شناسهٔ خبر: 66645581 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

یک فعال حوزه کتاب و رسانه مطرح کرد:

سرانه مطالعه در کشور پايين نيست

صاحب‌خبر -
سرانه مطالعه در کشور پايين نيست
خبرگزاری آریا - نادر سهرابی گفت: تاکید بر بالابردن سرانه مطالعه موجب فعالیت نشرهای کتاب‌ساز یا پخته‌خوار شده است در حالی که آمار دقیقی از پایین‌بودن سرانه مطالعه در کشور نداریم.

نادر سهرابی، فعال حوزه کتاب و رسانه، در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن انتقاد از کسانی که سرانه مطالعه در کشور را پایین می‌دانند، اشاره کرد: هر کسی که می‌گوید سرانه مطالعه در کشور پایین است باید اسناد آن را نشان دهد و بگوید این پژوهش را از چه طریقی انجام داده است.
سهرابی همچنین نگاه صفر و یکی نسبت به کتابخوانی را عامل فاجعه‌ در حوزه چاپ و نشر عنوان کرد و گفت: نشرهایی به کتاب‌سازی یا پخته‌خواری روی آوردند و با خریدن بلاگرهای کتاب، دستکاری در ترجمه‌های قبلی و ارائه دادن ترجمه بد، کتاب بد دست مردم می‌دهند که خوشبختانه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه ورود کرده به 17 نشر پخته‌خوار اجازه ورود به نمایشگاه نداده است.
وی علت این فاجعه در صنعت چاپ و نشر ایران را درک نادرست از حوزه کتابخوانی دانست و گفت: متاسفانه برخی مسئولان فکر می‌کنند موضوع فقط کتاب خواندن یا نخواندن است درحالی‌که این مسئله اهمیتی ندارد، مهم آدم باکیفیت و باکلاس بودن است. خیلی‌‌ها ممکن است این کیفیت و کلاس را با فیلم کلاسیک دیدن به دست بیاورند، بعضی با موسیقی خوب گوش‌دادن به دست بیاورند و به آدم‌های باحال و عمیقی تبدیل بشوند و بتوانند تصمیم‌های خوبی بگیرند، بتوانند با همسرشان بهتر حرف بزنند یا حتی تصمیم‌های سیاسی بهتری بگیرند.
سهرابی که اجرای برنامه «کتابگردی» را برعهده دارد، درباره این برنامه و بازخوردش در میان مردم گفت: مردم دیگر از اینکه آدم‌های کتابخوان را در قالب آدم‌های کت و شلواری و عصا قورت‌داده ببینند خسته شده‌اند. ما در برنامه «کتابگردی» تلاش کردیم نشان دهیم ما آدم‌های کتابخوان، آدم‌های باحالی هستیم که کوله‌پشتی می‌ا‌ندازیم، تیشرت می‌پوشیم و باز هم کتاب می‌خوانیم.
سهرابی معتقد است کلیشه‌های خشک و رسمی کتاب‌خواندن باید شکسته شود و این تصویر را که کتاب‌خواندن وظیفه و مختص دانشگاه و یک کار علمی خشک است، تغییر دهیم. اتفاقا ما کتاب می‌خوانیم که سرگرم شویم، همان‌طور که فیلم می‌بینیم یا موسیقی گوش می‌کنیم. کتاب‌خواندن متعلق به قشر خاصی مثل افراد تحصیل‌کرده نیست بلکه همه مردم می‌توانند کتاب بخوانند.
وی اشاره کرد که زندگی خوب و باکیفیت تنها با کتاب خواندن ایجاد نمی‌شود بلکه می‌توانید با فیلم دیدن، آهنگ خوب و پادکست گوش‌کردن و هر کاری که به ذهنتان می‌رسد، تا کیفیت زندگی را افزایش دهد، به آن برسید. 
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما