارند که از ابتدا تا انتها عالی هستند و در فرهنگ عامه برجسته شده‌اند.

فیلم‌های ابرقهرمانی معرف دهه ۲۰۱۰ میلادی در دنیای سینما هستند و در حدود چهار دهه گذشته فرهنگ عامه را شکل داده‌اند. آن‌ها بدون وجود آثاری که بتوان آن‌ها را فیلم‌های بی‌نقص نامید، نمی‌توانستند به چنین دستاورد چشمگیری دست پیدا کنند.

از آنجا که ژانر ابرقهرمانی به‌عنوان یک ژانر مورد بی‌احترامی بسیار زیادی از سوی منتقدان، طرفداران و حتی چند بازیگر مهم قرار گرفته، فیلم‌های ابرقهرمانی خارق‌العاده و تأثیرگذار بسیار زیادی برای اثبات اشتباه بودن این نظر وجود دارند.

بدیهی است که چیزی به نام یک فیلم واقعاً بی‌عیب و نقص وجود ندارد اما این ماجراجویی‌های ابرقهرمانی بیش از هر فیلم دیگری در ژانر خودش به حد کمال نزدیک شدند.

آن‌ها برای همیشه خودشان را در ذهن مخاطبان در سراسر جهان به‌عنوان آثار برجسته و برتر ژانر ابرقهرمانی تثبیت کردند و از آن دسته فیلم‌هایی هستند که الگویی برای دیگر فیلم‌ها به شمار می‌روند. این آثار بهترین بهترین‌ها هستند، صنعت سینما را متحول کردند، این ژانر را با طراوت نگه داشتند و داستان‌هایی را بازگو کردند که واقعاً روی میلیون‌ها بیننده پرشور و وفادار تأثیر گذاشتند.

۱۰. فیلم Guardians of the Galaxy – محصول سال ۲۰۱۴

فیلم‌های ابرقهرمانی که از ابتدا تا انتها عالی بودند - گیمفا

فیلم Guardians of the Galaxy

فاز دوم دنیای سینمایی مارول حاوی برخی از بهترین داستان‌ها در مجموعه گسترده فیلم‌های مارول بود اما تعداد اندکی از آن‌ها بهتر از فیلم «نگهبانان کهکشان» ساخته جیمز گان بودند. این اثر سینمایی با حضور شخصیت استارلرد با بازی کریس پرت، گامورا با بازی زوئی سالدانا، دراکس با بازی دیو باتیستا، راکت راکون با بازی بردلی کوپر و گروت با بازی وین دیزل است که توانست در گیشه موفق باشد و جایگاهی در بین بهترین فیلم‌های تاریخ به دست بیاورد. فیلم «نگهبانان کهکشان» همه چیز را برای مارول تغییر داد و جیمز گان نیز کار بسیار خوبی در ایجاد تعادل میان طنز و احساسات انجام داده بود.

نگهبانان به برخی از صمیمانه‌ترین و جذاب‌ترین شخصیت‌های تاریخ فیلم‌های مارول تبدیل شدند. این اثر سینمایی از طریق کمدی جالب و دوست‌داشتنی و برخی سکانس‌های اکشن تأثیرگذار توانست در میان دریایی از اقتباس‌ها از کتاب‌های کمیک برجسته باشد، اقتباس‌هایی که بیش از پیش نسبت به هم شباهت دارند. این اثر سینمایی آن قدر روی صنعت سینما تأثیر گذاشت که فیلم‌های آینده مارول تلاش کردند تا کمدی را در اولویت قرار بدهند اما هرگز به آن جادویی که جیمز گان خلق کرده بود، نزدیک هم نشدند چراکه به زبان ساده، «نگهبانان کهکشان» در نوع خودش بی‌نظیر است.

۹. فیلم Iron Man – محصول سال ۲۰۰۸

فیلم‌های ابرقهرمانی که از ابتدا تا انتها عالی بودند - گیمفا

فیلم Iron Man

سال ۲۰۰۸ میلادی همراه با فیلم‌های ابرقهرمانی فوق‌العاده‌ای بوده است اما تنها یک فیلم وجود دارد که می‌تواند ادعا کند آغازگر بزرگترین دنیای سینمایی تاریخ یعنی دنیای سینمایی مارول است و آن نیز فیلم «مرد آهنی» است. این اثر سینمایی رابرت داونی جونیور را از بلاتکلیفی بزرگی در حرفه بازیگری خودش بیرون آورد، دنیای سینمایی مارول را شروع کرد و همچنین برای دهه بعدی و حتی فراتر از آن نیز مبنایی برای فیلم‌های ابرقهرمانی بود. فیلم «مرد آهنی» نه‌تنها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی در تاریخ ثبت شده بلکه یکی از بهترین‌ها نیز است.

آنچه که فیلم «مرد آهنی» را متمایز می‌کند، ناقص و مشکل‌دار بودن شخصیت اصلی آن است. مردی که پشت کلاه آهنی خود قرار دارد، به‌عنوان یک فرد خودمحور به تصویر کشیده می‌شود که از جنگ سود می‌برد و در همه جا متکبرانه رفتار می‌کند. این داستان عالی نشان می‌دهد چطور حتی مردی همانند تونی استارک می‌تواند به یک فرد بهتر و حتی قهرمان تبدیل شود. پیام فیلم درباره تلف نکردن زندگی برای فیلم‌های ابرقهرمانی آن زمان غیرمعمول بود و سابقه خوبی را برای دنیای سینمایی مارول ایجاد کرد. نقش‌آفرینی رابرت داونی جونیور سریع و تند بود و جلوه‌های کامپیوتری این اثر برای سال ۲۰۰۸ خیره‌کننده به نظر می‎‌رسید و جان فاورو به‌عنوان کارگردان واقعاً عالی عمل کرده بود.

۸. فیلم The Dark Knight – محصول سال ۲۰۰۸

فیلم‌های ابرقهرمانی که از ابتدا تا انتها عالی بودند - گیمفا

فیلم The Dark Knight

هیچ شکی نیست که در دنیای سینما و ژانر ابرقهرمانی، فیلم «شوالیه تاریکی» ساخته کریستوفر نولان فراتر از این شایسته تحسین است. این اثر سینمایی به کرات به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های بتمن و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های کریستوفر نولان در نظر گرفته می‌شود. وقتی جوکر با بازی هیث لجر به شهر گاتهام می‌آید، بتمن با بازی کریستین بیل با بزرگترین محک خودش روبه‌رو می‌شود چراکه باید میان مرز قهرمانی و ویجلنتی بودن گام بردارد.

بارزترین ویژگی این اثر سینمایی نقش‌آفرینی‌های بازیگران و به ویژه هیث لجر در نقش جوکر است که به‌عنوان یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ابرقهرمانی تا به امروز شناخته می‌شود. فیلم‌نامه نوشته کریستوفر و جاناتان نولان داستانی فوق‌العاده جذاب و روان‌شناختی را روایت می‌کند که توسعه کاراکتری بسیار خوب و باورنکردنی را برای هر کدام از شخصیت‌های داستان فیلم به نمایش می‌گذارد. فیلم «شوالیه تاریکی» سؤالات متفکرانه بسیار زیادی درباره جامعه مدرن مطرح می‌کند و بیننده‌ها را تحت تأثیر کیفیت فوق‌العاده، تصاویر چشمگیر و برداشت جالب از روحیه انسانی در میان هرج و مرج قرار می‌دهد.

۷. انیمیشن Batman: Mask of the Phantasm – محصول سال ۱۹۹۳

انیمیشن batman mask of the phantasm

انیمیشن Batman: Mask of the Phantasm

موفقیت انیمیشن سریالی Batman: The Animated Series بسیار قابل توجه بود و بنابراین، اثری سینمایی از آن ساخته شد. انیمیشن سینمایی «بتمن: نقاب شبح» داستان شوالیه تاریکی را به نمایش در می‌آورد که به‌خاطر چندین قتل برایش پاپوش دوخته شده، قتل‌هایی که در واقع توسط آدمکش جدیدی به نام شبح با صداپیشگی استیسی کیچ انجام شده‌اند. بروس وین با صداپیشگی کوین کانروی با مفاهیم عدالت و انتقام دست و پنجه نرم می‌کند و همین نیز روان او را محک می‌زند.

انیمیشن سینمایی «بتمن: نقاب شبح» علاوه بر اینکه یک فیلم اکشن و ابرقهرمانی فوق‌العاده است، بررسی جالبی از شخصیت بروس وین نیز است. این واقعیت است که بتمن هر شب در مرز میان عدالت و انتقام گام بردارد ولی چیزی که باعث می‌شود تا او یک قهرمان باشد، این است که هیچ وقت از این مرز عبور نمی‌کند، آن هم وقتی که خیلی دوست دارد تا این مرز را رد کند. این انیمیشن سینمایی به طرز شگفت‌انگیزی خوب نوشته شده و بهترین نسخه از شخصیت بروس وین را در دنیای سینما به نمایش می‌گذارد. انیمیشن سازی این اثر نیز روان و رسا است، به خصوص برای آن دوران و صداپیشگی کوین کانروی در نقش بروس وین واقعاً جذاب بوده و احتمالاً بهترین صداپیشگی او در این نقش است.

۶. انیمیشن The Incredibles – محصول سال ۲۰۰۴

انیمیشن the incredibles

انیمیشن The Incredibles

استودیو پیکسار از جمله استودیوهایی است که همیشه آثار موفق تولید می‌کند و وقتی تصمیم گرفتند تا با برد بیرد برای ساخت انیمیشنی در ژانر ابرقهرمانی همکاری کنند، توانستند همین روند موفقیت را ادامه بدهند و اثری درخشان را تولید کنند. انیمیشن «شگفت‌انگیزان» در دنیایی جریان دارد که در آن، ابرقهرمان‌ها غیرقانونی هستند. زوج ابرقهرمانی آقای شگفت‌انگیز با صداپیشگی کریگ تی نلسون و الستی‌گرل با صداپیشگی هالی هانتر هویت شهروندی را برای خود برگزیدند و زندگی ساده و معمولی را در پیش گرفتند. سال‌ها بعد باب این فرصت را پیدا می‌کند که دوباره لباس ابرقهرمانی به تن کند و همین نیز خانواده‌اش را وارد هرج و مرج بسیار زیادی می‌کند.

نه‌تنها انیمیشن سینمایی «شگفت‌انگیزان» یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما است بلکه یکی از بهترین آثار ساخته شده توسط استودیو پیکسار نیز محسوب می‌شود. این اثر سینمایی از طریق شخصیت‌های شگفت‌انگیز خودش در خانواده پار پر از لحظات احساسی و دلنشین است. در حالی که همه افراد با هر سنی می‌توانند به تماشای آن بنشینند اما کمدی آن کمتر کودکانه و هوشمندانه‌تر از حد انتظار است. داستان این انیمیشن نیز به طرز شگفت‌انگیزی بیننده را درگیر خودش می‌کند، نشان می‌دهد که همه افراد خاص هستند و کسانی که استعداد دارند، باید از این استعداد خودشان برای کمک به دیگران استفاده کنند.

۵. انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse – محصول سال ۲۰۱۸

انیمیشن spider man into the spider verse

انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

شخصیت مایلز مورالز با صداپیشگی شمیک مور اولین تجربه حضور خودش روی پرده سینماها را با انیمیشن سینمایی «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» تجربه کرد. پس از اینکه کینگ‌پین با صداپیشگی لیو شرایبر در دنیای خودش پیتر پارکر با صداپیشگی کریس پاین را می‌کشد، دنیای مایلز مورالز با مولتی‌ورس در هم می‌آمیزد و کاراکترها و نسخه‌های متفاوتی از مرد عنکبوتی به این دنیا آورده می‌شوند.

انیمیشن سینمایی «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» یکی دیگر از فیلم‌های ابرقهرمانی است که بدون شک راهنما و الگویی برای نسلی از فیلم‌های ابرقهرمانی و انیمیشن‌های آینده است. این انیمیشن سینمایی با سبک بصری رسا، رنگارنگ و خارق‌العاده خودش توانست تقلیدی بسیار عالی از ظاهر کمیک باشد و انیمیشن‌سازی متفاوت آن با روش‌های کاملاً جدید نیز باعث شده تا این اثر یک شگفتی فنی باشد. این انیمیشن سینمایی همچنین با به چالش کشیدن افسانه‌ها و داستان‌های مرد عنکبوتی و ترکیب آن با طنز تلخ، صحنه‌های احساسی و دلخراش توانسته مرزهای داستان‌سرایی را نیز گسترش بدهد.

۴. فیلم The Batman – محصول سال ۲۰۲۲

فیلم‌های ابرقهرمانی که از ابتدا تا انتها عالی بودند - گیمفا

فیلم The Batman

وقتی که شخصیت‌های سیاسی شهر گاتهام هدف یک قاتل زنجیره‌ای وحشی به نام ریدلر با بازی پل دینو قرار می‌گریند، بتمن با بازی رابرت پتینسون درون دنیای جرم و جنایت شهر گاتهام عمیق می‌شود تا بتواند برای کشف حقیقت به تحقیق بپردازد. در طول مسیر نیز او چیزهای بسیار بیشتری را کشف می‌کند و متوجه می‌شود که پدر و مادرش بیش از آنچه که فکرش را می‌کرد، با فساد در شهر گاتهام ارتباط داشتند.

کارگردان مت ریوز توانست با ساخت این اثر سینمایی به موفقیت بسیار زیادی در سراسر جهان دست پیدا کند و بسیار تحسین شود. در دوره‌ای که فیلم‌های ابرقهرمانی شروع به احساس کهنه و تکراری شدن کردند، فیلم «بتمن» حال و حال نوآر با طراوت و روایتی متفکرانه، مهیج و پیچیده را ارائه کرد که مخاطبان را به وجد آورد. نقش‌آفرینی همه بازیگران از رابرت پتینسون و پل دینو گرفته تا زوئی کراویتز و جفری رایت عالی بوده و احتمالاً رابرت پتینسون یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌ها از نقش بتمن را داشته است. فیلم‌برداری این اثر سینمایی نیز بسیار زیبا است و هر فریم منحصربه‌فرد و چشمگیر به نظر می‌رسد.

۳. فیلم Logan – محصول سال ۲۰۱۷

فیلم لوگان logan

فیلم Logan

فرنچایز «ایکس من» مسیری بسیار ناهموار و سختی را پشت سر گذاشته است. با این وجود، نقش‌آفرینی هیو جکمن در نقش ولورین به نحوی نجات‌دهنده این فرنچایز بوده است. فیلم «لوگان» با رها کردن داستان‌های مدرن ایکس من که در آن زمان عملکرد خوبی نداشتند، داستانی در آینده‌ای را روایت می‌کند که در آن، جهش‌یافته‌ها تقریباً منقرض شده‌اند. در این فیلم، لوگان پیر و فرسوده شده و از پروفسور اگزیویر مسن مراقبت می‌کند. در همین حین نیز یک دختر جوان و جهش‌یافته به نام لورا با بازی دفنه کین در حالی که توسط دانشمندان شیطان صفت تعقیب می‌شود، به سراغ لوگان می‌آید.

فیلم «لوگان» بدون شک بهترین فیلم فرنچایز «ایکس من» است. در حالی که نقش‌آفرینی‌های بازیگران واقعاً دیدنی و جذاب بوده است، این اثر سینمایی در زمینه داستان‌سرایی و نویسندگی توانسته بدرخشد. فیلم «لوگان» داستانی را به نمایش در می‌آورد که واقعاً صادقانه است و همین نیز چیزی است که طرفداران مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند. به‌عنوان یک فیلم کمیک بوکی، فیلم «لوگان» به مراتب کمتر به اکشن اهمیت می‌دهد (اگر چه اکشن آن خارق‌العاده است) و بیشتر روی شخصیت‌پردازی تمرکز می‌کند و همین نیز باعث شده تا این فیلم بیش از هر فیلم دیگری از فرنچایز «ایکس من» شخصیت ولورین را توسعه بدهد. همین رویکرد نیز به این اثر سینمایی اجازه داده تا از هر نظر تأثیرگذار و واقعی باشد و نمونه کاملی برای فیلم‌های کمیک بوکی باشد.

۲. فیلم Spider-Man 2 – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم spider man 2

فیلم Spider-Man 2

فیلم «مرد عنکبوتی ۲» دنباله‌ای برای فیلم اول آن ساخته سم ریمی به شمار می‌رود که بار دیگر مخاطبان را به دنیای پیتر پارکر با بازی توبی مگوایر باز می‌گرداند. پس از اینکه دکتر آتو اوکتیویس با بازی آلفرد مولینا به‌خاطر حادثه‌ای تبدیل به یک شرور دیوانه می‌شود، پیتر اراده‌اش برای قهرمان شدن را از دست می‌دهد و همین نیز باعث می‌شود تا قدرت‌هایش نیز دیگر در دسترس نباشند.

فیلم «مرد عنکبوتی ۲» به طور گسترده‌ای جزو بهترین فیلم‌های کمیک بوکی شناخته می‌شود. اکشن آن فراتر از هیجان است و برخی از صحنه‌های اکشن آن در تاریخ ژانر ابرقهرمانی ماندگار شده‌اند. داستان‌سرایی این اثر سینمایی استادانه بوده و توانسته به‌عنوان یک دنباله موفق همه کاری انجام بدهد. با این حال، فیلم «مرد عنکبوتی ۲» وقتی از سرعت خودش می‌کاهد و به تحلیل شخصیت پیتر پارکر می‌پردازد، در بهترین حالت خودش قرار دارد. این فیلم این سؤال را مطرح می‌کند که آیا پیتر واقعاً نیاز دارد که مرد عنکبوتی باشد و در ادامه نیز به شیوه‌ای معنادار، ارزشمند و صمیمانه به آن پاسخ می‌دهد. فیلم‌های زیادی وجود ندارند که از نظر کیفیت از فیلم «مرد عنکبوتی ۲» پیشی بگیرند.

۱. فیلم Superman – محصول سال ۱۹۷۸

فیلم superman

فیلم Superman

فیلم «سوپرمن» داستان کلاسیک و خاستگاه شخصیت اصلی داستان یعنی سوپرمن را به تصویر می‌کشد و داستان مرد جوانی به نام کلارک کنت با بازی کریستوفر ریو را دنبال می‌کند که در واقع یک بیگانه است و از سیاره در حال مرگش یعنی کریپتون به زمین فرستاده شده است. او در طول مدتی که در زمین حضور دارد، از توانایی‌های برجسته خودش برای محافظت از جهان استفاده می‌کند و به قهرمانی به نام سوپرمن تبدیل می‌شود و با جنایت‌کاری به نام لکس لوثر با بازی جین هکمن دشمن می‌شود.

سوپرمن یکی از شناخته‌شده‌ترین قهرمانان است و این اثر سینمایی نیز نقش بسیار مهمی در ایجاد شهرت برای این شخصیت و همچنین تعیین الگو برای فیلم‌های ابرقهرمانی بعدی ایفا کرد. این فیلم نمایشی کاملی از سفر قهرمان است که همراه با بازی‌های درخشانی از کریستوفر ریو، جین هکمن و مارگوت کیدر در نقش لوئیس لین است. داستان فیلم تمیز، امیدوارکننده و الهام‌بخش است و در حالی که محصولی از دهه ۹۰ میلادی است، حتی با استانداردهای امروزی نیز همچنان اثری استادانه است. شخصیت‌ها و داستان تنها عوامل کیفیت بالای آن نیستند بلکه جلوه‌های بصری این فیلم برای زمانه خودش پیشگامانه بود. موسیقی متن خارق‌العاده توسط جان ویلیامز نیز باعث شده تا این فیلم نمادین‌ترین تم ابرقهرمانی را داشته باشد.

منبع: گیمفا

منبع: faradeed-188510

نظر شما