شناسهٔ خبر: 66640799 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل بورس انرژی ایران خبر داد

معامله موفق پساب در نخستین روز عرضه در بورس| امکان عرضه سلف نیز وجود دارد

مدیرعامل بورس انرژی ایران همزمان با آغاز معاملات پساب در بورس انرژی از معامله یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده در نخستین روز عرضه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، علی نقوی در نخستین روز از آغاز معاملات پساب در بورس انرژی ایران، مهم‌ترین مزایای عرضه پساب در بورس انرژی را شفافیت، کشف نرخ در بازاری عادلانه و ایجاد امکانی برای خرید صنایع متعدد کوچک، متوسط و بزرگ عنوان کرد و گفت: نخستین عرضه پساب به همت شرکت فاضلاب تهران انجام شد.

وی با بیان اینکه انواع روش‌های عرضه در بورس انرژی برای عرضه پساب نیز قابل اجراست، گفت: نخستین عرضه در بازار فیزیکی انجام گرفت که بر اساس آن ۱۰ میلیون مترمکعب پساب برای مصارف صنعتی و کشاورزی از سوی شرکت فاضلاب تهران با قیمت پایه ۱۶۰ هزار ریال عرضه شد.

وی افزود: امکان عرضه سلف پساب نیز در بورس انرژی ایران وجود دارد و امیدواریم که عرضه‌کنندگان بسته به نیاز در گام‌های بعدی از این مدل‌ها نیز استفاده کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران راه‌اندازی بازار آب و پساب و امکان‌پذیری عرضه پساب در این بازار را به عنوان پروژه‌ای که از سال ۱۴۰۱ در بورس انرژی ایران با همکاری وزارت نیرو پیگیری شده است، عنوان کرد و یادآور شد: به شکل تاریخی پساب به شکل مزایده به صنایع بزرگ واگذار می‌شد؛ اما با پذیرش آن در بورس انرژی، این امکان نیز به وجود می‌آید که سایر صنایع و به‌خصوص واحدهای کوچک و متوسط نیز در چهارچوب بازار سرمایه نسبت به خرید پساب و دریافت آن اقدام کنند.

نخستین عرضه پساب در بورس انرژی ایران از امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با ۲ عرضه از سوی شرکت فاضلاب تهران آغاز شد و به گفته مدیرعامل این بورس طی این معامله یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده به ارزش ۲۸۸ میلیارد ریال معامله شد.

نظر شما