شناسهٔ خبر: 66644467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اردوغان پس از دیدار با میتسوتاکیس: مشکل لا ینحلی میان ترکیه و یونان وجود ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری ترکیه پس از دیدار با نخست وزیر یونان تاکید کرد که هر گونه مشکلی میان دو کشور حل شدنی است.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) عصر امروز (دوشنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور در یک مراسم رسمی در مجتمع ریاست جمهوری در شهر آنکارا، پایتخت کشورش، از «کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست وزیر یونان که در سفری رسمی وارد این شهر شده، استقبال کرده است.

بنا بر گزارش آناتولی، قرار است سران ترکیه و یونان پس از یک نشست دو جانبه و نشست دیگری در سطح هیئت های دو کشور، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند در حالی که به دنبال آن نیز، اردوغان ضیافت شامی را به افتخار میتسوتاکیس برگزار می کند.

در همین حال، شبکه خبری «الشرق» عربستان سعودی نیز از خبرگزاری «رویترز» نقل کرد که رئیس جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار و گفت و گو با نخست وزیر یونان در آنکارا، تاکید کرد که هیچ گونه مشکل لا ینحلی میان دو کشور وجود ندارد.

اردوغان ضمن تاکید بر این که برداشتن گامی در راستای حل و فصل مشکل جزیره قبرس باعث افزایش صلح و ثبات در منطقه خواهد شد، اعلام کرد که با میتسوتاکیس روی یک برنامه مثبت تمرکز کرده و با وجود اختلاف نظر نیز، کانال های گفت و گو را باز نگه می دارند.

در حالی که رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که فضای مثبت در روابط آنکارا و آتن در احقاق حقوق اقلیت تُرک در یونان سهیم باشد، نخست وزیر این کشور نیز به نوبه خود خاطر نشان ساخت که فضای تفاهم و روابط میان دو کشور به طور مداوم و مثبت در حال توسعه است.

در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین اردوغان درباره تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه اظهار داشت: ما با اراده کامل به تماس های دیپلماتیک خود برای وادار ساختن اسرائیل به آتش بس و افزایش به رسمیت شناختن کشور فلسطین ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهوری ترکیه ضمن درخواست از جامعه بین المللی به ویژه کشورهای غربی برای ابراز مخالفت با صدای بلند با کشتار بیش از 35 هزار غیر نظامی بی گناه فلسطینی در نوار غزه، تایید کرد که در حال حاضر بیش از هزار تن از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیمارستان های کشورش تحت درمان هستند.

اردوغان ضمن تاکید بر این که جنبش حماس را نه تنها یک سازمان تروریستی نمی بیند، بلکه برعکس، اعضای آن را افرادی می داند که برای حفاظت از سرزمین و مردم خود مبارزه می کنند، عنوان کرد که از احتمال این که یونان این جنبش را یک سازمان تروریستی توصیف کند، ناراحت خواهد شد.

به دنبال آن نیز، نخست وزیر یونان خطاب به رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد که «اجازه دهید توافق کنیم که در رابطه با حماس توافق نداریم» با این حال خواستار حفاظت از جان غیر نظامیان در نوار غزه شد.

شایان ذکر است که رژیم صهیونیستی با وجود این که برای نخستین بار از زمان برپایی آن در سال 1948 میلادی، در دیوان کیفری بین المللی (ICC) به اتهام ارتکاب جنایت نسل کشی علیه فلسطینیان در جریان تجاوز نظامی خود به نوار غزه محاکمه می شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بیش از یک ماه و نیم است که برای برقراری آتش بس فوری قطعنامه به تصویب رسانده، همچنان برای دویست و بیستمین روز پیاپی به جنگ مرگبار و ویرانگر در این نوار تحت محاصره ادامه می دهد که بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت دولت وابسته به جنبش حماس، تاکنون نزدیک به 35 هزار و 100 شهید و بیش از 78 هزار و 800 زخمی بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

در همین حال، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در پی عملیات غافلگیرانه گردان های شهید «عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش حماس علیه پایگاه های نظامی و شهرک های صهیونیست نشین اطراف این نوار در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (15 مهر 1402)، باعث یک فاجعه انسانی بی سابقه، تخریب گسترده زیرساخت های نوار و دارایی های ساکنان آن و همچنین آوارگی نزدیک به دو میلیون تن از جمعیت تقریبا 2.3 میلیون نفری غزه و بروز قحطی به ویژه در مناطق واقع در شمال این نوار تحت محاصره به دلیل کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت شده است.

خبر اصلی را در آناتولی و الشرق ببینید

نظر شما