شناسهٔ خبر: 66648417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

استفاده از موهای انسان برای پاکسازی آلودگی نفتی

یک سازمان غیر انتفاعی در آمریکا در حال جمع‌آوری موهای انسان و ساخت تشک‌هایی مخصوص از آنها به منظور بهره‌گیری از خاصیت جذب آنها برای جذب آلودگی‌های نفتی است.

صاحب‌خبر -

 یک سازمان غیرانتفاعی از سانفرانسیسکو کالیفرنیا در آمریکا، با استفاده از خاصیت جاذب طبیعی موهای انسان در حال تمیز کردن لکه‌های نفتی است که به صورت تشک‌های ضخیم بافته شده است که می‌توانند یک و نیم گالن آلودگی را جذب کنند.

به نقل از نیو اطلس، لیزا گوتیه و شریکش پاتریس گوتیه در سال ۱۹۹۸ این سازمان غیر انتفاعی موسوم به Matter of Trust را با این امید که بتوانند مسائل زیست محیطی را حل کنند، تأسیس کردند. آنها خیلی زود با فیلیپ مک‌کروری که یک آرایشگر است، ملاقات کردند.

فیلیپ وقتی دیده بود که یک سمور از نشت نفت در آلاسکا با خزهای خود نجات یافته بود، این ایده به ذهنش آمد که ساخت یک تشک از مو می‌تواند ابزار مفیدی برای پاکسازی لکه‌های نفتی باشد.

وی ایده خود را در خانه با موهای مشتریانش و جوراب شلواری همسرش در یک استخر کودک در حیاط خلوتش آزمایش کرد و اینگونه بود که یک ایده میلیون دلاری متولد شد.

مو توانایی منحصر به فردی برای جذب نفت دارد. وقتی مو با نفت تماس پیدا می‌کند، مولکول‌های نفت به سطح مو می‌چسبند و لایه‌ای می‌سازند که به‌خوبی به عنوان نگه‌دارنده عمل می‌کند. جالب اینجاست که اندکی نفت نیز برای ایجاد این لایه کافی است.

حالا سه سال بعد، زمانی که یک نفتکش در جزایر گالاپاگوس به گل نشست، این ایده در مقیاس بزرگ آزمایش و اثبات شد.

اکنون سازمان غیرانتفاعی Matter of Trust می‌تواند با تشک‌های موی نمدی خود به پاکسازی محیط زیست کمک کند.

استفاده از موهای انسان برای پاکسازی آلودگی نفتی

فقط ۵۰۰ گرم مو لازم است تا یک تشک نمدی مربع ۶۰ سانتی‌متری با ضخامت یک اینچ ایجاد شود که می‌تواند تقریباً ۱.۵ گالن معادل ۵.۶ لیتر نفت را به خود جذب کند.

با وجود نزدیک به یک میلیون آرایشگاه دارای مجوز در ایالات متحده که می‌توانند روزانه حدود ۵۰۰ گرم ضایعات مو تولید کنند، هیچ کمبودی از لحاظ مواد مورد نیاز برای ساخت این نمدها وجود ندارد. در واقع بیشتر مواد مورد نیاز این شرکت توسط آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی اهدا می‌شود.

گفتنی است که این تشک‌ها نباید فقط از موی انسان تهیه شوند. این تیم همچنین از سایر الیاف زائد مانند پشم گوسفند، موهای حیوانات خانگی و حتی پرزهای حاصل از لباسشویی استفاده می‌کند.

این شرکت ماشین ساخت تشک مویی خود را به طور خاص برای ساخت تشک‌های مربعی ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر توسعه داده است.

استفاده از موهای انسان برای پاکسازی آلودگی نفتی

سازمان Matter of Trust در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار تشک مویی را برای رویدادهای فاجعه بار نشت نفت آماده کرده است. به گفته گوتیه، تقریباً نیمی از موجودی این سازمان توسط سازمان‌هایی نظیر وزارت دفاع ایالات متحده خریداری شده است، در حالی که نیمی دیگر معمولاً به داوطلبان اهدا می‌شود.

به گفته آنها اگر فقط یک لیتر نفت وارد آب شود، به طور بالقوه می‌تواند تا یک میلیون گالن معادل ۳.۸ میلیون لیتر آب آشامیدنی را آلوده کند.

استفاده از موهای انسان برای پاکسازی آلودگی نفتی

روش استاندارد کنونی برای تمیز کردن نشت نفت در دریا یا خشکی، استفاده از پلی‌پروپیلن است. مشکل اینجاست که پلی پروپیلن یک پلاستیک غیرقابل تجزیه زیستی است که در نهایت به محل‌های دفن زباله فرستاده می‌شود.

البته تشک‌های مویی نیز به خودی خود راه حل مناسبی نیستند، چرا که تنها راه دفع آنها کمپوست کردن یا سوزاندن آنهاست که هر دو گزینه مشکلات خاص خود را دارند. اما پژوهشگران در حال کار بر روی چگونگی استخراج نفت از مو و قابل استفاده مجدد کردن این تشک‌ها هستند.

نظر شما