شناسهٔ خبر: 66642440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

جزئیاتی از قرارداد مهم 10 ساله ایران و هند برای مدیریت بندر چابهار جزئیاتی از قرارداد مهم 10 ساله ایران و هند برای مدیریت بندر چابهار

هند امروز (دوشنبه) با ایران قرارداد مدیریت بندر چابهار را به مدت ۱۰ سال امضا می‌کند. به گزارش عصر ایران و به نقل از وبگاه "اکونومیک تایمز" منابع هندی می‌گویند در جریان سفر امروز (دوشنبه) وزیر بنادر و کشتیرانی هند به ایران، دو کشور قراردادی ۱۰ ساله را برای مدیریت هند بر بندر چابهار امضا

صاحب‌خبر -

هند امروز (دوشنبه) با ایران قرارداد مدیریت بندر چابهار را به مدت ۱۰ سال امضا می‌کند.

به گزارش عصر ایران و به نقل از وبگاه "اکونومیک تایمز" منابع هندی می‌گویند در جریان سفر امروز (دوشنبه) وزیر بنادر و کشتیرانی هند به ایران، دو کشور قراردادی ۱۰ ساله را برای مدیریت هند بر بندر چابهار امضا خواهند کرد. این قرارداد ۱۰ ساله قابلیت تمدید خودکار دوره‌های ۱۰ ساله را داراست.

هدف هند این است که بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی عمده تحت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشور‌های آسیای مرکزی و روسیه تبدیل کند.

این اولین باری است که هند مدیریت یک بندر خارج از کشور را بر عهده می‌گیرد. قرارداد توسعه بندر چابهار ایران با سرمایه گذاری هند، در سال ۲۰۱۶ زمانی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از ایران دیدار کرد، امضا شد.

بر اساس گزارشی در اکونومیک تایمز به نقل از منابع، "سارباناندا سونووال" وزیر بنادر و کشتیرانی هند روز دوشنبه (امروز) برای امضای این قرارداد به ایران سفر خواهد کرد.  

هند که توسعه بندر را تامین مالی کرده است، طبق این قرارداد، بندر را اداره خواهد کرد.

چشم انداز سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، برای دسترسی تضمین شده به آسیای مرکزی و روسیه و صرفه جویی در  حمل و نقل محموله بین هند و آسیای مرکزی است.

قرارداد جدید که جایگزین قرارداد اصلی خواهد شد به مدت ۱۰ سال معتبر خواهد بود و طبق گزارش‌ها به طور خودکار تمدید خواهد شد. قرارداد اولیه تنها پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را پوشش می‌داد و هر سال تمدید می‌شد. در سال ۲۰۱۶ قراردادی بین ایران، هند و افغانستان برای توسعه پایانه شهید بهشتی امضا شد.

بندر چابهار در گذشته در مذاکرات هند و ایران نقش پررنگی داشته و گسترش نقش هند در این بندر نیز مورد بحث قرار گرفته است.

علاوه بر این، انتظار می‌رود این بندر برای بازرگانان و سرمایه گذاران هندی در آسیای مرکزی نیز مفید باشد.

سونووال پیشتر گفته بود که این بندر منطقه غنی آسیای مرکزی را با بازار‌های آسیای جنوبی مرتبط می‌کند و نقش مهمی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی و ارتباط مردم این دو جغرافیا ایفا می‌کند. پتانسیل ترانزیت و حمل و نقل منطقه آسیای مرکزی و همچنین شبکه لجستیکی آن‌ها بهبود خواهد یافت.

وزیر کشتیرانی هند گفته بود که بندر چابهار منجر به ترویج ابتکار مشترک برای ایجاد کریدور حمل و نقل منطقه‌ای و بین المللی می‌شود.  

از سوی دیگر هند توسعه بندر چابهار را به عنوان یک وزنه تعادل در برابر بندر کراچی پاکستان که طرح توسعه آن در دست چین است می‌بیند.

منبع: etemadonline-660156

نظر شما