شناسهٔ خبر: 66638417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

درمان رایگان کودکان؛ سرمایه‌گذاری نو برای «سلامت»

حذف «پول» از درمان کودکان زیر هفت سال، جدیدترین اقدام وزارت بهداشت در جهت دسترسی به خدمات پزشکی و به‌نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه است؛ خبر خوبی که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، توسط دولت اعلام و اجرایی شد و اکنون مراکز درمانی موظف به اجرای آن هستند.

صاحب‌خبر -

هزینه‌های کمرشکن سلامت و لزوم کاهش سهم جیب بیماران در پرداخت این هزینه‌ها، همواره محل بحث مسوولان و حتی قوانین توسعه‌ای در ادوار مختلف بوده و کم نیستند تعداد بیمارانی که یا به بهانه هزینه‌ها، قید درمان را می‌زنند و یا با وجود داشتن بیمه درمانی، اما در پرداخت هزینه‌ها باز ناتوانند.

به گزارش ایسنا، در همین راستا چندی قبل رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ضمن تاکید بر لزوم لحاظ راهکار‌هایی جهت محافظت مالی از خانواده‌ها در برابر مخارج کمرشکن سلامت، اعلام کرد که «در سال ۱۴۰۰، خانواده‌های ایرانی به میزان ۲.۴۲ درصد با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه شده‌اند.»

در چنین شرایطی و پس از اقدامات دولت در پوشش رایگان بیمه‌ای برای پنج دهک اول جامعه، تخفیف‌های بیمه‌ای برای سایر دهک‌ها، افزایش پوشش‌های بیمه‌ای درمان‌های ناباروری، حمایت ویژه مالی از ۱۰۷ گروه بیماری خاص و صعب‌العلاج و از جمله سرطان‌ها در قالب تشکیل صندوقی ذیل سازمان بیمه سلامت و ... از اواخر سال گذشته درمان رایگان کودکان زیر هفت سال مکررا مطرح و نهایتا هم از حدود اسفندماه به اجرا گذاشته شد تا والدین این کودکان به شرط برخورداری از بیمه پایه، در روند درمان دلبندشان، رنجی جز رنج بیماری نداشته باشند و با خیالی آسوده از بابت هزینه‌ها، مراحل درمانی را طی کنند.

در مجموع درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با استناد به بند الف ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، صورت گرفت و طبق آن همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر ۷ سال، به استثنای دارو‌های سرپایی در مراکز دولتی دانشگاهی رایگان شد.

بر همین اساس، سازمان‌های بیمه گر پایه مکلفند ۱۰۰ در صد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی را پرداخت کنند.

سرمایه‌گذاری برای سلامت در شرایط تحریم‌ها

روزگذشته نیز با حضور وزیر بهداشت از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال رونمایی شد و در این مراسم نیز دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه پزشکی، مقاطع مختلفی از زندگی را در بر می‌گیرد و بخشی از آن مربوط به کودکان می‌شود که از اهمیت فراوانی برخوردار است، تاکید کرد: «هنگامی که یک نوزاد متولد می‌شود، اعضا و جوارح او در بدو تولد کامل نیستند و در گذر زمان کامل می‌شود. با توجه به اینکه اعضا و جوارح نوزادان در بدو تولد کامل نیست و در گذر زمان کامل می‌شود، توجه به سلامت کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است. به طور مثال، اگر یک کودک دچار تنبلی چشم شود دیگر نمی‌توان برای او کاری انجام داد و تا سال‌ها گرفتار این مشکل می‌شود.»

وزیر بهداشت همچنین معتقد است، هنگامی که یک جامعه سالم باشد از منظر‌های مختلف می‌تواند به رشد و نمو دست پیدا کند و می‌گوید: «ما در وزارت بهداشت بر این باور هستیم که درمان کودکان جزو درمان‌های پایه به حساب می‌آید و شرایط نباید به نحوی باشد که یک کودک به دلیل مشکلات مالی خانواده خود از درمان محروم باشد. البته موضوع محرومیت کودکان از خدمات درمانی به دلیل مشکلات مالی یک موضوع جدید نیست و حتی برخی اساتید دانشگاه‌ها نیز دچار نارسایی‌هایی هستند که این موضوع در فقر خانواده آن‌ها در دوران کودکی ریشه دارد و به همین دلیل آن‌ها از خدمات درمانی محروم بودند.»

وی همچنین گفت: «اگرچه کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم‌های متعدد روبرو است، اما در مسیر ارائه خدمات درمانی رایگان کودکان کمتر از هفت سال گام برداشتیم و هرچند این امر هزینه‌بر است، اما یک سرمایه‌گذاری برای نظام سلامت کشور به حساب می‌آید.»

قانون است و بهانه‌ای برای عدم اجرا نیست

دکتر سعید کریمی - معاون درمان وزارت بهداشت هم از لحاظ بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال خبر داده و تاکید دارد که «تمام هزینه‌های درمانی سرپایی و بستری به جز داروی سرپایی از خدمات رایگان درمان این گروه سنی است.»

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۲۳ بیمارستان تخصصی کودکان در کشور، گفت که «نه تنها بیمارستان‌های تخصصی به ارائه خدمات می‌پردازند بلکه ۷۰۰ بخش ویژه کودکان در بیمارستان‌های کشور وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید دارد که «هیچ بهانه‌ای برای اجرا نکردن این طرح وجود ندارد؛ چرا که به یک قانون تبدیل شده و همه موظف به اجرای آن هستند.»

بیمه‌ها پرداختی به بیمارستان‌های کودکان را در اولویت قرار دهند

دکتر شمس‌الله نوری‌پور - رییس بیمارستان کودکان مفید تهران هم درباره این اجرای این طرح گفت: کودکان زیر هفت سال دارای بیمه پایه مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند و هیچ گونه فرانشیزی را پرداخت نکنند.

نوری‌پور با اشاره به کاهش قابل توجه پرداختی از جیب بیماران با این مصوبه دولت و وزارت بهداشت، افزود: این موضوع قطعا برای خانواده‌های دارای فرزند بیمار کمک کننده است؛ بویژه آنکه اغلب بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان بیماران خاص هستند که نیاز است مراجعات متعددی داشته باشند.

وی با بیان اینکه قطعا این طرح می‌تواند نتایج مثبتی برای سلامت کودکان داشته باشد، گفت: در گذشته شاید خیلی از خانواده‌ها به دلیل فرانشیز‌های نقدی که باید پرداخت می‌کردند، برای درمان مراجعه نمی‌کردند و این طرح باعث می‌شود این افراد برای پیگیری روند درمان راغب شوند و اگر بیمارشان نیازمند خدمات بستری است جهت درمان مراجعه کنند.

نوری‌پور در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به توان مالی محدود بیمارستان‌ها و بویژه بیمارستان‌های کودکان، افزود: بنابراین جا دارد تعرفه‌های مربوط به بیماری‌های کودکان و نوزادان تقویت شود؛ چراکه قسمتی از کار بیمارستان‌ها خودگردان است و باید با درآمد‌های خود بیمارستان انجام شود و با اجرای این طرح، چون فرانشیز نقدی تقریبا حذف می‌شود و خدمات به صورت بیمه‌ای محاسبه می‌شود، انتظار است که بیمه‌ها پرداختی به بیمارستان‌های کودکان را در اولویت قرار دهند تا ان‌شاءالله این طرح که طرح بسیار خوبی است و برای سلامت کودکان کمک‌کننده است، پایدار شود و بتواند در آینده تعداد بیشتری از بیماران را تحت پوشش قرار دهد.

رییس بیمارستان کودکان مفید در پاسخ به سوال درباره نقش حمایتی وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه از درمان رایگان کودکان زیر هفت سال، گفت: قطعا وزارت بهداشت به عنوان سردمدار و تامین کننده آتیه سلامت کودکان کشور این طرح ارزشمند را به اجرا گذاشته و بسیار مهم است که این نقش حمایتی تداوم داشته باشد. به هر حال در ابتدای شروع طرح هستیم و حمایت‌های مالی وزارتخانه جدا از پرداخت‌های بیمه‌ها، می‌تواند در پیشبرد اهداف طرح بسیار کمک کننده باشد. در همین راستا نیز امیدوارم یک سری بسته‌های تشویقی از طریق وزارت بهداشت به بیمارستان‌های کودکان اختصاص یابد که بی‌تردید مشوقی خواهد بود تا این طرح بتواند با قدرت بیشتری به بقای خود ادامه دهد.

نوری‌پور همچنین در پیشنهادی برای تحقق بهتر اهداف طرح، گفت: در این راستا لازم است ردیف بودجه اختصاصی برای طرح در سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت اختصاص یابد تا به بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان کودکان که مراکز ارجاعی فوق تخصصی هستند و خدمات‌شان جامع شمول است، اختصاص یابد و این بیمارستان‌ها بتوانند خدمات را به صورت شایسته تری ارایه دهند.

نگران تامین هزینه‌ها نباشید

مشخص است که همانند سایر طرح‌ها، پاشنه آشیل طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال و ماندگاری آن، تامین پایدار منابع مالی است؛ موضوعی که دولت اعتبار لازم را درنظر گرفته است و برهمین اساس نیز دکتر ناصحی – مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به بیمارستان‌ها اطمینان خاطر داده که نگران تامین هزینه‌های درمان رایگان این کودکان نباشند و منابع مورد نیاز آن در کانون توجه قرار دارد. بر اساس توافقی که با معاون درمان وزارت بهداشت صورت گرفته، ۶۰ درصد از هزینه‌های اسناد دریافتی بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود. اگر یک مرکز درمانی نسبت به ارائه اسناد خود اقدام نکرده باشد مبلغی به عنوان علی‌الحساب به حساب آن‌ها واریز می‌شود. در مجموع ۲۳ بیمارستان تخصصی کودکان در کشور فعالیت می‌کنند و منابع مورد نیاز آن‌ها در کانون توجه قرار دارد.

نظر شما