شناسهٔ خبر: 66645278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کارشناس صهیونیست: حماس درحال بازپس‌گیری مناطق غزه است

به اعتراف یک کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی، حماس موفق شده است برخی از مناطق نوار غزه را مجدداً در اختیار خود بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، «یواف زیتون» کارشناس نظامی روزنامه یدیعوت آحارانوت در تحلیلی در این رابطه اعتراف کرد، حماس موفق شده است به تعداد قابل توجهی از مناطقی که پیش از این اسرائیل به آن حمله کرده بود، بازگشته و جنگ پارتیزانی خود را علیه ارتش اسرائیل در این مناطق به راه بیاندازد.

به نوشته این رسانه عبری‌زبان، در حالی که ارتش اسرائیل تمام توجه خود را به سوی رفح معطوف کرده، حماس موفق شده است مناطق قابل توجهی از نوار غزه را باز پس گرفته و در آنجا به جنگ پارتیزانی با ارتش اسرائیل بپردازد.

زیتون بر این باور است، در شرایطی که چشم جهانیان و اسرائیل به سوی عملیات نظامی در حال تدارک در رفح واقع در جنوبی‌‌ترین نقطه نوار غزه معطوف شده است و تنش قابل توجهی در این زمینه بین واشنگتن و تل‌آویو هم به وجود آمده، حماس موفق شده است بخش‌‌هایی از نوار غزه را که پیش از مورد حمله قرار گرفته بود باز پس بگیرد امری که باعث شد تا ارتش اسرائیل مجبور شود مجدداً عملیات خود را در مناطقی از نوار غزه از جمله شرق آن آغاز کند چون با واقعیت جدید قدرت گرفتن مجدد نظامی حماس در آن مناطق مواجه شده و به تدریج خود را بیرون مرزهای غزه می‌بیند.

این تحلیل‌گر همچنین فاش کرد، ارتش اسرائیل اخیراً نقاط اقامتی و پایگاه‌‌هایی را برای خود در در طول گذرگاه نتساریم (گذرگاه صلاح‌الدین که نوار غزه را به دو نیم می‌کند) ایجاد کرده است تا بتواند به شکل راحت‌تری حضور و استقرار صدها نظامی خود را در این مناطق تأمین کند که یکی از این مراکز در نزدیک‌‌ترین نقطه به اسکله‌ای است که آمریکا در حال ساخت آن در نوار غزه واقع است.

یواف زیتون همچنین به نقل از منابع آگاه در ارتش رژیم صهیونیستی هم خبر داد، اعضای حماس از مناطق مختلف نوار غزه خود را به مناطق و شهرهای مرکزی آن رسانده و به گردان‌‌هایی از این گروه که در این مناطق فعال هستند پیوستند تا آن را تقویت کنند، در حالی که ارتش اسرائیل تا به امروز موفق به متلاشی کردن این گردان‌ها نشده است.

به اعتراف این تحلیل‌گر اسرائیلی: نیروهای حماس که ارتش اسرائیل معتقد است از گردان‌های النصیرات و البریج هستند، طی چند هفته اخیر با ایجاد کمین‌های متعدد و تله‌گذاری‌های مختلف منتظر پیشروی نظامیان اسرائیلی هستند.

یدیعوت آحارانوت در پایان گزارش تحلیلی خود به نقل از گزارش‌های رسمی ارتش اسرائیل ادعا کرد، این ارتش نگران یک سناریو کابوس‌وار دیگری هم هست که با سرازیر شدن هزاران نفر از غیر نظامیان غزه به سوی محور نتساریم با هدف بازگشت به مناطق شمال نوار است، تحقق می یابد.

به گفته افسران اسرائیلی این سناریو مایه نگرانی بوده و آنها طرحی برای مقابله با آن تدارک دیده‌اند زیرا بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه آن هم از محور نتساریم (صلاح‌الدین) می‌تواند به مثابه پیروزی دیگری برای جنبش حماس در جنگ باشد و باعث خواهد شد تا هزاران غیر نظامی اهل غزه با صدها نظامی اسرائیلی رو در رو شوند که خود جنبه منفی تبلیغاتی هم برای اسرائیل خواهد داشت.

یدیعوت آحارانوت به نقل از نظامیان اسرائیلی مستقر در این محور خبر داد، جنبش حماس به شکل روزانه با گلوله‌های خمپاره به نیروهای اسرائیلی مستقر در آن حمله می‌کند تا راه برای بازگشت حدود یک میلیون فلسطینی به شمال نوار غزه فراهم گردد.

زیتون در گزارش دیگری که عصر دوشنبه در وای‌نت پایگاه برخط روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد خبر داد، در جریان درگیری‌های دایر در نوار غزه، فقط طی 48 ساعت گذشته دست کم 7 نظامی اسرائیلی زخمی شدند که حال دو نفر از آنها که اتفاقاً از نیروهای نخبه و تکاور ارتش بودند وخیم گزارش رشده است.

انتهای پیام/؛

نظر شما