شناسهٔ خبر: 66644035 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

سرمایه‌گذاری 370 میلیون دلاری هند در توسعه بندر چابهار

صاحب‌خبر -
سرمایه‌گذاری 370 میلیون دلاری هند در توسعه بندر چابهار
خبرگزاری آریا - وزیر راه و شهرسازی در خصوص قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار بین هند و ایران گفت: میزان سرمایه گذاری طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار 370 میلیون دلار خواهد بود که امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری آریا، سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در یک نشست خبری حضور یافتند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به برنامه‌های دو کشور در زمینه توسعه کشتیرانی گفت: توسعه زیرساخت‌های کریدوری و توسعه ناوگان برای حمل بیشتر کالا پیش از این نیز در دستور کار بوده و توسعه نرم افزارها نیز در برنامه است.
وی ادامه داد: بخشی از رشد 58 درصدی ترانزیت در کشور مدیون رشد نرم افزارهای مربوط به این حوزه است.
بذرپاش گفت: خط کانتینری بین ایران و چین و هند در جریان است و در سال 1402 میزان ترانزیت این خط بیش از 154 درصد رشد داشته است. این رشد در سال 1403 نیز ادامه دارد و با توسعه بندر چابهار امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش این میزان ترانزیت باشیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل ظرفیت‌های کشتیرانی نیز به صورت جدی در دستور کار است و در تلاشیم تا با مذاکرات مشترک، ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک را در دستور کار قرار دهیم که می‌تواند به صورت جدی به توسعه تجارت در این بندر و بنادر مختلف کمک کند.
وی در خصوص نقش بندر چابهار در کریدور شمال جنوب، توضیح داد: بندر چابهار نقشی بسیار راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دارد و می‌تواند به نقاط مختلف دسترسی پیدا کند. این بندر کشورها و شهرهای مختلفی را می‌تواند از طریق خطوط جاده‌ای و ریلی در دسترس قرار دهد و بر همین اساس نقشی بسیار راهبردی در کریدور شمال- جنوب به ویژه شاخه شرقی آن دارد.
بذرپاش ادامه داد: تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان می‌تواند بخش ریلی را در این منطقه در خدمت ترانزیت قرار دهد که امیدواریم این خط در سال 1403 به بهره برداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص میزان سرمایه گذاری در این بندر گفت: در مجمع تامین مالی تا کنون عدد 370 میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه بندر چابهار میزان ترانزیت از این بندر به صورت جدی افزایش پیدا کند و با وجود این که اکنون بیشتر ترانزیت کشور از بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد، برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که میزان ترانزیت از بندر چابهار را به صورت جدی افزایش دهیم که رشد 154 درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، می‌تواند گواهی بر این امر باشد.
بذرپاش ادامه داد: این یک شروع است برای روابط بیش از پیش بین دو کشور و امیدواریم با این قرارداد شاهد توسعه روابط ایران و هند باشیم.
وی همچنین در خاتمه در پاسخ به این که آیا موضوع توسعه گردشگری نیز در بندر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیل شدن به منطقه گردشگری نیز یکی از اهداف تعریف شده در بندر چابهار بود و تعریف شهرهای ساحلی که می‌توانند ظرفیت‌های مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد کند، در این منطقه در دستور کار قرار دارد.
سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند نیز در این نشست خبری گفت: این لحظه‌ای تاریخی است و می‌توانیم با اجرای این قرارداد، هدف نخست‌وزیر هند مبنی بر توسعه اتصالات منطقه‌ای را محقق کنیم.
وی در ادامه اظهار کرد: باور داریم که بندر چابهار نه تنها توسعه تجارت برای دو کشور خواهد داد بلکه می‌تواند، تجارت منطقه را متحول کند و منافعی برای همه کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.
سونوال افزود: در سفرهای توسعه‌ای هند به دنبال همکاری‌های مشترک با کشورهای مختلفیم و اطمینان داریم که این اقدام می‌تواند برای کشورهای منطقه قله‌های جدیدی را در زمینه توسعه تجارت ایحاد کند.
وی همچنین اظهار کرد: امضای این قرارداد بلندمدت نشان‌دهنده اعتماد و دوستی بین دو کشور است.
وزیر کشتیرانی و بنادر هند در خصوص نقش چابهار در اتصال کشورها گفت: بندر چابهار موقعیت جغرافیایی مطلوبی دارد و دسترسی به کشورهای مختلف را ایجاد می‌کند. توسعه بیشتر این بندر برای دسترسی به بازارهای مشترک برای هر دو کشور در دستور کار است.
وی ادامه داد: امروز در خاطر همه ما باقی خواهد ماند، پیش از این قراردادهای کوتاه مدت داشتیم، اما اکنون قرارداد بلندمدت خواهیم داشت و این اقدام علاوه بر توسعه تجارت در منطقه رشد اقتصادی را برای هر دو کشور به همراه خواهد داشت و می‌تواند آینده‌ای بهتر را برای ایران و هند ایجاد کند.